• Manchester

    Måste en hamster äta "blandat"?

    Om det nu är så - att hamstrar måste äta blandat - så har vår inte riktigt fattat det ännu. Vi har provat med köttfärs, men hon vägrar att ens smaka. Och hon brukar annars smaka på precis allt, inklusive våra naglar och plastkanterna i transportburen. Men kött vägrar hon. När jag försökte ge henne lite igår buffade hon undan teskeden som jag höll fram till henne. Inte gillar hon särskilt mycket när det gäller färsk frukt och grönsaker heller. Hon älskar ärtor och röda äpplen och äter ibland röd paprika. Gröna äpplen går inte alls. Persilja och gurka kan vi glömma.

    När det gäller den färdigblandade hamstermaten är hon lika kräsen. Hon äter de små kornen/fröerna och något som ser ut corn flakes. Vägrar allt vad pellets heter, trots att det finns flera olika sorter i blandningen.

    Det går ju liksom inte att resonera med en hamster. Om barnen inte vill äta potatis så kan jag säga att de inte får fler köttbullar om de inte först tar några potatistuggor, men hur gör man med en hamster? Ska vi låta bli att ge henne mer mat tills hon blir så hungrig att hon måste äta sina pellets? Och om hon ändå inte äter dem?

    Hur viktig är den allsidiga kosten för en hamster? Någon som vet?

  • Svar på tråden Måste en hamster äta "blandat"?
  • Lady without tattoo

    Våra hamstrar vägrade kött-/färs...de levde ett normallångt hamsterliv iaf.


    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Manchester
    Lady without tattoo skrev 2011-04-03 12:15:08 följande:
    Våra hamstrar vägrade kött-/färs...de levde ett normallångt hamsterliv iaf.
    Skönt. Jag hade själv en hamster när jag var barn och hon älskade köttfärs, men de har kanske lika individuell smak som vi människor?
  • silhuett

    Ge hamstern det den tycker om. Protein (som finns i kött) finns ju även i vissa grönsaker och i ägg. Har du testat hårdkokt ägg?
    Vitaminer kan man få i sig genom olika grönsaker och frukter. Ge det som hamstern tycker är gott Flört

    Okryddad barnmat (för barn under 8 månader) brukar vara uppskattat. Min hamster älskar det i alla fall. Hon får en sked nångång då och då. Fryser ner barnmaten i istärningskuber, så är det lätt att spara och tina.

    Hamstern måste ju inte äta ALLA sorters mat, bara den får en varierad kost Glad

Svar på tråden Måste en hamster äta "blandat"?