• mia1980

Foglossning och ont i revbenen redan i vecka 23.

Hej ni erfarna.

Jag är ute efter de bästa tipsen på hur man underlättar vardagen med smärtsamma foglossningar i svank och höfter samt smärta i revbenen så det gör ont att andas ibland. Har idag varit hos läkaren och fått reda på att min smärta beror på graviditeten foglossning och att magen redan trycker på revbenen.
    Har bara fått ondare och ondare i två veckor nu och idag fick jag veta att det bara kommer bli värre...

Nu behöver jag alla tips jag kan få för att lindra smärtorna...

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Svar på tråden Foglossning och ont i revbenen redan i vecka 23.
  • Nea92

Puffar har precis samma problem :)

• AnnikaR

För fogossningehn så rekommenderar jag akupunktur och bäckenbälte eftersom det har hjälprt mig. Båda sakerna har jag fått gjälp med via sjukgymnasten. Om du inte vet till vilken sjukgymnast du ska vända dig så kan säkert din BM hjälpa dig. Om du behöver tips på sjukgymnaster i Stockholm så vet jag två ställen. Se till att få hjälp med foglossningen så fort som möjligt så att de inte blir snabbt värre. Sjukgymnasten kan även hjälpa dig med ett träningsprogram och säga vad du ska undvika gällande foglossningen.
    Jag fick problem med min foglossning runt v 20 med första barnet och nu när jag väntar nr 2 så fick jag problem redan v 6.
    Önskar dig lycka till och hoppas det inte blir mycket värre!! 

• AnnikaR

Glömde att säga att man även kan få låna en TNS apparat som kan hjäpla när man har ont pga av foglossning. jag har lånat den via min sjukgymnast.

• Gummis

Håller också med om foglossningsbälte, gör att man kan fungera i vardagen. Fick problemen vid v. 20 med första och v. 21 med nu nummer två. Ett annat tips är att lägga en kudde som är ganska hög mellan benen när du ska sova, underlättar väldigt mycket även mot ryggont. Ge inte upp.

• mia1980

Jag ska ringa BM och prata med henne på måndag och se vad man kan få för hjälp via dom.
    Foglossningsbälte och TNS kan jag tänka mig men jag är lite känslig mot akupunktur... för foglossningarna.

Hur gör man mot värken vid revbenen? Någon som har en liten idé??
    Läkaren kunde erbjuda två smärtlindringsmetoder, kvaddlar eller kortison som sprutas in i musklerna, men jag är lite skeptisk mot bägge...

• Maloma

Är i v 23 o har som tur är inte dina problem ännu. Förr grav hade jag väldigt ont i revbenen, både på framsidan och i fästena på ryggen. Nu har jag börjat känna av lite men tror att de tännu är pga trög tarm som ju kan lägga sig precis under revbenen, Ser INTE frame mot smärtan jag vet ska komma.
    Förra grav åt jag värktabletter för smärtan i ryggen, och pga den kändes inte revbenen på framsidan som ett lika stort problem. Kan du få bukt med foglossningen aknske du orkar leva med revbenssmärtan :)

Jag tyckte annars att lite lätt massage på revbenen och att jag sträckte på mig ofta och liksom lutade mig bakåt hjälpte från o till. Inte lätt att undvika annars, magen växer ju. Tur den sjunker lite i slutet!
    testa massageolja som först blir varm o sedan kall, det kan nog lindra tillfälligt, om du itne är för öm för beröringen.

• mia1980

Jag har varit hos sjukgymnast som hjälpt mig hitta en balans i mina rörelser så jag då och då avlastar ryggen och då och då avlastar revbenen, men ännu är det inte borta, men nu kan jag iaf leva med värken.
    Det kan ju liksom bara gå åt ett håll just nu känns det så jag har köpt hem värktabletter och så har jag börjat att massera där jag har ont så kanske man kan underlätta lite.

Svar på tråden Foglossning och ont i revbenen redan i vecka 23.