• Anonym (ts)

Ni med kattallergi, förstår era nära och kära?

Hej på er kattallergiker.

Förstår era nära och kära att ni faktiskt har allergi?
    Kan ni vara i ett hem där katt finns?

För min del så kan jag vara i ett hem med katt, men efter max en timmes tid börjar näsan rinna, jag börjar hosta och ibland kliar även ögonen.

Min familj är uppvuxen med allergi och där har dessutom inget katt, så inga problem.

Vi har däremot både sambons släkt, där nästan alla har katter och likaså våra vänner.
    Blir så irriterad, för det verkar inte vara något av dem som faktiskt fattar att jag inte tål katt.

Visst jag håller ju med om att ifall man har innekatt, så ja då måste ju katten vara där även fast jag är där.
    Däremot behöver man inte börja vifta med filtar och liknande saker mitt framför ögonen på mig, inte heller lyfta upp katten precis framföer mig och börja gosa.
    Har man utekatt, så tycker jag gott att katten faktiskt kan vara ute medans jag är där, om det inte är jättekallt vill säga.
    En kompis är jättenoga med städningen och säger att de kan sätta ut deras innekatt i lina medans jag är där, samt tvätta noga. Tilläggs att det är typ 12 mil enkel väg, så det är inte "bara" att åka hem när det blir för jobbigt.
    Jag svarar att det tyvärr inte funkar, eftersom samtidigt som detta besök äger rum, så är det även björkpollen, som jag är mycket allergisk mot, dubbelt upp alltså.
    Kompisen verkar bli lite sur och säger att här finns inget av katt..

När vi är hos svärmor så känner jag mig alltid som "dumma fåret" som får säga till att nu klarar jag inte mer, nu får vi åka hem. Men ni kan ju stanna lite till säger de då, eller vi ska bara göra de och de först och sen kommer de lyftandes på katten ändå.
    Känns som att jag aldrig vill åka till svärmor, fast att det egentligen inte är henne jag har något emot, jag gillar svärmor!

Så hur blir ni bemötta? Tänker de som har katt på att inte röra filtar m.m när ni är där?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 18:32
    Verkar som några av mig uppfattat de så att jag alltså inte vill att släkt och vänner har katt, men så är självklart inte fallet.

De får gärna ha katt, jag gillar själv katter och hade gärna haft en katt ifall jag inte varit allergisk.

Det jag menar är att när man väl har någon hemma med kattallergi, kan man inte försöka tänka lite?
    Inte lyfta upp katten framför ögonen på den som är allergisk, inte vifta och flytta massa filtar och kuddar, inte låta katten sitta på en stol när man äter och, om möjligheten finns, låta katten vara ute?

• Svar på tråden Ni med kattallergi, förstår era nära och kära?
  • Litet My

Har en kompis vars ena barn är extremt kattallergisk, sonen och han kan bara leka om sonen är nyduschad och har rena kläder på.

men vi har lyckats lösa det så det fungerar endå, barnen umgås här ute på sommaren och vi är hos dem under vintertid/regniga dagar.

men har hört att det finns många som inte är lika toleranta, själv tycker jag det är en baggis med en dusch och förvara kläderna så katterna inte kommer åt dem och byta kläder i hallen före vi går.

• Raskask

Jag har inte kattallergi, utan katter. Det har alltid förvånat mig storligen detta med att folk säger till allergiker att de väl kan härda ut lite till. Min svärsläkt är lite åt det hållet, yngsta dottern (vuxen) är allergisk mot hund/katt/häst och ändå insisterar rätt många i släkten på att ta med husdjuren hem till henne och tycka synd om djuren när de inte får komma in. Ja, hundarna följer med då, katterna och hästarna får stanna hemma. Jag misstänker att mina föräldrar är likadana (inga allergiker i släkten så jag har inga direkta bevis), de är av den generationen som anser att allergier är ett sätt att göra sig lite märkvärdig (samma generation som svärföräldrarna). En mycket konstig inställning som man får hoppas är på utdöende.

Jag tycker att det är mycket oförskämt att inte ta hänsyn till allergiker. Välkomnar man folk i sitt hem får man ju göra sitt bästa för att de inte ska bli sjuka.

• Anonym

Jag är oxå allergisk mot katter. Jag brukar lösa det genom att ta ögondroppar och allergitablett en timma innan vi ska iväg och då funkar det bra :)

• En Åsa

Jag förstår inte riktigt. Din kompis städar, tvättar, har katten ute när du kommer och det gör ingen skillnad. Vad spelar det då för roll om andra gosar med sina katter när du är i närheten?

Jag tar alltid hänsyn till kattallergiker (och andra allergiker också) genom att städa innan de kommer, erbjuda allergitabletter och sitta på balkongen och äta när det är sommar. Mer än så kan jag liksom inte göra.

• Fru O Mamma Kokkonen
    En Åsa skrev 2011-04-03 16:41:57 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Din kompis städar, tvättar, har katten ute när du kommer och det gör ingen skillnad. Vad spelar det då för roll om andra gosar med sina katter när du är i närheten?

