Hej!
Min erfarenhet är att detta beteende, hos en 2,5 åring, inte är ovanligt. Er son beter sig som förväntat. Han får en form av bekräftelse, genom att ni reagerar då han slå sin lillebror.
Det innebär inte att ni skall ignorera honom, naturligtvis skall ni säga ifrån. Jag vill bara understyrka poängen av att barn i hans ålder ofta agerar efter bekräftelsebehov. Det hjälper honom hitta sin roll i tillvaron.
När han gör något ni inte accepterar får han automatiskt uppmärksamhet. Som förälder är man dock skyldig att tala om för barnet när det inte är ok. Att slåss, skada andra eller sig själv borde abolut inte vara ok (precis som du antyder).
Jag tror dock att man gör sig själv en otjänst om man varje gång kräver en ursäkt, det är ofta mer effektivt att hjälpa barnet sätta ord på känslorna istället. Berätta att lillebror får ont och blir ledsen när han slår honom. Tänk också på att barn i hans ålder ofta inte klarar att ta in mer än två-tre uppmaningar i en mening. Nöj er därför med att vara kortfattade och tydliga. Det spar både tid och energi!
Med tanke på att barn i hans ålder söker uppmärksamhet och bekräftelse, brukar jag rekommendera att varje dag avsätta minst 20-30 minuter då barnet får total uppmärksamhet. Det kan vara du ena dagen och pappa andra dagen som ger honom denna tid. Se dock till att det blir en rutin och låt honom bestämma över dessa minuter. Vill han leka cowboy eller rita så gör ni det.
Det brukar även gynna barnets utveckling att få hjälpa till med enkla göromål hemma. Det ger honom inte bara chans att visa att han kan, utan ger er även en chans till gemenskap - han blir sedd.
Låna eller köp gärna en bok om barns utveckling, så ökar det förståelsen för hans beteende även om det inte automatiskt blir mindre jobbigt i praktiken 
MVH Christine