VIlken ålder är lagom för dop?
Vid vilken ålder är det lagom för att barn att döpas? När döpte ni era barn? (Om ni gjorde det)
Vid vilken ålder är det lagom för att barn att döpas? När döpte ni era barn? (Om ni gjorde det)
Mina var 5-6 mån.
Det tycker jag är lagom.
Vår son var 3 månader. Helt ok ålder.
Lilleman när han var 4mån. O de gick bra
Omkring 4 månader brukar va lagom ålder, om man väljer att ha dopklänning. De brukar va i storlek 74.
Ena dottern var tre månader, den andra fyra. Jag tyckte det var lagom. Efter tre månader kommer man upp ur dimman och pallar med ett dop. Samtidigt ville vi ha det hyfstat tidigt för att:
1. Presentera nytillskottet för släkten
2. Barnet inte skulle hinna växa ur den ärvda dopklänningen (viktigt för just oss)
3. Större och rörligare barn kan vara lite svårdöpta - vår präst sa att ibland var rädd att tappa de sprattlande små ålarna i dopfunten
jag tycker runt halvåret är lagom
Första sonen var 5 månader och andra sonen kommer att vara 2 månader.
Vi planerar barndopet för fullt :)
Våra barn var 5 månader resp 6 månader.
Vad som är lagom ålder bestämmer man själv.
Vi kommer ha namngivning istället för dop, men även om vi hade valt dop hade det blivit samma tidpunkt, sonen kommer vara 11 månader.
Först nu som jag känner att jag orkar/har lust att planera..
Tack för alla svar!
Min son är 7 veckor imorgon och släkten har frågat i ett par veckor nu, när dopet blir. Jag tänkte först ha det när han var ca 3-4 månader, men min syster kommer upp till midsommar så vi kanske har det då, för att hon ska kunna vara med. Han kommer dock att vara 4,5 månader då och jag trodde det var för gammalt. Men det var det visst inte :)
Först nu som jag känner att jag orkar/har lust att planera..
Båda mina var 4 mån
Vi döpte dottern när hon var 3 månader. Helt perfekt tyckte vi. Det kan ju vara lite jobbigt att döpa ett barn som springer eller är mer aktiv.
Jag har klarat mig relativt bra eftersom jag redan innan han föddes har gjort klart för dom flesta i släkten att nått dop blir det inte tal om
Men som sagt, vi kommer ha i slutet av Maj, datumet blev satt efter att vårat husköp blev halvklart, vi kommer ha bott i huset ca 1½ månad. Ska ha namngivningen hemma.
Runt 3 månader brukar barnet vara
Myndig ålder är lagom, så att personen själv kan fatta beslutet att gå med i en kristen församling.