• Anonym

Bröst bröst å bröst... Kan det vara cancer?

Jag tycker att mina bröst känns konstiga, mest det ena men det andra är inte riktigt som det ska det heller..

Såhär är det;
    Brösten har blivit mjukare, slappare eller vad man ska säga inte hängigare när jag står utan ett "flyter" ut mer när jag ligger ner och när jag känner på det så känns det liksom poröst inuti med några knutor lite här och var, lite som en ring runt, förut var bröstet mer fyllt och knutorna kändes då oxå men inte likadant.
     Ibland drar huden ihop sig strax utanför vårtgården så det blir en liten ö med tja hopdragen hud eller vad man ska säga, svårt att förklara..
    Jag har oxå någon grej i armhålorna, som en hårsäcksinflammation som inte vill gå över...rätt vad det är så poppar det upp igen. Under den ena armen är det konstant.

Det andra bröstet är nästan lika fast mer fyllt och med större grunkor i det. Även här uppstår fenomenet med hopdragen hud som knölar till sig.

Jag ska såklart kontakta sjukvården nästa vecka men helgen är lång och jag skulle vilja veta om någon har det likadant som mig och kanske vet mer vad det kan vara.

Jag skulle vilja veta om någon kan svara, jag orkar inte googla, det är alldeles för mycket info som rumlar runt, bättre att få svar av någon som har varit med om samma sak eller kanske har b-cancer och kan/orkar och vill svara!

Är det vanligt att få cancer i båda brösten samtidigt?
    Vart ska jag vända mig för att få snabbast svar, ORKA prata med husläkmott osv.. måste jag?!

Äh jag börjar såhär resten kommer väl!

Tack till alla er som svarar!!!

• Svar på tråden Bröst bröst å bröst... Kan det vara cancer?
  • Chocoholic

Jag vet inte om det är så vanligt att få cancer i båda brösten samtidigt. Har fått för mig att det dyker upp i ett bröst om det skall dyka upp. Det du känner i armhålan låter nog mest som en vanlig svullen lymfknut. Detta uppstår på många mänskor speciellt ifall de är förkylda. Samtidigt så har jag hört att det är ganska vanligt att cancer i brösten sätter sig ganska högt upp, mot armhålan. 

Men en cancerknut har jag också hört brukar vara hård och man kan också vissa gånger rucka på den. Dvs den flyttar på sig när man rör på den.

Annars så är brösten uppbyggda av till stor grad fettvävnad. De är ganska knöliga om man börjar klämma och känna på dem noggrant. Det du beskriver tycker inte jag låter som något farligt. Brösten förändras med åldern. De tappar fasthet och speciellt den här svullna tonårsbysten. Med åren blir de plattare och breder ut sig mer. Som tonåring kan brösten liksom svullna ut från roten/toppen uppe på bröstbenet hela vägen ner till undre kanten av bröstet. Nästan så som plastikoperarede bröst kan se ut. Men fyllnaden där uppe på övre kant, där bröstet börjar (alltså ovansidan, svårt att förklara men försöker i alla fall ) den brukar ge med sig med åren då, som sagt. Så denna del blir plattare och brösten tappar fasthet.

Så, jag tycker det låter rätt så normalt faktiskt. Men jag tycker ändå att du bör söka hjälp inom vården för att utesluta något annat och för att stilla oron. Jag är ju ingen expert precis. 

• Anonym (L)

Med åren fettomvandlas brösten allt mer, dvs körtlarna blir färre och brösten kan bli mer mjuka och hängiga. Det är inte vanligt med cancer i båda brösten samtidigt. Du kan kontakta mammografimottagningen i ditt landsting för att be om råd.

• Anonym

OK, fast jag är bara 29 känns som att det var inte sååå länge sen som jag var tonåring hihi Tungan ute
    Men mina bröst har varit sig lika hela tiden, inget svullet tonårsbystande precis utan ganska platta å så men nu plattare än vanligt.. plus det med ihopdragen hud till och från, som att jag fryser men inte fryser om ni förstår..

