• Granitmorsan

Extra amortering?

Nån här inne som vet hur man gör för att göra en extra amortering på sitt bolån(rörligt)?

Måste man gå till banken, eller kan man fixa det på internetbanken?

Jag föreställer mig att man gör det via bolåne-kontonummret, men vågar inte prova.
    Brukar ofta tänka att jag ska ringa till banken för att kolla hur man gör men det blir aldrig av.

• Svar på tråden Extra amortering?
  • Pappa G

Jag har fått beskedet att man måste kontakta banken.

Numret på bolånet anger ju inget konto. De har liknande nummer på ex. service/bankfack också.

• Snabeldrake

Vi har också fått sagt till oss att man ska gå ner till banken och göra det där. Eller kontakta via telefon. 

• Pippina

Jag trodde också man behövde gå till banken och har gjort det alla år.

Men så provade jag att skriva ett meddelande till banken när jag var inloggad att jag ville betala av så och så mycket och så gjorde de det. 

• sarsparis

Kolla med banken, vår bankkvinna säger att det bara är att ringa henne så får vi uppgifter om hur och vart vi ska betala det.

• brokig

Jag har Swedbank och min bankman säger att man inte kan betala av banklån via internetbanken hos dem, däremot tror jag att det ska vara fullt möjligt via telefonbank.

Har du ett rörligt lån så är det inga problem att klumpsummeamortera. Vi gör bara så just nu då vi nyss tecknade nya lån och ska vara föräldralediga och därför ville ha amorteringsfria lån. Är man fler som står på lånet är det inga problem att bara den ena går in på bankkontoret och amorterar av från ett eget eller gemensamt konto. Jag tycker själv det känns skönt när det rör sig om större summor så att man även får ett kvitto på inbetalningen.

Svar på tråden Extra amortering?