Ni med kattallergi, förstår era nära och kära?
Hej på er kattallergiker.
Förstår era nära och kära att ni faktiskt har allergi?
Kan ni vara i ett hem där katt finns?
För min del så kan jag vara i ett hem med katt, men efter max en timmes tid börjar näsan rinna, jag börjar hosta och ibland kliar även ögonen.
Min familj är uppvuxen med allergi och där har dessutom inget katt, så inga problem.
Vi har däremot både sambons släkt, där nästan alla har katter och likaså våra vänner.
Blir så irriterad, för det verkar inte vara något av dem som faktiskt fattar att jag inte tål katt.
Visst jag håller ju med om att ifall man har innekatt, så ja då måste ju katten vara där även fast jag är där.
Däremot behöver man inte börja vifta med filtar och liknande saker mitt framför ögonen på mig, inte heller lyfta upp katten precis framföer mig och börja gosa.
Har man utekatt, så tycker jag gott att katten faktiskt kan vara ute medans jag är där, om det inte är jättekallt vill säga.
En kompis är jättenoga med städningen och säger att de kan sätta ut deras innekatt i lina medans jag är där, samt tvätta noga. Tilläggs att det är typ 12 mil enkel väg, så det är inte "bara" att åka hem när det blir för jobbigt.
Jag svarar att det tyvärr inte funkar, eftersom samtidigt som detta besök äger rum, så är det även björkpollen, som jag är mycket allergisk mot, dubbelt upp alltså.
Kompisen verkar bli lite sur och säger att här finns inget av katt..
När vi är hos svärmor så känner jag mig alltid som "dumma fåret" som får säga till att nu klarar jag inte mer, nu får vi åka hem. Men ni kan ju stanna lite till säger de då, eller vi ska bara göra de och de först och sen kommer de lyftandes på katten ändå.
Känns som att jag aldrig vill åka till svärmor, fast att det egentligen inte är henne jag har något emot, jag gillar svärmor!
Så hur blir ni bemötta? Tänker de som har katt på att inte röra filtar m.m när ni är där?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 18:32
Verkar som några av mig uppfattat de så att jag alltså inte vill att släkt och vänner har katt, men så är självklart inte fallet.
De får gärna ha katt, jag gillar själv katter och hade gärna haft en katt ifall jag inte varit allergisk.
Det jag menar är att när man väl har någon hemma med kattallergi, kan man inte försöka tänka lite?
Inte lyfta upp katten framför ögonen på den som är allergisk, inte vifta och flytta massa filtar och kuddar, inte låta katten sitta på en stol när man äter och, om möjligheten finns, låta katten vara ute?