ASTMA: kramp i luftrör - tips i väntan på läkarbesök?
Jag hade astma med kramp i luftrören när jag vaknade i morse (känns i vänster sida, mot ryggen till). Har sedan tagit underhållsmedicinering i morse som vanligt (Seretide) och dessutom Bricanyl (0,5 mg i morse och nu en dos till för någon timma sedan). Har även tagit acetylcystein för att lösa slemmet.
Fick förstås biverkningar (darrighet) av Bricanylen. :( Men det fick det vara värt, tänkte jag. Tyvärr hjälpte inte medicinen helt utan jag har kämpat mig igenom dagen och testade alltså med en ny dos Bricanyl för någon timma sedan. Tänkte att Seretide då borde ha vidgat luftrören lite mer, och att Bricanylen då borde kunna hamna lite djupare ner i luftrören.
Fortfarande finns dock rätt mycket av krampen kvar, men på något sätt vänjer man sig lite grand vid den. (Dumt nog, kan tyckas. Men jag brukar ju kunna häva det här...) Om jag försöker ta djupa andetag så gör det hemskt ont där krampen sitter.
Ska till läkaren i slutet av april (tidigare tider fanns inte, tyvärr) för en årlig astmakoll + nytt recept.
Jag är ju inte blå i ansiktet eller så, d v s ingen akut situation. Men krampen i luftrören gör att jag får ta det väldigt lugnt; det känns helt enkelt ordentligt när jag rör mig i vissa lägen (t ex försöker dra djupa andetag eller böja mig ner för att hänga tvätt eller så).
Har någon tips?
Jag har tidigare haft Symbicort som fungerade väldigt bra, och tanken är nog att gå över till den igen. Men tyvärr har jag ingen Symbicort kvar utan får hålla till godo med Serevent+ Flutide (=Seretide) tills jag kommer till läkaren nästa gång.
Jag har tidigare fått ordination att man kan öka Flutide-dosen (kortisonet) vid försämring i samband med förkylning eller så, men låta Serevent-dosen (luftrörsvidgande) ligga kvar på sin ursprungliga nivå. Istället har jag alltså haft Bricanyl att ta till om det blir akuta försämringar (kramp, astmahosta).
Tacksam för alla tips jag kan få, i väntan på nästa läkarbesök. Jag är alltså inte i en situation då jag behöver söka akut, åtminstone inte ännu.
Att sitta upp, lätt framåtlutad, istället för att ligga brukar ju hjälpa lite (om man har svårare besvär än vad jag har nu). Att ta en kopp kaffe eller choklad lär också hjälpa (om man inte skulle hitta sin Bricanyl) , men jag har ju redan medicinerat... (Fast lite choklad är ju alltid gott förstås....*blink*)
Tacksam för tips.