Den där med skorna har jag också varit med om... men då hade gästerna fått ett frågeformulär där de kunde gissa vad svaren skulle bli innan.
En annan sak som vi körde på min systers bröllop var att alla kvinnorna som hade nylonstrumpor på sig fick ställa sig på en stol. Sen fick brudgummen en ögonbindel på sig och så skulle han känna på kvinnornas ben (vaderna) och lista ut vilken som var hans fru. Efteråt fick bruden känna på några mäns händer och försöka hitta sin man.
En av de roligaste lekarna jag varit med om hade vi på sambons 30-årskalas... men det fungerar även på bröllop, det "tråkiga" är att brudparet inte är i centrum, men alla gästerna är delaktiga.
Annorlunda tipsrunda kallades leken.
Man hade en tipsrunda med knasiga frågor som tex
1.Vem har längst?
1
X
2
2.Vem kom såg och segrade?
1
X
2
3.Vem är mest på smällen?
Sen fick gästerna göra "upp till bevis".
Fråga 1 fick en massa verkyg som tex hammare, skruvmejsel, träslev, potatisskalare och liknande, sen fick de tävlande välja 2 olika verktyg var. Efteråt las 3 potatisar fram och den som lyckades få längsta skalet var vinnaren. Rätt kul att se den som valt tex hammare och träslev =)
Fråga 2 handlade om att såga itu en planka på kortast tid
3:an var att smälla en ballong
Här är en länk om den leken... vi ändrade lite men använde många av allternativen
medlem.spray.se/annasfestlekar/
Finns under Lekarna, Annorlunda tipsrunda