När åt era barn med bestick?
Sonen är 1,5 och äter fortfarande inte med bestick, hur gamla var era barn när dom började äta med sked eller gaffel?
Sonen är 1,5 och äter fortfarande inte med bestick, hur gamla var era barn när dom började äta med sked eller gaffel?
ja, vad kan han ha varit....9-10 månader kanske...
Hedda var runt 1 år.
Visst, fingrarna används ibland nu oxå när hon är 2 men hon kan använda sked/gaffel.
Dottern är 15 månader och äter med gaffel och sked. Det har hon gjort i två månader kanske..lite längre med gaffel men skeden lärde hon sig för ett par månader sen.
Strax före året men åt helst/bäst med händerna. Vägrade bli matad från ca 10-11 mån.
Rinnande mat som fil/soppa fixade hon hyfsat från 1 1/2 år.
Är snart 2 år och hjälper till med händerna ibland.
Har haft egen sked i handen "alla" måltider från ca 5 månaders ålder.
Min son gör det fortfarande inte och han är 19 månader. Vi försöker självklart vid varje måltid, men han vägrar. Tar kanske några tuggor då och då med skeden. Men annars är det bara händerna han äter med och vill helst inte bli matad heller. Hoppas han lär sig snart, det är himla kladdigt! :P
Precis innan året
Innan året... Nu är han 2.5 och äter med kniv och gaffel! Lite festligt då jag i princip aldrig använder kniv när jag äter!
Min son är ett och äter mest med gaffel. Fingrarna hjälper till ibland fortfarande.
Kul med alla svar.
Jag försöker få han att använda gaffel eller sked, men det funkar i nån tugga och sen blir det fingrarna istället. det går ju fortare!
Har de lättare att använda gaffel än sked? Många som skriver att de började först med gaffel...
Jag har en ett-åring och en som är 22 månader och ingen äter själv..får såå dåligt samvete för att jag inte lärt dom än..menn mina barn äter barnburkar och de är såå rinnigt och sölig mat...äldsta killen äter pannkaka,men då måste jag sätta fast maten på gaffeln åt honom,sen äter han de själv...Har gett honom sked att äta mat med men allt rinner utanför..
Sen kan han inte dricka själv ur mugg/glas heller utan har fortfarande pipmugg,har även där försökt,men han bara gapar och häller allt på en gång...
Är jag en dålig mamma som inte lärt dom än??
Dom börjar inte dagis förrän nästa maj,då är dom 2 och 3 år..då kan dom kanske,men jag är tyvärr en sån som jämför mig hela tiden och då tycker jag mina barn är sena med att äta själv...
Min började "äta" själv med sked när han var 7-8 månader. Det var ju inte särskilt effektivt på den tiden... Vi matade, och det han fick i sig själv var mest en bonus Han började på dagis när han var 14 månader och då kunde han äta allt utom soppa (som de får där varje torsdag) på egen hand. Nu är han 2 år och 9 månader och kämpar på för att lära sig äta med kniv och gaffel. Det går väl inte så jättebra att skära maten själv, om det inte är något mjukt, typ korv, men han kämpar på iaf!
Mitt tips till dig med barn som inte äter själv än är att för det första sluta med barnmatsburkarna. Det kanske är svårt att vänja sig, så byt ut varannan burk mot egenlagad mat? Det som min son tyckte var roligast att äta i början var sådan mat som var lätt att få tag på. Istället för att göra en korvstroganoff kan man steka korven i bitar, och servera med lite större makaroner till, typ skruvar eller fjärilar. Man kan inte förvänta sig att en nybörjare ska kunna allt helt själv i början, så man kan hjälpas åt! Ge barnen egna bestick, och när du matar gör du det med dina egna.
Dessutom har jag märkt att det funkar klart bättre med riktiga bestick, istället för hopplösa plastgrejer! Det här är mina favoriter. Bra storlek, och lagom pris
Min 10månaders spetsar ärtor mm med vanlig dessertgaffel och får in sked m gröt ibland i munnen. Tar en del m handen med. Min 3,5 åring gillar handen bäst,men kan m sked om hon vill