Jag tar alltid hänsyn till kattallergiker (och andra allergiker också) genom att städa innan de kommer, erbjuda allergitabletter och sitta på balkongen och äta när det är sommar. Mer än så kan jag liksom inte göra.
    Jag håller med dig.. sen om jag får hit min bror o hans tjej som är båda allergiker och om dom ska sova, så storstädar jag gästrummet upp o ner totalt, stänger igen rummet o katterna får inte gå in.. Allt för att dom ska kunna komma besök. Eller försöka iaf.. sen har jag allergitabletter dom också kan få..

Min sambo är astmatiker (eller var?) och var himla allergisk mot mina katter när vi träffades.. men han hade då Aerius, men trappade ur.. Nu tål han dem.... det som inte dödar de härdar.. Funkar inte för alla.. men även om man är matallergiker / i mild grad. Att utsättas för dessa saker kan härda..
  • aldrigmer

Om man gosar med kissen så frigörs epitel som bär allergenet. Kissen klarar några timmars 'icke-gosande'. Bäst är också att städa och våttorka en eller ett par dagar innan besöket, då hinner resterande damm landa och bindas. Allt enligt allergisk god vän.

• MammaG

Vore intressant även att veta hur allergiker tänker; ska folk göra sig av med djur för att ni är allergiska? Om det inte hjälper att städa jättenoga som ts säger, då är ju det enda alternativet?

Själv hanterar jag som kattägare det genom att inte ha allergiska vänner. Har heller inga allergiska släktingar, tack och lov

• Kimona

Förstår hur du känner, en det är faktiskt kattens hem - inte ditt

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-04-03 16:37:36 följande:
    Jag är oxå allergisk mot katter. Jag brukar lösa det genom att ta ögondroppar och allergitablett en timma innan vi ska iväg och då funkar det bra :)
    För min del så tar jag också alltid både astmamedicin, allergitabletter och även nässpray ca 1 timme innan, men jag reagerar en hel del ändå. Utan medicin kan jag inte vara i ett hem med katt.
    En Åsa skrev 2011-04-03 16:41:57 följande:

I vanliga fall hade det funkade helt okej att träffa min kompis, men inte just på våren när det är björkpollen samtidigt! Annars spelar det helt klart skillnad att det är städat och att katten är ute, då är jag väldigt tacksam för vad de gör om jag ska dit. Nu verkar det tyvärr bli sura miner från min vän, eftersom vi inte kan åka dit.
    aldrigmer skrev 2011-04-03 16:50:37 följande:
    Om man gosar med kissen så frigörs epitel som bär allergenet. Kissen klarar några timmars 'icke-gosande'. Bäst är också att städa och våttorka en eller ett par dagar innan besöket, då hinner resterande damm landa och bindas. Allt enligt allergisk god vän.
    Tack Ja så är det och jag märker verkligen direkt av ifall de tar upp en katt mitt framför näsan på mig och börjar kela med katten. Tyker liksom man kan tänka lite och inte bara lyfta upp katten framför en som är allergisk.
    MammaG skrev 2011-04-03 16:55:39 följande:
    Vore intressant även att veta hur allergiker tänker; ska folk göra sig av med djur för att ni är allergiska? Om det inte hjälper att städa jättenoga som ts säger, då är ju det enda alternativet?

Själv hanterar jag som kattägare det genom att inte ha allergiska vänner. Har heller inga allergiska släktingar, tack och lov
    Nej nej nej, självklart ska de få ha kvar sina katter. Det är ju deras val och inte mitt. Jag har absolut inget emot katter, nästan så att jag ibland önskar att jag inte är allergisk, isåfall hade vi själva haft katt!

Det jag menar är att när man väl har någon hemma med kattallergi, kan man inte försöka tänka lite? Inte lyfta upp katten framför ögonen på den som är allergisk, inte vifta och flytta massa filtar och kuddar, inte låta katten sitta på en stol när man äter  och, om möjligheten finns, låta katten vara ute?
    Kimona skrev 2011-04-03 17:04:06 följande:
    Förstår hur du känner, en det är faktiskt kattens hem - inte ditt
    Självklart är det kattens hem. Menar mest på att kattens ägare faktiskt kan försöka tänka lite. Och som i svärmors fall, inte försöka göra allt för att hålla oss kvar, även om jag säger att jag inte mår bra och vill hem (hostar och nyser förmodligen ganska mycket vid detta laget).
  • Anonym (zoo)

jag har ett mindre zoo hemma 8 hundar 2 katter som bor inne med oss iaf på nätterna och när det är kallt och dåligt väder.

sen har vi ladugården full med höns, kaniner, får, kalkoner.....

så om någon är allergisk vilket min mamma faktiskt är. hon kommer väl och hälsar på iaf ingen tvingar henne att gosa med djuren och dom får vara ute när hon kommer. men nog blir hon väl allergisk iaf.

spelar väl ingen roll hur mycket jag städat då det är djur i varenda hörn hemma hos oss...... på allt!

sen om någon skulle så mycket som yttra sig om mina djur att dom ska flytta sig för att denna person är allergisk, hade jag blivit rent arg för det är så att det är deras hem inte allergikern......

varför kan då inte alla som är så sjukt allergiska välja att bjuda hem folk till sig istället så slipper någon bli lidnde?

har ni med allergi någon förståelse för oss med djur? eller är det bara vi som ska visa hänsyn?

Svar på tråden Ni med kattallergi, förstår era nära och kära?