• saffe

Göra bonsai-träd av björk?

Hejsan! Jag fick se att det "landat" en liten björk i en av mina rabatter, den är väl ca 50 cm hög nu. Jag fick för mig att det skulle vara kul att försöka göra ett bonsai-träd av det, eller kanske försöka få till en häng-björk, nåt annorlunda i alla fall.. Nån som vet om det går och i så fall hur man gör? Ska man börja med en gång eller låta den växa till sig?

• Svar på tråden Göra bonsai-träd av björk?
  • Raskask

Man kan försöka göra en bonsai av björk, däremot tror jag inte man kan göra en hängbjörk för det är ju en speciell björk art. I princip beskär man till björken i den form man tycker att den ska ha, och håller efter den sedan. Tänker du ha kvar den i rabatten?

• saffe
    Raskask skrev 2011-04-04 06:47:35 följande:
    Man kan försöka göra en bonsai av björk, däremot tror jag inte man kan göra en hängbjörk för det är ju en speciell björk art. I princip beskär man till björken i den form man tycker att den ska ha, och håller efter den sedan. Tänker du ha kvar den i rabatten?
    Ja, jag vill helst ha kvar den i rabatten, är för lat för att ha den i kruka och behöva tänka på övervintring.. Jag tycker hängbjörkar är så fina, hade hoppats att det skulle gå o binda ner grenarna på en vanlig björk och få till nåt liknande..
  • GrodanHopp

Om rabatten är vid husväggen, tänk på att rötterna kan förstöra husgrunden. Och att dom dricker enorma mängder vatten.

• saffe
    GrodanHopp skrev 2011-04-04 10:36:35 följande:
    Om rabatten är vid husväggen, tänk på att rötterna kan förstöra husgrunden. Och att dom dricker enorma mängder vatten.
    Den är vid husväggen nu, det är därför jag missade skottet, den rabatten är lite eftersatt... Tänkte flytta den till en rabatt mitt på tomten i så fall.
  • GrodanHopp

Okej:) de blir ju lite jobbigt när rötterna sticker upp genom parketten;p

Men det vore coolt om du lyckades!!

• isolande

Jag tror att man måste ha den i kruka om det ska bli bonsai av den, eftersom den annars kan växa fritt som vanligt i jorden. Har för mig att det är själva rotbegränsningen som är grejjen liksom... Planterar du ut ett litet bonsai i trädgården kan det bli ett vanligt träd igen (tror jag....)

Kolla på Svenska Bonsaisällskapets hemsida så kan du säkert få goda råd av riktiga experter Glad

• saffe
    isolande skrev 2011-04-04 14:27:41 följande:
    Jag tror att man måste ha den i kruka om det ska bli bonsai av den, eftersom den annars kan växa fritt som vanligt i jorden. Har för mig att det är själva rotbegränsningen som är grejjen liksom... Planterar du ut ett litet bonsai i trädgården kan det bli ett vanligt träd igen (tror jag....)

Kolla på Svenska Bonsaisällskapets hemsida så kan du säkert få goda råd av riktiga experter Glad
    Jaha är det så det går till.. Trodde man beskärde grenarna på nåt särskilt sätt bara.. Jaja, då får det bli en "vanlig " björk då!  
  • LisaVäntar

Ajabaja för att beskära björk alls, den kommer tokdö! kan klara sig några år, men när du väl har fått den fin och som du vill ha den kommer den trilla av pinn!

Svar på tråden Göra bonsai-träd av björk?