• goodbadugly

Sjuksköterskeprogrammet Karolinska vs Mälardalens Högskola?

Nu är det beslutsångest på gång här...

Jag har tittat igenom tidigare års antagningsstatistik och enligt de siffrorna skulle jag kunna komma in på SSK-utbildningen på Karolinska Institutet i Huddinge. Yeih, tänkte jag. Men kruxet: Jag bor i Västerås och har varken lust eller ekonomi till att pendla. Jag har inte råd att köpa lägenhet och står inte i bostadskö för att kunna hyra. Dessutom har jag både son och sambo, så studentkorridor är inte aktuellt.

Utbildningen finns ju faktiskt här i Västerås också, på Mälardalens Högskola. Och den är säkert ungefär lika bra. Det jag funderar på är om det är mer "status" att ha läst utbildningen på KI och att det då blir lättare sen när man ska söka jobb? Och ÄR kvaliteten på utbildningen bättre?

Hur ska jag tänka? Någon som har erfarenheter?

• Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet Karolinska vs Mälardalens Högskola?
  • Isalel

jag är inne på termin 5 på sjuksköterskeprogrammet på MDH, och vet faktiskt inte hur man tar reda på om det är någon skillnad mellan de olika lärosätena!
    Som det ser ut i dagsläget är det ju inga problem att få jobb inom västmanland då det råder stor sjuksköterskebrist.

Men min uppfattning av programmet (jag läser den äldre versionen, är ett nytt reviderat program nu) är att det är helt OK. Men inte så mycket mer än så. Sen tycker jag att MDH i sig är en lite halvkass högskola, dom är inte särskilt serviceminded och jag tycker studenterna har sämre "rättigheter" här än på andra ställen.

Fördelen med MDH är väl att om du läser där får du också din verksamhetsförlagda utbildning här. Skulle själv inte ha fixat att pendla till stockholm med småbarn hemma. Men ta gärna kontakt med studievägledarna på bägge ställena och fråga om vad som skiljer dom åt?

• Defiance

Vet inte men kan undra är det en sådan stor skillnad på sådant som "få jobb" om det ändå handlar om en yrkesutbildning som t.ex. till ssk.

Kan tänka mig status är mer framträdande för andra utbildningar och yrken inom ekonomi, juridik osv.

Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Sweet life

Jag skulle personligen aldrig läsa på MDH, men det beror mer på att jag anser att man ska ha mer än 0,3 på högskoleprovet för att passa som SSK...

Men egentligen tror jag inte att det är skillnad på själva utbildningen, bara nivån på de som studerar...

• goodbadugly

Erica86: Vad är skillnaden mellan den äldre och den nyare versionen av utbildningen?
    Jag är också lite skeptisk till MDH som högskola, har gått en annan utbildning men i Eskilstuna och det var mycket jag inte gillade. Exakt vad är det du har märkt av?

Defiance: Jag misstänker att du har rätt.

Life as we know it: Nu tror jag visserligen att högskoleprovspoängen låg på 0,7 eller så tidigare år? Och högskoleprovet mäter ju inte nödvändigtvis hur lämplig man är som sjuksköterska. Men jag förstår vad du menar. Man vill gärna studera tillsammans med människor som har samma ambitionsnivå som en själv.

• Sweet life
    goodbadugly skrev 2011-04-04 17:19:32 följande:

Erica86: Vad är skillnaden mellan den äldre och den nyare versionen av utbildningen?
    Jag är också lite skeptisk till MDH som högskola, har gått en annan utbildning men i Eskilstuna och det var mycket jag inte gillade. Exakt vad är det du har märkt av?

Defiance: Jag misstänker att du har rätt.

Life as we know it: Nu tror jag visserligen att högskoleprovspoängen låg på 0,7 eller så tidigare år? Och högskoleprovet mäter ju inte nödvändigtvis hur lämplig man är som sjuksköterska. Men jag förstår vad du menar. Man vill gärna studera tillsammans med människor som har samma ambitionsnivå som en själv.

antagningen till VT-11 låg den på 0,3. Och tidigare år när jag tittat har den lägat lägst i hela landet.. Bor du i västerås? Varför inte söka till Uppsala Universitet?
  • dunia

Är det någon av er som pluggar på röda korset? Vet ni om man pluggar flera ämnen parallellt eller ett i taget? Hur hög är svårighetsnivån där?

Tacksam för svar

• Tjatte

Jag tog min ssk-examen från KI för två år sedan nu i vår. Jag tror inte att KI har varken bättre eller sämre utbildning än Mälardalen. Bor man i Stockholm och vill läsa till syrra så brukar jag rekommendera att kolla upp någon av de andra skolorna här. Min största invändning mot KI är att det är för lite praktik och för få praktiska moment i utbildningen. Som nyexad har man massor med teoretisk kunskap med ganska liten praktisk erfarenhet, och så kommer man ut i ett yrke som till övervägande del faktiskt är praktiskt. KI är inte en dålig skola, men om jag gick om utbildningen hade jag valt en annan skola och jag hade definitivt inte pendlat från en annan stad för att plugga här.

Har du kollat antagningspoängen i Uppsala? De har enligt ryktet en bra syrrautbildning.

• dunia

Ja, jag har tittat där fast det står inget om huruvida de läser ämnen parallellt eller inte :S

• Sweet life
    dunia skrev 2011-04-04 17:48:34 följande:
    Ja, jag har tittat där fast det står inget om huruvida de läser ämnen parallellt eller inte :S
    Man läser totalt 30p på en termin, vecka läser man 1,5p och det är väldigt ovanligt att man läser flera kurser paralellt, har aldrig varit med om det någonsin...
Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet Karolinska vs Mälardalens Högskola?