• Youngmother

Ang. gröt/mat-smakportioner till 4-månaders

Hejsan

Har nyligen börjat ge min lilla smakportioner med gröt. Efter morgonamningen får hon några skedar med mild havregröt som hon gillar mycket. Jag antar att hon snart klarar äta en hel portion men vi tar det självklart sakta men säkert. Men är det verkligen meningen att hon ska äta en hel portion med gröt när hon är så liten? Eller hur ska man lägga upp "matschemat"? Hur mycket och ofta bör hon få gröt, vad är det bästa för henne?

Så här ser det ut nu:

Morgon - amning och lite lite gröt

Resten av dagen - fri amning

Kvällen - amning och en flaska ersättning

Natten - fri amning

Och hur ska man få plats för pureer osv?

Detta känns väldigt förvirrande... hur länge klarar dom sig på amningen? När bör dom vara "vana" mat och gröt?

• Svar på tråden Ang. gröt/mat-smakportioner till 4-månaders
  • Lena

Vid ett bör de äta vanlig mat, så du behöver inte ha bråttom. Vi gav olika smakportioner i 1-2 månader innan dottern fick en full portion. Hade inga magproblem

• Youngmother
    Lena skrev 2011-04-03 20:28:36 följande:
    Vid ett bör de äta vanlig mat, så du behöver inte ha bråttom. Vi gav olika smakportioner i 1-2 månader innan dottern fick en full portion. Hade inga magproblem
    Jaha okej. Men hur länge bör man ge bröstmjölk/ersättning då? Fram till ett år? Jag tänkte först köra på gröt ett tag nu, men insåg att jag inte riktigt visste när jag även bör ge vanlig mat eller hur jag ska göra!

Kan jag tex vänta med smakportioner av mat till hon är åtminstone 5 månader och ge gröt + amning tills dess? Antar att det är bra att dom får börja äta så dom lär sig olika smakar och hur man äter framför allt
  • Youngmother
    Hannajo skrev 2011-04-03 20:31:40 följande:
    Vi ökade på under nån veckas tid, han älskade gröten och fick inga problem med magen, så sen bytte vi ut en måltid.

Ok ammade du resten av dygnet?

Jag ska alltså ersätta en amning så småningom mot en portion gröt? Nu får hon ju smaka lite gröt direkt efter amningen.

• pigglet

Det rekomenderas väl inte att börja med smakisar förrän 6 månader? Och så tar det en-ett par månader innan de äter ett helt mål. Så till typ 7-8 månader klarar de sig ju på bröstmjölk, om det inte är något speciellt...

• Saaaraa

Du kan ju börja med en smakis till redan nu om det fungerar bra med gröten. Varför inte ge en matsmakis vid lunchtid?

Ett tips, undvik fruktpuréer tills barnet äter bra med de andra sorterna

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Youngmother
    pigglet skrev 2011-04-03 20:34:12 följande:
    Det rekomenderas väl inte att börja med smakisar förrän 6 månader? Och så tar det en-ett par månader innan de äter ett helt mål. Så till typ 7-8 månader klarar de sig ju på bröstmjölk, om det inte är något speciellt...
    Jaså? Enligt min bvc-sköterska så ska vi börja med smakportioner nu, vid 4 månader. Både gröt och mat säger hon, men jag vet ju inte hur vi ska lägga upp det, vill inte stressa med det så därför har jag "bara" börjat med gröt. Dessutom vill jag ju amma ett tag till...

Ok så jag kan köra i min egen takt fram tills 7-8 månader åtminstone?! I så fall är det ju lugnt..
  • sininen
    pigglet skrev 2011-04-03 20:34:12 följande:
    Enligt WHO så kan man vänta till 6 månader med smakisar. Men helst ska man börja med gluten innan man slutar amma. 

Min dotter är snart sex månader och hon äter ganska mycket annan mat än bara mjölk. Alla barn är olika och man får lyssna på deras signaler. Får dom inte ont i magen så kan dom ju äta mer. Enligt våran BVC-sköterska ger man smakisar mest för att dom ska vänja sig vid smaken och inte så mkt för att vänja tarmen. 

Pruttis har alltid varit en hungrig tjej så vi började med gröt när hon var nästan fyra månader och gick snabbt till hela portioner för att hon ville. Nu får hon gröt på morgonen, en hel portion med mat vid två tiden och så välling till kvällis. Där emellan får hon ersättning. 
  • Youngmother
    Saaaraa skrev 2011-04-03 20:35:00 följande:
    Du kan ju börja med en smakis till redan nu om det fungerar bra med gröten. Varför inte ge en matsmakis vid lunchtid?

Ett tips, undvik fruktpuréer tills barnet äter bra med de andra sorterna

Ok, ja det kan jag ju göra, men jag tänkte nog mest om det verkligen är nödvändigt? Eller vad är bäst för barnet?

Känns lite mycket att börja med olika smakisar på en gång, jag hade tänkt att köra på gröt ett tag först, fast jag skriver denna tråd eftersom jag är lite osäker Jag kanske är helt ute och cyklar..

Ja, frukt ska jag vänta med

• Lena

Man rekomenderas att amma minst till barnet är ett år och gärna längre.

Små mängder av en sak i taget är också för att upptäcka om det är något barnet inte tål.

Ta det i din och barnets takt du har massor av tid på dig

Svar på tråden Ang. gröt/mat-smakportioner till 4-månaders