• Anonym

Hur väl skyddad ligger bebisen?

Ibland när jag inte känt bebisen på ett tag har jag ju buffat/klämt/tryckt lite på magen för att få respons.
    Nu har jag fått nån knäppt oros - och skräcktanke att jag kanske har skadat bebisen i magen.

Hur väl skyddade ligger dom egentligen? Och hur mycket krävs det för att de skulle skadas?

• Svar på tråden Hur väl skyddad ligger bebisen?
  • Majskolven

Du behöver inta vara orolig, den ligger väl skyddad.

Min syster ramlade framlänges på magen när hon var hög-gravid och inget hände med bebisen, inte att rekommendera dock :)

Min bm tryckte så hårt på magen när hon skulle känna om den var fixerad att jag trodde att hon skulle förlösa mig haha..

• Anonym

Det är nog inga problem. Vid t.ex. vändningsförsök trycker de rätt bra på magen. Så länge det inte är regelrätt våld du pratar om behöver du inte oroa dig. Gör det inte ont på dig är det nog lugnt.

• Anonym

Ingen fara. Det ska mycket till för att den ska skadas fysiskt av tryck från utsidan. BM rek ju att man ska buffa, trycka och retas lite för att få respons om man inte känt den på ett tag för att checka av .

• Nyfiken gul

dom ligger väldigt skyddad, du ska kunna krocka med en bil utan att barnet tar skada.

du kan aldrig skada barnet bara genom att klämma och känna på magen - tänk på att barnmorskan är MYCKET mer hårdhänt vid sina undersökningar.

och att dina dagliga rutiner gör att magen kläms åt med jämna mellanrum av det du gör -tex böja dig framåt och knyta skor, sträcka sig över matbordet, åtsittande kläder, bilbälten, krama barn osv osv...

så ta det lugnt

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Ni anar inte vad era svar lugnar mig Tusen tack!

Jag fick verkligen riktig ångest här innan och då tänker man ju kanske inte alltid helt logiskt

Tack igen!

• Anonym

Igår fick jag åka in till förlossningen för att jag fick så ont. Och ja, läkaren tryckte och klämde ju på rätt så bra, så nu är jag ännu mer övertygad om att jag inte kan ha skadat bebisen med mina små buffar, hihi

Svar på tråden Hur väl skyddad ligger bebisen?