Här är en till, vi är båda 28 och har haft ett förhållande på 1+1 år med uppehåll ett tag däremellan. Bott tillsammans ända sen vi blev tillsammans igen andra gången. Min sambo pendlar mellan att visst vill han ha barn och han vill inte heller gå på föräldramötena med rullatorn och mellan 25-35 känns lagom. Men samtidigt är han inte redo än och kan inte säga någon tid för när han vill börja försöka. Jag har alltid tänkt att jag vill ha barn innan 30, men jag har börjat inse att det troligtvis inte kommer att ske med tanke på att jag fyller 29 i sommar.
Jag och sambon har båda egna inkomster, ordnat boende och ett förhållande utan bråk, visst lite smågnabb emellanåt men inga stora bråk om ekonomi eller liknande + vi känner varandra rätt bra så ser inte vad problemet skulle vara. De senaste dagarna har vi dock bråkat lite om den här frågan eftersom han t.o.m. har svårt att diskutera saken och tror inte han inser hur viktigt jag faktiskt tycker att det är.
Men idag har jag upprättat ett kontrakt med mig själv, från och med idag ger jag honom 1,5 år, tills jag fyller 30. Är vi på samma stadie då som idag, att han inte vet och att han inte är redo då kommer jag att skaffa barn på egen hand. Genom donator eller tillsammans med singelman/gaypar eller liknande som vill ha barn. För om min sambo inte är redo nu och inte om 1,5 år vad säger att han är redo om 5 år eller att han då inte tar någon annan yngre tjej och lämnar mig i sticket utan barn? Killar kan få barn längre än tjejer och eftersom jag vill ha minst 2 barn så vill jag inte börja försent heller. Tror att det går att göra bakvägen oxå, barn först och kärleken sen. Skulle jag få välja skulle jag gärna ge mina barn en mamma och en pappa, men det är inte det viktigaste, det viktigaste tycker jag ändå är att barnen har många vuxna runt omkring dem som kan vara en god förebild och ge dem den trygghet de behöver....
Men det är oerhört frusterande att behöva vänta när man själv varit redo långt tillbaka :(