• Oreos

När åt era barn med bestick?

Sonen är 1,5 och äter fortfarande inte med bestick, hur gamla var era barn när dom började äta med sked eller gaffel?

• Svar på tråden När åt era barn med bestick?
  • Queenie70

ja, vad kan han ha varit....9-10 månader kanske...

• La Lola

Hedda var runt 1 år.
    Visst, fingrarna används ibland nu oxå när hon är 2 men hon kan använda sked/gaffel.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HWR

Dottern är 15 månader och äter med gaffel och sked. Det har hon gjort i två månader kanske..lite längre med gaffel men skeden lärde hon sig för ett par månader sen.

• ELLEoClara

Strax före året men åt helst/bäst med händerna. Vägrade bli matad från ca 10-11 mån.
    Rinnande mat som fil/soppa fixade hon hyfsat från 1 1/2 år.
    Är snart 2 år och hjälper till med händerna ibland.

Har haft egen sked i handen "alla" måltider från ca 5 månaders ålder. 

• EmelieLT

Min son gör det fortfarande inte och han är 19 månader. Vi försöker självklart vid varje måltid, men han vägrar. Tar kanske några tuggor då och då med skeden. Men annars är det bara händerna han äter med och vill helst inte bli matad heller. Hoppas han lär sig snart, det är himla kladdigt! :P

• principessan

Innan året... Nu är han 2.5 och äter med kniv och gaffel! Lite festligt då jag i princip aldrig använder kniv när jag äter!

• Vattuman83

Min son är ett och äter mest med gaffel. Fingrarna hjälper till ibland fortfarande.

• Oreos

Kul med alla svar.
    Jag försöker få han att använda gaffel eller sked, men det funkar i nån tugga och sen blir det fingrarna istället.  det går ju fortare! Tungan ute

• Thesss

Har de lättare att använda gaffel än sked? Många som skriver att de började först med gaffel...

• bebis maj 12

Jag har en ett-åring och en som är 22 månader och ingen äter själv..får såå dåligt samvete för att jag inte lärt dom än..menn mina barn äter barnburkar och de är såå rinnigt och sölig mat...äldsta killen äter pannkaka,men då måste jag sätta fast maten på gaffeln åt honom,sen äter han de själv...Har gett honom sked att äta mat med men allt rinner utanför..

Sen kan han inte dricka själv ur mugg/glas heller utan har fortfarande pipmugg,har även där försökt,men han bara gapar och häller allt på en gång...

Är jag en dålig mamma som inte lärt dom än??

Dom börjar inte dagis förrän nästa maj,då är dom 2 och 3 år..då kan dom kanske,men jag är tyvärr en sån som jämför mig hela tiden och då tycker jag mina barn är sena med att äta själv...

• La Lola
    bebis maj 12 skrev 2011-04-11 09:34:06 följande:
    Jag har en ett-åring och en som är 22 månader och ingen äter själv..får såå dåligt samvete för att jag inte lärt dom än..menn mina barn äter barnburkar och de är såå rinnigt och sölig mat...äldsta killen äter pannkaka,men då måste jag sätta fast maten på gaffeln åt honom,sen äter han de själv...Har gett honom sked att äta mat med men allt rinner utanför..

Sen kan han inte dricka själv ur mugg/glas heller utan har fortfarande pipmugg,har även där försökt,men han bara gapar och häller allt på en gång...

Är jag en dålig mamma som inte lärt dom än??

Dom börjar inte dagis förrän nästa maj,då är dom 2 och 3 år..då kan dom kanske,men jag är tyvärr en sån som jämför mig hela tiden och då tycker jag mina barn är sena med att äta själv...
    Äter den stora oxå burkmat?
  • bebis maj 12
    La Lola skrev 2011-04-11 09:34:57 följande:
    Äter den stora oxå burkmat?
    Ja tyvärr..då jag har haft barnen så tätt så har jag vart lat och tyck att de vart bekvämt helt enkelt..ibland äter han vår mat,men han har vart jätte känslig mot bitar i maten,fram till nu..den lilla är bättre på att äta bitar trots att han har bara 8 tänder,knappt..
    Jag äter dålig med mat själv och har så svårt att komma på vad jag ska ge honom....har inte ork att t.ex göra egn köttbullar,då jag tycker att färdigköpta kan bli så hårda...potatis har han aldrig vart mycket för heller...

Tips tack!!
  • La Lola
    bebis maj 12 skrev 2011-04-11 09:47:24 följande:
    Ja tyvärr..då jag har haft barnen så tätt så har jag vart lat och tyck att de vart bekvämt helt enkelt..ibland äter han vår mat,men han har vart jätte känslig mot bitar i maten,fram till nu..den lilla är bättre på att äta bitar trots att han har bara 8 tänder,knappt..
    Jag äter dålig med mat själv och har så svårt att komma på vad jag ska ge honom....har inte ork att t.ex göra egn köttbullar,då jag tycker att färdigköpta kan bli så hårda...potatis har han aldrig vart mycket för heller...

