• SweetNilam

B-uppsats i historia

Jag är i desperat behov av lite tips kring b-uppsatsskrivande i Historia. 

Efter tre tidigare uppsatser i andra ämnen är jag i behov av ett "lätt"  ämne där jag kan sålla och inte ta mig vatten över huvudet.

Intresseområden är: skönlitteratur som historik källa, svenskt 1900- tal (gärna från -50 till
    -90/-00), omvälvande händelser under 1900-talet (tex "mindre revolutioner" tex hur synen på sexualiteten förändras), genus, undervisning, skolutveckling

Icke intressen: ren politik, statistik, kungar, ekonomi, ortshistoria

Alla tips är välkomna, även länkar till förslag...  

• Svar på tråden B-uppsats i historia
  • Annanym

Skolutveckling blir väl bra, skolor bedrevs ju inom staten förut så antagligen kommer du åt material via Riksarkivet (kolla dock detta för det är bara en gissning från min sida). Lärarrollen har antagligen också ändrat sig kraftigt genom tiderna, liksom pedagogiska metoder. Kvinnor fick ju t ex inte studera på högskola/universitet vid seklets början om jag inte minns fel. Skriv t ex om Sonja Kovalevskaja förlåt Kovalevsky menar jag.

• SweetNilam

Jo, skolutveckling är intressant, men enormt ämne- dock handlar min senaste uppsats ganska mycket om lärarrollen, men inte ur historiskt perspektiv. Är måttligt trött på det faktiskt  

Men alla tips är intressanta och öppnar nya vägar till ämnen att beröra, så jag tackar och bockar! Denna Sonja kände jag inte till så henne ska jag kolla på! Tack! 

• Annanym

Ja, gäller ju att hitta ett ämne där man på förhand har en känsla av att man kan ro hem hela uppsatsen. Det pratar man vanligen inte om när man skissar på ämnet, då handlar det mer om att "beforska ett problem förutsättningslöst". Minns att jag som C-uppsats valde ett på den tiden ovanligt ämne, nästan ingen hade skrivit om det visade det sig, jag fick byta ämne mitt i. Det var inte så kul, och vad värre var, det försinkade mig en hel del och skapade en hel del extrajobb och besvikelse.

• SweetNilam
    Annanym skrev 2011-04-02 21:04:24 följande:
    Ja, gäller ju att hitta ett ämne där man på förhand har en känsla av att man kan ro hem hela uppsatsen. Det pratar man vanligen inte om när man skissar på ämnet, då handlar det mer om att "beforska ett problem förutsättningslöst". Minns att jag som C-uppsats valde ett på den tiden ovanligt ämne, nästan ingen hade skrivit om det visade det sig, jag fick byta ämne mitt i. Det var inte så kul, och vad värre var, det försinkade mig en hel del och skapade en hel del extrajobb och besvikelse.
    Exakt. Fick lära mig det nu i senaste C-uppsats. Den är klar, men fan vad jobbigt det var- just för att jag inte hade någon aning om hur jag skulle, som du säger, ro hem det hela! 

Fokus läggs hela tiden på problemen och frågeställningarna man ska ha. Men lösningen då? Man måste ha en liten insikt om vart uppsatsen tar vägen. Det går inte (eller?) att förutsättningslöst närma sig ett ämne.  
  • SweetNilam
    spirituality skrev 2011-04-03 04:23:49 följande:
    Kvinnors plats under skolutvecklingen? 
    Skulle kunna vara något. Lägger till på listan. Tack tack!
Svar på tråden B-uppsats i historia