• mazquE

Nyttigt bröd för hela familjen?

Jag har fått något hum om att jag ska börja baka brödet.. Får se hur länge jag orkar:)

Våra barn är 1 och 2 år, så det ska vara något de kan äta.
    Har försökt med lite olika sorter Men det blir alldeles för mycket "mjöl", de är för tjocka liksom, det är så svårt för de att äta. Vad bakar ni till era barn?
    Jag vill att det ska vara super nyttigt ! Och gärna super lätt då jag är världelös på att baka ;)

Funderar på om det finns något som man skär själv. Som man har i form, så det ser ut som en limpa. Haha. Jag hoppas ni förstår och har något förslag.

Jag har även börjat ge barnen nyponsoppa och fruktsoppa så de verkligen får i sig c-vitamin.
    Men vad finns det mer man kan ge så de verkligen får i sig allt nyttigt de behöver?
    Har funderat på om jag ska ha typ, dill liknade i typ potatis och pasta. Vad finns det?

• Svar på tråden Nyttigt bröd för hela familjen?
  • Amelie av Paris

Du kan börja med att koka en havregrynsgröt med russin. Salta den lite mer än du brukar. Späd den med vatten och låt den svalna. När den är fingervarm blandar du i ett paket jäst och sedan blandar du i mjöl och rör ca 100 ggr. Efter 50 rörningar ska du slå över degen på ett bakbord och tillsätta mer mjöl om degen fortfarande är kletig, men se upp så det inte blir för torrt. Degen ska vara sån i konsistensen att den inte, nästan fastnar i händerna eller bordet. Blanda 50 ggr till. Tänk på att försöka få in luft i degden när du knådar den. Efter 100 tag låter du degen vila i 30 min. Sedan kan du dela degen och göra små bullar som du rullar i havregryn. Sedan jäser du bullarna på plåten i 30 minuter och gräddar dem i 200 grader tills de fått fin färg. Ca 10-15 min. Till de vuxna kan du tillsätta vetekli eller linfrön, solrosfrö, eller pumpafrö. Du kan ge jordgubbskräm ibland som mellis om de inte gillar nyponsoppa.

• Amelie av Paris

Fibrer är inte bra för barn men toppen för vuxna och så mycket roligare när man kan exprimentera lite. Ibland tar jag em tredjedel rågsikt tillsammans med två tredjedelar vetemjöl och tillsätter en halv dl sirap i degspatet. Gör du en deg på bara vetemjöl kan du riva i några morötter eller majspure. Det är också gott med matolja i degspatet oavsett vad du bakar.

• Amelie av Paris

Fryr genast ner brödet som ni inte äter upp under dagen och tina annars blir hembakt bröd lätt torrt. Torkade tomater, oliver är gott i en vetemjölsdeg med lite majspure och olja. Då kan du strö över lite rosmarin också.

Svar på tråden Nyttigt bröd för hela familjen?