• Chocoholic
    Anonym skrev 2011-04-02 20:02:16 följande:
    OK, fast jag är bara 29 känns som att det var inte sååå länge sen som jag var tonåring hihi Tungan ute
    Men mina bröst har varit sig lika hela tiden, inget svullet tonårsbystande precis utan ganska platta å så men nu plattare än vanligt.. plus det med ihopdragen hud till och från, som att jag fryser men inte fryser om ni förstår..
    Låter fortfarande normalt i mina öron Du vet inte hur platta mina bröst var innan jag fick dem förminskade. Så platta var de inte i början då de väl vuxit klart. Min syster som är yngre än mig har också fått plattare bröst som breder ut sig mer än förr när hon ligger ner. Jag själv är 29 nu
  • Anonym
    Chocoholic skrev 2011-04-02 20:04:31 följande:
    Låter fortfarande normalt i mina öron Du vet inte hur platta mina bröst var innan jag fick dem förminskade. Så platta var de inte i början då de väl vuxit klart. Min syster som är yngre än mig har också fått plattare bröst som breder ut sig mer än förr när hon ligger ner. Jag själv är 29 nu
    Känns det som att de saknar substans inuti dem oxå?
  • Anonym

Gå och kolla upp det.
    Jag har precis varit och kollat mina efter att upptäckt ngt "annorlunda mot vanligt".
    Mycket vånda och oro, och lite fånigt, ifall det inte var nåt.
    Hos mig var det bara normala förändringar i körtlar och vävnad, en ny form på bröstet att vänja sig vid. Däremot tyckte läkaren att man ska söka vård så fort det känns/upplevs annorlunda.

En del bröstmottagningar har du möjlighet att komma till utan remiss, det är en fördel om de gör både mammografi och ultraljud, då ser de alla förändringar i bröstet.

Jag önskar dig all lycka och att det inte är något otrevligt, men kolla upp dig. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-02 20:02:16 följande:
    Det som jag tycker låter mest oroväckande i din beskrivning är det du beskriver att du känner i din armhåla (vilket skulle kunna vara en lymfkörtel, hur stor är den?) samt detta med hopdragen (indragen?) hud. Du bör söka för detta. Boka tid direkt när det blir måndag. Vänta inte!

Dubbelsidig bröstcancer förekommer men är inte det vanliga. 
  • Anonym
    Chocoholic skrev 2011-04-02 19:54:24 följande:
    Jag vet inte om det är så vanligt att få cancer i båda brösten samtidigt. Har fått för mig att det dyker upp i ett bröst om det skall dyka upp. Det du känner i armhålan låter nog mest som en vanlig svullen lymfknut. Detta uppstår på många mänskor speciellt ifall de är förkylda. Samtidigt så har jag hört att det är ganska vanligt att cancer i brösten sätter sig ganska högt upp, mot armhålan. 

Just svullna lymfkörtlar i armhålan är ju något som är oroväckande i bröstcancersammanhang och något som bör tas på allvar.
  • Anonym

Men jag vet inte om det jag har är en svullen lymfkörtel eller ngt annat, det är som en plupp i ena armhålan ibland blir den större och krånglar och ibland inget alls.
    Den i andra armhålan är krångel mest hela tiden, blir som typ en finne eller en inflammerad hårsäck...som växer och krymper till och från

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-02 20:12:23 följande:
    Det som jag tycker låter mest oroväckande i din beskrivning är det du beskriver att du känner i din armhåla (vilket skulle kunna vara en lymfkörtel, hur stor är den?) samt detta med hopdragen (indragen?) hud. Du bör söka för detta. Boka tid direkt när det blir måndag. Vänta inte!

Dubbelsidig bröstcancer förekommer men är inte det vanliga. 
    Den är kanske som störst ca 0,5-1,0 cm i diameter, känns som en kula typ...
Svar på tråden Bröst bröst å bröst... Kan det vara cancer?