• Rondellen

Ungerska namn?

Jag och min sambo väntar barn, vi vet itne omd e tär en pojke eller flicka.

Min sambo har ungerskt påbår så vi funderar på om vi kanske ska ta ett mer ungerskt namn. Vissa låter för främmande och svåruttalade men vi har hittils hittat tre pojknamn vi tycker om, men ännu inget flicknamn.

Vad tycker ni om:

Ferenc (uttalas med c som s)
    Attila
    Tivadar

Någon som har tips på andra fina ungerska namn? Gärna flicknamn?

• Svar på tråden Ungerska namn?
  • lykantrophona

Jag har träffat en kille som hette Attila en gång. Lätt att man associerar till den medeltida krigsherren, men, men. Ferenc tycker jag låter bäst av dessa tre.

När det gäller flicknamn har jag inga bra förslag. Den enda erfarenhet av Ungern jag har är att jag lyssnat mycket på bandet Nox. ;) Sångerskan där heter Szilvia, men det känns krångligt att ha den stavningen i Sverige. Dessutom påminner det mycket om drottningen.

• Rondellen

Dessa Z i tid och otid... hehe gisar att det finns många Z i ungerska alfapet :P

• Mammas Kalle

Precis hemkommen från Budapest lärde känna en jättetrevlig tjej på konferensen som heter Beata. Ungersk men ändå svenskt!

• Rondellen

Åh ser att margareta fanns med, ett namn som vi funderat på rent allmänt fast med stavningen margaréta...

• Suzska

Har några kompisar från ungern och bland namnen som fungerar väl här är Nora, Judit och Agnes. 

• Dalva

Jag har känt två ungerska tjejer och de hette Noemi och Andrea.

• Rondellen
    inga76 skrev 2011-04-03 21:11:46 följande:
    Timea är ju jättefint o ungerskt!
    Det tyckte jag jättemycket om!
  • LovleyMamma

syrrans kompis är från ungern och hennes dotter heter Lilian. Tycker det är ett fint namn

Svar på tråden Ungerska namn?