• Anonym (Förvirrad)

problem med lusten eller?

Är sedan 8 år sambo med ungdomskärleken, han är den ende jag haft sex med. Så här i backspegeln så fanns lusten kanske första året sedan dess så känns det som att den försvunnit allt mer, fantiserar aldrig om sex och det känns som att jag inte har något behov av det. Oftast har jag ställt upp för att min sambo vill, jag tar sällan initiativ till sex vilket han är ledsen över. Min icke-lust går allt mer ut över honom och jag vet att han grubblar över detta. Har väldigt lätt för att engagera mig djupt i mitt arbete och har en bakgrund med ångest då arbetsbördan varit för hög periodvis.

Min sambo är väldigt uppmärksam och mån om mig men ändå så längtar jag efter nykärskänslan igen. Ibland funderar jag på om jag verkligen är förälskad i min sambo fortfarande och om det finns någon framtid för oss. Jag behöver hjälp med att börja reda ut varför jag inte har någon lust till sex. Har tidigare skyllt på att jag haft mycket på jobbet men jag börjar fundera över om det är så att kärleken har tagit slut :(  

• Svar på tråden problem med lusten eller?
  • sexologen

Hej!
    Du behöver tid för att känna och kanske inte tänka så mycket. Du skriver att du har problem med ångest då du jobbar för mycket, kanske är det så att du inte tar dig tid att stanna upp och känna av rädsla för vad du faktiskt känner. Du är expert på din kropp och dina känslor, ta emot dem och känn efter vad det är du vill. Låt inte rädslan styra dig utan avsätt tid till dig själv och dina känslor. Hur skulle din känsla vara om du kommer fram till att du faktiskt älskar din sambo? Och hur skulle känslan vara om du kommer fram till motsatsen?

Förälskesestadiet är det vi känner i början av en relation, därefter övergår den i en djupare kärleksrelation eller avslutas. Hur var denna övergång för er, hann du och ditt känsloliv med i processen eller känns det mer som om livet, jobbet och allt bara tutat på? Kanske behöver du/ni tid att komma ikapp er själva och varanda igen? Känn efter och innerst inne vet vi alltid vad som är rätt för oss men omständigheter kan göra att vi inte vill eller orkar se sanningen. Ångets är din kropps sätt att säga till dig att du behöver släppa fam dina känslor.

Ta hand om dig!

Hälsn.
    Sara

Svar på tråden problem med lusten eller?