Det har väl mest med hastigheten att göra. Om du inte är helt stillasittande vanligtvis borde du ju kunna ta dig runt om du håller en nätt joggingtakt
För ett och ett halvt år sedan, innan jag blev gravid med andra barnet, var jag också relativt otränad men stack ut lite spontant en dag och tyckte det var så härligt att jag chansade på en längre runda. Kände mig lite stum och trött på slutet och fick träningsvärk från helvetet dagarna efter, men när jag mätte upp rundan hade jag faktiskt sprungit drygt 11 km så det var inte så konstigt.
Mina bästa löpträningstips är att 1) spring långsamt men så långt du orkar - fastna inte i rädslan för något visst antal kilometer utan sikta mer på att orka hålla på så lång stund som möjligt, 2) lyssna på bra musik, 3) investera i en pulsklocka om du har råd och är lite prylnörd, jag tycker det är jättekul att kunna jämföra snittpuls från gång till gång och se hur den sjunker, 4) variera dina rundor så mycket du kan så att du får uppleva lite olika miljöer.
Lycka till, det går säkert bra!