• Minimis

Roliga lekar till bröllop

Vi ska på nära vänners bröllop i sommar och skulle vilja göra något kul för dem under dagen. Vi är inga talare eller jättespexare så jag tänkte att det kunde vara lagom att hålla i en lek. Vore väldigt tacksam om man kunde få massa roliga tips! Då vi gifte oss förra året så skulle jag vilja ha en lek som inte var på vårt bröllop då det kan kännas lite fantasilöst...

• Svar på tråden Roliga lekar till bröllop
  • tjej87

Ska det vara en lek som involverar alla eller mest brudparet och några till?

När min  bror gifte sig hade hans kompisar hittat på en liten "opera" om riddare långben (min bror är 2 meter) och den fagra prinsessan. Min brors pappa spelade kungen, någon av kompisarna spelade drake som hade tagit prinsessan till fånga, en var en konkurerande prins (som belv uppäten av draken har jag för mig) och en kompis var berättare. Han läste upp vad de olika rollerna skulle sjunga och så sjöng dom det med "operasång"... sen fanns det även en liten refräng som alla skulle sjunga efter varje replik. Hela "operan" gick ju givetvis ut på att min bror skulle rädda prinsessan och få kungens välsignelse att gifta sig med henne :P

Vet inte om du fattar men kul var det iaf :P

• Minimis

Jag tror jag hängde med men det är inte riktigt den stilen vi tänkt oss...

• Minimis

Brudparet ska ju vara i centrum men sen om det involverar andra spelar absolut ingen roll. Men det får vara lite enklare och mindre krävande än en opera, känns som man ska vara mer spexig för en sån grej :)

• Nyfiken gul

det här fick vi göra när jag gifte mig första gången.... 

Brudparet och två andra par ska delta:    Man ska tillsammans slå in ett paket - kruxet är att man får bara använda en varsin arm till detta (munnen får användas). Man står med armarna om varandra och ska sen med dom kvarvarande slå en bok i ett omslagspapper.  Den som samarbetar bäst och får det snyggaste paketet vinner.  (vinsten blev en iskall läsk - vi gifte oss på sommarens hetaste dag med 30+)

Hur väl känner brudparet varandra?:    brudparet deltar endast.    Skyltar med siffrorna 1-3 delas ut till bruden och brudgummen.   Man sitter med ryggarna mot varandra och ser inte varandras skyltar.

En person ställer frågor till brudparet och båda ska svara , frågorna består av tre alternativ.  (tex: svärmor kommer på plötsligt besök, vad oroar sig din partner för i första hand? 1: den obäddade sängen 2: tvätthögen 3: dildon i badrummet )    (eller vad vill din partner ha inom 5 år - 1: löneförhöjning 2: bebis 3 : ny bil )

frågorna SKA vara lite pinsamma och lite kluriga och locka till skratt.

Vitsen här är ju att man ska svara så lika som möjligt - men det är ju givetvis jättekul för alla som tittar om man INTE tycker lika.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Minimis

Den var rätt kul, inga mer tips på frågor? Fler tips mottages gärna :)

• Lady Namárië

Jag var på ett bröllop där brudparet matades med skumtomtar (eller om det var marshmallows) - en och en, som alltså skall vara kvar i munnen och inte sväljas - och skulle säga "Det är jag som bestämmer"" varje gång de fyllt på med en ny bit. Den som kunde få fram meningen med flest godisbitar i munnen skulle bli den dominanta i äktenskapet, enligt lekledaren.

So say we all
  • KSB

åh, bröllop som är så kul :)

Jag vet en liknande lek, fast, brudparet sitter på stolar med ryggarna mot varandra, tar av sig skorna och byter en sko med varandra.

Sen väljer man ut frågor typ;
    Vem bestämmer om fjärrkontrollen hemma? Tycker bruden att de är hon räcker hon upp sin sko, tycker hon att de är mannen räcker hon upp hans sko. denna leken är väldigt rolig de inte alls är överens om vissa saker och andra är glasklara, är du intresserad ska ja se om jag hittade frågorna vi använde oss av till ett bröllop då vi hade denna leken..

