• Rödtott

Stabil trehjuling?

Köpte en trehjuling från Sjösala förra året som är väldigt instabil. Den tippar väldigt lätt i kurvor och styret går att svänga runt hela vägen. Den är inte särskilt bred baktill heller. Förra året tänkte jag att problemet med cyklandet var för att dottern var liten (2år), men nu vet jag att hon cyklar jättebra på dagis-cyklarna. Trist att hon måste cykla jätteförsiktigt på den här för att den inte ska välta. Jag får springa bredvid och vara beredd hela tiden känns det som :-/ 

Någon som har samma problem med den här cykeln? Någon som kan tipsa om vilka trehjulingar som är mer stabila?  

• Svar på tråden Stabil trehjuling?
  • alvide

Bambo är en bra trehjuling.

• Rödtott
    alvide skrev 2011-04-04 10:24:27 följande:
    Bambo är en bra trehjuling.
    Tack för svaret! Vet du om den har styrbegränsning? Svårt att hitta information utöver färg och flak..
  • alvide

Jag tror inte den har styrbegränsning. Inte på den vi har men den har några år på nacken.
    Vill du ha styrbegränsning så får man köpa en plastig variant av trehjuling. Då kan det finnas.
    Lutar hon sig mycket framåt typ över styret?

• Rödtott
    alvide skrev 2011-04-04 10:50:27 följande:
    Jag tror inte den har styrbegränsning. Inte på den vi har men den har några år på nacken.
    Vill du ha styrbegränsning så får man köpa en plastig variant av trehjuling. Då kan det finnas.
    Lutar hon sig mycket framåt typ över styret?
    Nej, men hon svänger ofta in styret helt åt ena hållet så cykeln välter. Det kanske finns mer stabila cyklar även om de inte har spärr i styret. Funderar på att hitta en bambo eller winther begagnad och prova om det funkar bättre. 
  • Rödtott

Nu har vi ju precis invigt cykeln för säsongen.. så hon kanske lär sig efter ett tag. Men jag tycker att den vi har känns onödigt instabil. 

• alvide

Onödigt att behöva köpa en ny trehjuling pga det. Bästa är att vara på att styra upp hela tiden. Påminna henne hela tiden att ha styret rakt så mycket som möjligt. Typ "cykla rakt fram" eller "cykla bort dit till den stolpen" eller nåt så kanske hon själv kommer på att det är lättare och roligare då.
    På dagis är trehjulingarna jättetunga därför tippar de inte. Sen tror jag att där måste de hela tiden svänga snävt pga att det är utrymmesbrist. En vana från hennes del.

Själva försöker vi få vår dotter att använda pedalerna och trampa istället för att springa med fötternaFlört

• Rödtott
    alvide skrev 2011-04-04 11:11:27 följande:
    Onödigt att behöva köpa en ny trehjuling pga det. Bästa är att vara på att styra upp hela tiden. Påminna henne hela tiden att ha styret rakt så mycket som möjligt. Typ "cykla rakt fram" eller "cykla bort dit till den stolpen" eller nåt så kanske hon själv kommer på att det är lättare och roligare då.
    På dagis är trehjulingarna jättetunga därför tippar de inte. Sen tror jag att där måste de hela tiden svänga snävt pga att det är utrymmesbrist. En vana från hennes del.

Själva försöker vi få vår dotter att använda pedalerna och trampa istället för att springa med fötternaFlört
    Jo det gör vi hela tiden =) Vi får påminna om att titta framåt också och inte ner på pedalerna.. Inte lätt i början. 

Springcykel kanske vore nåt för er?  
  • alvide

Vi har en springcykel som storasyster har haft men vår dotter blir arg på den eftersom den välterFlört
    Hon har inte fattat eller vill inte inse att det är hon själv som ska hålla den upprätt.
    Springcykel är toppen annars.

• JWM

man behöver inte köpa ny trehjuling
    klarar inte barnet av den utan välter är barnet för litet  likadant med springcykel

barnet är för litet för cykel

våra åkte bobby car fram till ca 3 år och därefter trehjuling och då fungerar det bra

som sagt dagiscyklarna är tunga och därav välter dom inte
    vi hade trehjuling med mycket plast så den var lätt att bära när dom tröttna och inga problem bara barnet har rätt ålder...

• Rödtott
    JWM skrev 2011-04-04 12:26:29 följande:
    man behöver inte köpa ny trehjuling
    klarar inte barnet av den utan välter är barnet för litet  likadant med springcykel

barnet är för litet för cykel

våra åkte bobby car fram till ca 3 år och därefter trehjuling och då fungerar det bra

som sagt dagiscyklarna är tunga och därav välter dom inte
    vi hade trehjuling med mycket plast så den var lätt att bära när dom tröttna och inga problem bara barnet har rätt ålder...
    Om ni inte har erfarenhet av den cykeln jag har kan ni väl inte säga att den är bra? Det är klart att det är skillnad på cykel och cykel. Hon ÄR 3år och är inte för liten. Till och med morfarn reagerade på att cykeln välte väldigt lätt och var instabil.. Han undrade varför den inte hade nån spärr i styret så att den inte svänger runt hela vägen. Nu verkar det ju som att de flesta 3-hjulingar inte har det. Men om jag jämför bilder på vår cykel med t.ex en bambo eller en winther så ser de mycket mer stabila ut. Bredare däck, bredare baktill, bättre styre, osv. 
  • blomman1982

Rödtott : hej nu vet jag att detta var väldigt längesen ni skrev här men tänkte bara säga att jag jobbar själv i en butik som såljer trehjulingar och jag tycker att även om du inte har kvittot kvar så skall du gå in med den igen och be att få reklamera den. En sån cykel för så små barn måste vara anpassad för dess syfte, dessutom är ju sjösala ett sånt stort märke så om någon så borde ju dem ha bättre vara. 

Svar på tråden Stabil trehjuling?