• Tinna79

40,6 i temp!!! Hur hög feber är "okej"?

Min dotter som är 20 månader vaknade natt till igår med 39,6 i temp, fick då en panodil supp och somnade sedan om. Dagen igår gick ganska okej, hela tiden feber och hängig men ändå lite sig likt. Natt till idag vaknade hon och hade 40, 4i temp, detta bara två timmar efter hon hade fått en panodil supp... Försökte kyla henne så gott jag kunde och höll koll hela natten och såg till att hon var så sval som möjligt och fick panodil var fjärde timme. Nu har jag nyss tagit tempen igen, och nu har hon 40,6 i temp!!!
    Hur hög feber är det okej att ha?
    Vi har varit på vårdcentralen på morgonen, där uteslöt man lunginflammation och öroninflammation.

• Svar på tråden 40,6 i temp!!! Hur hög feber är "okej"?
  • ICanDoIt

hum.. det låter som väldigt hög feber för ett litet barn.. även för en vuxen..

• Tinna79

Ja jag tycker också att det låter som väldigt hög feber, är så himla rädd att hon ska få såna där feberkramper också (även om jag vet att det inte är farligt).
    Tycker inte som att det verkar som att panodilen funkar nåt bra heller, ska prova med ipren i eftermiddag tänkte jag.

• MammaFia

Lillan har oftast väldigt hög feber när hon får det, över 40 grader.
    Som tur är , så har hon aldrig fått feberkramper.

Jag brukar alltid gå på allmäntillståndet. Givetvis ska man ge febernedsättande när de har hög feber. Då är det viktigt att man ger regelbundet, så de slipper febertoppar.
    Visst blir de slöare än vanligt, men om de pratar å att man får i dem vätska, så är det inte farligt med hög feber i några dagar.
    Men är man orolig ska man alltid kontakta läkare eller ringa sjukvårdsrådgivningen.

Hoppas hon kryar på sig snart!

• mamma smulan

Över 40 grader så säger dom att man ska ge febernedsättande.. Och att man inte ska ha 40 grader i mer än 3 dagar.. Hoppas lillan blir bättre..

• Xara

Min son har oxå haft feber som stuckit iväg mot 41 grader flera gånger. På vår vårdcentral och på sjukvårdsrådgivningen, säger de att sådana toppar är helt OK de tre första dygnen (!) om de inte blir okontaktbara/"borta" (då är det direkt till doktorn som gäller). Om det håller i sig efter tre dygn, vill de att en doktor gör en undersökning (men det har ni ju redan gjort). Håller tumme & tå för att febern sjunker: även om det inte är farligt blir man ju så himla orolig... *kramar*

• Lykiska

Ge febernedsättande, om febern inte går ner så måste man kontakta sjukvården, annars är det ingen fara.. Kolla dessutom så att hon inte är stel i nacken (lägg henne raklång och böj huvudet mot bröstkorgen), är hon stel så måste du åka in med henne..

Men man ska tänka på att hög feber är mycket vanligare på barn än på vuxna, får vi över 40 graders feber skulle vi knappt ens komma upp ur sängen, medan de inte behöver vara särskilt medtagna. Det är snarare ett tecken på att systemet fungerar. Men när den stiger över 40 grader är det dags att ge febernedsättande och vara på sin vakt.

• Tinna79

En liten uppdatering:
    Nu ikväll har vi varit på akuten för lillan blev rejält påverkad av febern, bara somnade hela tiden, så jag åkte in med henne.
    Väl där konstaterade doktorn snabbt att hon har scharlakansfebern så hon fick penicillin. Han tyckte att det var mycket underligt att doktorn vi var hos på förmiddagen kunde missa detta för hennes tecken var tydligen väldigt typiska.
    Men men nu hoppas jag att lillskruttan snabbt kryar på sig, febern är fortfarande lika hög men sjunker iaf till runt 39-39,5 med Panodil.

• Krodan

Lillstumpan! Hoppas hon blir frisk nu snarast. Tänk att läkare är så puckade att de inte märker sånt!

• Tinna79

Febern är fortfarande rejält hög men idag verkar den iaf än så länge stanna på 40,1 grader........
    Stackars lilltjejen, tycker så synd om henne..... Hon vill inte äta, dricker som tur är lite iaf.......
    Hoppas verkligen att detta ska ge med sig nu!

• anne82

min son va inlagd nu i 4dgr.
    han har haft feber en vecka nu och över 39.
    där gavs suppar på 125mg och inte 60mg som det står på förpackningarna.och som vi alla ger hemma.
    dom sa att det inte va farligt att ge om det skulle hända fler ggr att man inte fick ner febern.virus och feber,då biter ipren bäst.min son är 4mån.

• Niquilota

Det är kanske inte så ovanligt att de missar sånt ibland, det är trots allt inte så konstigt att de har så hög feber. Vår kille hade 40,5 i tre dagar och sedan gick det över. Nu har han haft feber sedan i torsdags och han ligger runt 40 på kvällarna och morgnarna. Vi har varit inne med honom och de tog en snabbsänka och en odling. Det borde de väl ha gjort på din dotter också? Sänkan borde ju ha visat att hon hade en infektion i kroppen.

Apropå mediciner, man kan ju lite högre dos men då bör man kolla med barnakuten. Vi ger Panodilsuppar och sedan varvar vi med Ipren, de medicinerna påverkar inte varandra eller ger skadeverkningar. Biter inte det på febern ska man inte ge sig utan åka in till läkaren igen. Flytande Alvedon har förresten ingen effekt på vår son när han har över 40 och dessutom blir han jättespeedad av det. Märkligt ... Det är ju ändå samma sak som Panodil i princip. Hoppas din tös kryar på sig nu!

• Tinna79

Nej nån sänka eller nåt annat prov heller förresten togs inte på vårdcentralen, de tyckte att det var onödigt. Enda läkaren gjorde där var att lyssna på henne, kolla öronen och halsen.
    På akuten var de tänkta att ta sänka m.m, men sen tyckte läkaren att det inte behövdes för det syntes jätte tydligt att hon har scharlakansfeber. Hon har utslag över bålen, riktigt röd smultrontunga m.m
    Nu verkar det i alla fall som att penicillinet har börjat verka, hon är betydligt bättre idag =).
    Hoppas din son också kryar på sig snart.

• In the summertime

Jag skulle ringa akuten för jag litar inte ett dugg på vårdcentralen

Svar på tråden 40,6 i temp!!! Hur hög feber är "okej"?