• KSB

en annan rolig lek är att brudgummen får en bindel för ögonen, och du tar fram 4 kvinnor + bruden, mannen ska lukta sig till alternativt känna på håret och komma fram till vem bruden är.

tvärtom är om man tar 4 männ + brudgummen och låter kvinnan med ögonbindel känna på männens vader/ben och ska leta upp sin man...

• moohl

Ett bröllop jag var på så fick brudparet stå rygg mot rygg med sin egen sko i den ena handen och partnerns sko i den andra. En person läste upp frågor, typ:
    - vem brukar städa mest?
    - vem är mest romantisk?
    - vem brukar göra bort sig mest? etc etc
    Brudparet fick då lyfta upp den sko som var rätt svar, dvs, tycker man det är bruden som städar mest så lyfter man upp brudens sko. Båda ska lyfta upp en sko som de tycker är rätt och eftersom det inte finns några "rätta" svar så är det inte alltid paret väljer likadan sko. De ska alltså inte se vilken sko partnern väljer.

Låter kanske krångligt men det är väldigt enkelt och väldigt kul. Frågorna kan ju göras hur roliga, pinsamma, tokiga som man vill.

• Nyfiken gul

Har du tittat på SVT:S lekprogram "minuten" så finns det ju massor med lämpliga lekar att använda sig av på ett bröllop. Många tävlingar där var ju rena festlekarna.

och det är ju enkelt att involvera flera personer i sånt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Minimis

har inte sett det programmet. Jag tycker nog inte att det ska vara alltför fysiskt, känns som det blir lite bökigt och man vet aldrig hur det uppskattas en sådan dag.

• tessum

Den där med skorna har jag också varit med om... men då hade gästerna fått ett frågeformulär där de kunde gissa vad svaren skulle bli innan.

En annan sak som vi körde på min systers bröllop var att alla kvinnorna som hade nylonstrumpor på sig fick ställa sig på en stol. Sen fick brudgummen en ögonbindel på sig och så skulle han känna på kvinnornas ben (vaderna) och lista ut vilken som var hans fru. Efteråt fick bruden känna på några mäns händer och försöka hitta sin man.

En av de roligaste lekarna jag varit med om hade vi på sambons 30-årskalas... men det fungerar även på bröllop, det "tråkiga" är att brudparet inte är i centrum, men alla gästerna är delaktiga.

Annorlunda tipsrunda kallades leken.

Man hade en tipsrunda med knasiga frågor som tex

1.Vem har längst?
    1
    X
    2

2.Vem kom såg och segrade?
    1
    X
    2

3.Vem är mest på smällen?

Sen fick gästerna göra "upp till bevis".
    Fråga 1 fick en massa verkyg som tex hammare, skruvmejsel, träslev, potatisskalare och liknande, sen fick de tävlande välja 2 olika verktyg var. Efteråt las 3 potatisar fram och den som lyckades få längsta skalet var vinnaren. Rätt kul att se den som valt tex hammare och träslev =)
    Fråga 2 handlade om att såga itu en planka på kortast tid
    3:an var att smälla en ballong

Här är en länk om den leken... vi ändrade lite men använde många av allternativen
    medlem.spray.se/annasfestlekar/

Finns under Lekarna, Annorlunda tipsrunda

• Minimis

Bröllopet är om en vecka o jag önskar fortfarande tips!

Kommer det inget annat nytt så tänkte jag köra leken med 1 2 3 alternativ.

T.ex. Bensinlampan börjar lysa, vad gör bruden? 1. Åker hem illa kvitt 2. Tankar 3. Ringer efter brudgummen som får komma och tanka

Har ni fler roliga exempel man kan ha med? JÄTTESVÅRT

• Minimis

Snälla, någon måste väl ha en bra idé åtminstone?? Jag är helt nollställd just nu...

• Minimis

nehe, det går ju inte så bra det här... men jag ger inte upp. puff puff!!

Svar på tråden Roliga lekar till bröllop