• Anonym

Mobbat att döpa efter en bok/filmkaraktär?

Det fick jag höra när jag sa vad jag vill döpa nästa till samma namn som en i Harry Potter. Fick höra att det var omoget och elakt mot barnet. Namnet i sig är väl varken vanligt eller ovanligt här, men det är ett riktigt namn.. Men varför "får" jag inte ta det namnet bara för att de flesta svenskar hörde talas om det i samband med böckerna och filmerna?

• Svar på tråden Mobbat att döpa efter en bok/filmkaraktär?
  • Anonym

Min unge heter Eddie.... Vedder, Meduza... You name it!   Folk kan bry sig över allt möjligt....

• Anonym

Namnet är dessutom franskt från början och maken har rötter där, så jag kan ju lika väl hänvisa till det.. Men det köper de inte eftersom jag råkar gilla Harry Potter.. Och det var ju faktiskt där jag hörde det först och fastnade för det..

• jennifer88

Viktigast är väl att ni gillar namnet? Personligen skulle jag mer än gärna vilja döpa mitt barn till ett namn som känns speciellt och har en betydelse för mig, som en karaktär från en film, bok eller liknande,,

• Zargenta

Jag och min kille har bestämt namn på pojken i magen utifrån en bok vi båda läst (lång serie och jääävla bra) och typ favoritkaraktär i böckerna... När lillasyrran ska komma om några år så kommer hon också få namn därifrån, det är bestämt sen LÄNGE(innan jag ens träffade min kille hade jag sagt att så ska hon heta) och min kille är helt med på namnet där också :)

Så länge det är av betydelse för dig och du vet med dig att barnet inte kommer må dåligt och bli mobbad så go for it!

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • hopparmamma

Om jag inte misstar mig är det här andra tråden om exakt samma sak.
    Använd de namn du vill och skit i vad alla andra säger. Eftersom du redan märkt att folk reagerar, intepå själva namnen utan VARIFRÅN idén till namnen kommer, så strunta i att berätta det helt enkelt. Säg bara att du tycker de är fina.

• Linda1976

Det beror väl på...

Madicken, Tjorven eller Pippi känns tacky. Lotta, Emil eller  Ida är en annan sak.

Det beror som sagt helt på VAD det är för namn. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Helene78

Om barnet i magen blir en pojke så har jag och min man bestämt ett namn från våran favorit film. Det är ett väldigt ovanligt man. Men det struntar vi i...... Det är det namn vi vill ha och då får andra säga vad dom vill....

• Astarte

Du törs inte säga vilket av namnen det är? Ron är ok, men nyphadora är väl. . nja. . .

• Anonym

Vår son heter Ru. Alla tänker på Puh, men jag hörde det i en dansk film. Folk får tycka vad de vill, jag tycker att det är fint.

• Anonym

Om du menar den med de oexisterande tvillingarna så är den inte min. Namnet i fråga är Neville.

• Anonym (jodå!)

Vår son kommer att få två mellannamn av just den karaktären. Det ena är från min favoritmusikal, det andra från makens favoritdataspel under uppväxten. Det blir vårt sätt att ge vår son spår av våra största intressen, är det så fel? Sedan kan det sticka ut mycket om det är väldigt udda namn, därav vårt val att ha dem som mellannamn, tilltalsnamnet är lite mer neutralt.
    Är det inte kul att veta varifrån man fått sitt namn? Hade en gång en elev som hette Moa, döpt efter Moa Martinsson, som väldigt tidigt ville läsa alla Moas böcker för att lära känna den författare hon var döpt efter. Inte fel alls!

• justja

min dotter har fått namn från en sagan om isfolket , hade jag fått bestämma namnet på sonen hade han också haft det.
    älskar namnet och det är super udda, många måste fråga 2 ggr vad jag sa för namn ,,, men namnet passar henne och kan inte tänka mig ett annat namn på henne:D :D

• Morkullan

Du kan alltid hänvisa till namnet "Ronja" som ju uppfanns av Astrid Lindgren och är vanligt bland alla som fötts de senaste 25 åren. Nya namn tillkommer helt enkelt. Och en film kan vara ett sätt ett nytt namn kan få sin spridning.
    Välj ett namn ni gillar så länge det inte skadar barnet (genom att tex betyda något obscent).

• Tygtiiger

Emil, Alfred, Ida, Lotta - känns de igen? Allihop från Astrid Lindgren och tämligen accepterade.

Jag skulle inte döpa en unge till Aragorn eller Belgarion, det vore inte snällt, men Harry, Fred, osv är ju vanliga namn. Det är inte konstigare än att det finns en karaktär i Röda Rummet som heter Arvid, precis som min son - jag förväntar mig inte att folk tror att jag är rabiat Strindberg-fan bara för att han har det namnet.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Cacto

Go for it, strunta i vad dina vänner/familj tycker. Neville är ju ett riktigt namn, en före detta brittisk premiärminister hette Neville Chamberlain. Hade det varit Voldemort hade jag kanske varit lite mer tveksam

För barnet tror jag absolut inte att det kommer spela någon roll, det finns säkert någon ny jättepopulär bokserie som alla i hans generation läser när de är i 10-årsåldern att ingen ens kommer tänka på Harry Potter när de hör hans namn.

Ett av mina absoluta favoritnamn är Imogen, rätt vanligt här i England och ett erkänt namn nu, men från början hittades det på av Shakespeare som kallade en av sina pjäskaraktärer det. Alla namn kommer ju någonstans från början  

• CookingRose

Damn Cacto, nu snodde du mitt argument :P Så Neville är ju långt ifrån ett påhittat boknamn, jag tycker det är coolt faktiskt :)

• Astarte

Neville är fint. När grabben låg i magen var jag jätteinne på Cedric, men det blev inte så.

• hopparmamma

Neville är för mig den elaka kattungen i serien Gustaf (Garfield) så därför hade jag reagerat över namnet och tyckt det var lite märkligt. Men jag hade aldrig sagt något mer än att eventuellt säga att det är ett ovanligt namn.

Men jag är nog en av de få som inte läst en enda HP-bok så jag mina referensramar ska nog inte ses som gängse.

Svar på tråden Mobbat att döpa efter en bok/filmkaraktär?