• fucktard

Hur gör man egentligen med långt hår?

Jag har inte haft långt hår sen jag var liten. Jag klippte av det när jag var fem, och sen dess har jag klippt det när det blivit lite längre än axellängd. För ett par år sedan bestämde jag mig dock för att spara ut det, och nu räcker det halvvägs ner på ryggen.

Jag älskar att ha längre hår, jag kan sätta upp det och locka det och massa saker jag aldrig kunnat göra tidigare.

Men... Det blir så tovigt! Bara jag tvättar det blir det massa tovor, som jag måste slita ut med borsten. Självklart blir det då jätteslitet och fult. När jag vaknar på morgonen är det hemskt, jag ser verkligen ut som ett troll, och det är en ren pina att borsta ut det.

Jag har börjat ha flätor när jag sover eller bara går hemma en dag, men då blir det ännu lockigare. Det var förresten inte ett dugg lockigt när det var kortare, hur sjutton blir man lockig när det blir långt? Borde ju vara tvärtom. Visst skulle jag kunna platta det, men de dagarna jag ska iväg och faktiskt bryr mig om hur det ser ut har jag oftast ont om tid, och att platta mitt tjocka hår tar en evighet.

Hur gör man för att hålla det snyggt? Jag använder Syoss repair schampo och balsam. Jag har provat allt som finns i de vanliga affärerna, och det är det som funkar bäst. Jag har funderat på sånt man köper på salong, men eftersom det som sagt är både långt och tjockt skulle det bli vansinnigt dyrt... Ibland kör jag med inpackningar, men jag märker faktiskt ingen skillnad.

Hjälp!

• Svar på tråden Hur gör man egentligen med långt hår?
  • Lena

Jag har hår ner till rumpan och har haft i många år. Jag tvättar håret 2-3 gånger i veckan och klipper topparna några gånger om året. Då traslar det sig inte så mycket. Sen så blir håret lockigt av att ha det flätat men det slätas ut när det hänger oflätat.

• Veritas18

Prova använd en inpackning. Hjälper mot torrt hår. Finns massa olika. Har själv långt hår och är väldigt nöjd med Aussies Frizz Control. Den säljs på Åhlens.

Ang lite dyrare shampoo som säljs på salong så är de faktiskt drygare. "Vanligt" shampoo innehåler väldigt mycket tvål och det torkar ut håret. Också ett säljknep då det tar slut snabbare eftersom det krävs mer shampoo för längre hår. FIck veta det av en frisör. Så egentligen är det inte så dumt att investera i ett salongs shampoo.  

• fucktard

Att tvätta det så sällan går tyvärr inte alls, då tvätt är det enda som får tovorna att lösa upp sig iaf lite... Inpackningar gör ju tyvärr inte någon skillnad heller på mitt hår vad jag sett, men jag kanske ska ta och prova den där iaf, jag brukar ändå köpa på mig ibland för att se om det blir någon skillnad.

Jag kanske får prova ett salongsschampo iaf när det börjar bli dags att köpa nytt. Har du några tips på vilka märken som kan vara bra?

Men, hur gör ni när ni sover? Tovar sig håret lika mycket för er?

• Joico

Jag har haft Redken till mitt hår. Det var kanonbra!

Ibland sover jag med inpackning i håret. Gör en fläta och lägger en handduk runt kudden.

Å nä, mitt hår tovar sig inte så värst på natten. Tvättar varannan dag, använder schampoo och balsam. Utan balsam blir det strävt och otrevligt. Har du provat balsamspray?

• Majsan70

Att klippa håret var 8 vecka är en god idé för att undvika slitaget på det. Sen använda BRA produkter för att tvätta det och så gärna ett serum i topparna efter tvätt.
    Jag hade hår ner till midjan innan jag klippte mig kort o mitt hår var alltid fint. Samma med mina döttrar som har långt hår.

Alterna har bra produkter och så även Revlon. 

• amasonas

Använder loreal absolut repair som inpackning i mitt långa blekta hår, helt sjukt bra inpackning och jättedryg. En burk håller jättelänge.

Finns att köpa på salonger och kostar runt 250 kr.  Inpackningar jag haft innan har inte funkat men när min kusin som är frisör gav mig detta så blev allt braGlad

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Maddiss

Jag har alltid haft långt hår, slingat och med självfall. Torrt och trassligt alltså. Jag använder shampo och balsam för torrt hår. När jag har balsamet i reder jag försiktigt ut det med en bredtandad kam, efter tvätt använder jag direkt ett leave in balsam och reder ut håret igen försiktigt.

Leave in balsam är mitt absolut bästa tips, det finns som spray eller som lotion och både hos frisörer och matbutiker. Är det trassligt ändå, lägg i lite silikondropar också. Dom produkterna slätar ut håret lite, och dom finns även i varianter som ska göra håret slätare och rakare. Hårinpackning använder jag varje vecka, är det jättehemskt kan jag även sova med olivolja som jag tvättar ur på morgonen. Jag tvättar håret mest varje dag, men sätter upp det när jag sover i en hög tofs för att inte ligga på det.

• Zargenta

Åh vilken tur jag har då, klipper mig en gång om året, topparna då, har hår ner till svanken och borstar inte ens håret mer än kanske en gång i veckan, inte ens om jag tvättat håret hihi... Kan avslöja att jag inte alltid använder balsam efter varje schamponering heller :D

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Saralito

Jag har jättetjockt hår som går till mitten av ryggen. Det enda som håller det i schack är naturliga produkter från Lush. Jag tvättar det en gång i veckan och gör inpackning en gång. Naturligtvis använder jag balsam också, och mitt hår är fantastiskt om jag får säga det själv.

• fucktard

Balsamspray kan nog vara en idé, det använde jag mycket när jag var yngre och var extremt håröm, så det ska jag nog inhandla. Toppa gör jag alldeles för sällan kom jag på, det får bli i morgon när håret är nytvättat och rakt. Toppar och klipper luggen gör jag själv, fattig student som jag är

Jag ska nog ta och prova era tips i tur och ordning

Svar på tråden Hur gör man egentligen med långt hår?