Tips tack!!
    Måste bli skitdyrt med burkmat.....

Ork är en lite dålig ursäkt.
    Laga en massa storkok på helgerna så slipper du laga lunch/middag varje dag.

Lasagne, köttfärssås o spaghetti, fiskgratänger, korvstroganoff....lite förslag.
  • bebis maj 12
    La Lola skrev 2011-04-11 09:51:12 följande:
    Måste bli skitdyrt med burkmat.....

Ork är en lite dålig ursäkt.
    Laga en massa storkok på helgerna så slipper du laga lunch/middag varje dag.

Lasagne, köttfärssås o spaghetti, fiskgratänger, korvstroganoff....lite förslag.
    De kostar lite,ja...
    Visst kan jag göra storkok på helgen...de är dock ganska intensiva dagar med en 1 åring och en som inte är 2 än...sen har min sömn vart rubbad i 6 veckor nu då jag inte sovit en blund..har vart till läkaren två gånger och inte fått den hjälp jag behöver..nu ska doktorn ringa idag och då ska jag se om jag kan få sömntabletter så jag får sova...
    plus att hela familjen vart/är förkyld i 4 veckor,vi byter bara av varandraGlad
    Men så fort jag känner att jag fått sova så ska jag ta tag i saken...
    Tips på specilla bestik?Har köpt dom som man kan böj själv,men själva matytan är jätte liten så de ryms typ inge mat på skeden eller gaffeln..såg att bambino har sina böjd bestik från 3 års ålder också,ska prova dom med..
  • La Lola
    bebis maj 12 skrev 2011-04-11 10:02:23 följande:
    De kostar lite,ja...
    Visst kan jag göra storkok på helgen...de är dock ganska intensiva dagar med en 1 åring och en som inte är 2 än...sen har min sömn vart rubbad i 6 veckor nu då jag inte sovit en blund..har vart till läkaren två gånger och inte fått den hjälp jag behöver..nu ska doktorn ringa idag och då ska jag se om jag kan få sömntabletter så jag får sova...
    plus att hela familjen vart/är förkyld i 4 veckor,vi byter bara av varandraGlad
    Men så fort jag känner att jag fått sova så ska jag ta tag i saken...
    Tips på specilla bestik?Har köpt dom som man kan böj själv,men själva matytan är jätte liten så de ryms typ inge mat på skeden eller gaffeln..såg att bambino har sina böjd bestik från 3 års ålder också,ska prova dom med..
    Jag tänkte du var ensamstående men det är du alltså inte. Kanonbra! Då kan ni turas om att leka med barnen o laga storkok på helgen. .-)

Hedda har helt vanliga barnbestick (som våra bestick fast mindre).
    Hon fick börja med gaffel tidigt för det känns enklare att sätta fast något än att peta upp det på en sked.
    Men när jag dukar lägger jag alltid fram både gaffel o sked o så får hon välja.
  • Nightswimmer

Min började "äta" själv med sked när han var 7-8 månader. Det var ju inte särskilt effektivt på den tiden... Vi matade, och det han fick i sig själv var mest en bonus  Han började på dagis när han var 14 månader och då kunde han äta allt utom soppa (som de får där varje torsdag) på egen hand. Nu är han 2 år och 9 månader och kämpar på för att lära sig äta med kniv och gaffel. Det går väl inte så jättebra att skära maten själv, om det inte är något mjukt, typ korv, men han kämpar på iaf!

Mitt tips till dig med barn som inte äter själv än är att för det första sluta med barnmatsburkarna. Det kanske är svårt att vänja sig, så byt ut varannan burk mot egenlagad mat? Det som min son tyckte var roligast att äta i början var sådan mat som var lätt att få tag på. Istället för att göra en korvstroganoff kan man steka korven i bitar, och servera med lite större makaroner till, typ skruvar eller fjärilar. Man kan inte förvänta sig att en nybörjare ska kunna allt helt själv i början, så man kan hjälpas åt! Ge barnen egna bestick, och när du matar gör du det med dina egna.

Dessutom har jag märkt att det funkar klart bättre med riktiga bestick, istället för hopplösa plastgrejer! Det här är mina favoriter. Bra storlek, och lagom pris

• marienna

Min 10månaders spetsar ärtor mm med vanlig dessertgaffel och får in sked m gröt ibland i munnen. Tar en del m handen med. Min 3,5 åring gillar handen bäst,men kan m sked om hon vill

Svar på tråden När åt era barn med bestick?