• Laurora

Orka springa 1,2 mil otränad?

Ja, orkar man springa 1,2 mil när man är hyfsat otränad på att alls springa. Jag tränar annat men 1,2 mil är mycket i min värld. Orkar jag det verkligen? Kommer jag att vara död efteråt? Eller dö undertiden?

Tips på träning Drömmer det är fyra månader dit så jag har tid på mig att maska och lata mig i form.

• Svar på tråden Orka springa 1,2 mil otränad?
  • MammaMi73

Orka ta dig runt gör du säkert, men du kommer nog få träningsvärk dagarna efter. Om loppet är om fyra månader kan du nog hinna träna så att du orkar ta dig runt och samtidigt tycker att det är skoj! Kolla www.marathon.se för bra träningsprogram!

• Amazina

Jag slog vad med min man om att jag skulle få en iPod om jag sprang en mil för några år sedan. Jag var hyfsat otränad men (på den tiden i alla fall) inte överviktig eller så. Jag började med 5km sträckor och tyckte det var jobbigt och tråkigt. Snabbt insåg jag dock att det bara var motivationen som saknades för 8 km rundan och en dag med fint väder klarade jag utan problem att ta 8 km rundan istället. Visst var det lite jobbigare, men när man lär sig att springa och slappna av går benen liksom av sig självt och man tänker inte på vad man gör. Då blir det plötsligt skönt att springa. Sedan var inte steget långt till 10km rundan. Dock kände jag att mina benmuskler var lite svaga för den sträckan och även om konditionen höll så blev jag väldigt trött i benen. Jag tog mig dock runt! Från 0-10 km tog det några månader. Minns dock inte exakt hur länge.

• Laurora
    Amazina skrev 2011-04-03 12:35:28 följande:
    Jag slog vad med min man om att jag skulle få en iPod om jag sprang en mil för några år sedan. Jag var hyfsat otränad men (på den tiden i alla fall) inte överviktig eller så. Jag började med 5km sträckor och tyckte det var jobbigt och tråkigt. Snabbt insåg jag dock att det bara var motivationen som saknades för 8 km rundan och en dag med fint väder klarade jag utan problem att ta 8 km rundan istället. Visst var det lite jobbigare, men när man lär sig att springa och slappna av går benen liksom av sig självt och man tänker inte på vad man gör. Då blir det plötsligt skönt att springa. Sedan var inte steget långt till 10km rundan. Dock kände jag att mina benmuskler var lite svaga för den sträckan och även om konditionen höll så blev jag väldigt trött i benen. Jag tog mig dock runt! Från 0-10 km tog det några månader. Minns dock inte exakt hur länge.
    tack! det är solskenshistorier jag behöver, senast jag sprang samma lopp rökte jag och vägde 15 kilo mera, då dog jag nästan :p
  • pingel

Det har väl mest med hastigheten att göra. Om du inte är helt stillasittande vanligtvis borde du ju kunna ta dig runt om du håller en nätt joggingtakt För ett och ett halvt år sedan, innan jag blev gravid med andra barnet, var jag också relativt otränad men stack ut lite spontant en dag och tyckte det var så härligt att jag chansade på en längre runda. Kände mig lite stum och trött på slutet och fick träningsvärk från helvetet dagarna efter, men när jag mätte upp rundan hade jag faktiskt sprungit drygt 11 km så det var inte så konstigt.

Mina bästa löpträningstips är att 1) spring långsamt men så långt du orkar - fastna inte i rädslan för något visst antal kilometer utan sikta mer på att orka hålla på så lång stund som möjligt, 2) lyssna på bra musik, 3) investera i en pulsklocka om du har råd och är lite prylnörd, jag tycker det är jättekul att kunna jämföra snittpuls från gång till gång och se hur den sjunker, 4) variera dina rundor så mycket du kan så att du får uppleva lite olika miljöer.

Lycka till, det går säkert bra!

• PerG

Min fru gick från helt totalt otränad (inte utfört någon sportaktivitet på typ 6-7 år) i maj ungefär förra året till att springa tjejmilen i september... En mil sprang hon första gången (utan att stanna för att gå) någonstans i Juli/Augusti!

Så det är defintiivt möjligt!... Hon började lugnt med att gå och jogga om vartannat och efter ett par gånger kunde hon springa 5km och sen var det bara att öka på lite varje gång!

• Gladskit

Säger som de andra, börja lugnt och sätt delmål så är det nemas problemas!!

• snuppis

jag var ganska otränad då jag sprang 5 km på 30 min var tvingad att klara det eller tvingad jag gjorde med flygvapnet och ville inte va sämre än någon annan. Men de gick ändå bra

Svar på tråden Orka springa 1,2 mil otränad?