Era bästa tips för att överleva C-uppsatsen?
Den här veckan ska jag börja skriva C-uppsats i Vårdvetenskap och behöver lite tips och råd på hur jag får dom här veckorna att fungera som dom ska utan större psykbryt :)
Så alla tips är välkomna!
Den här veckan ska jag börja skriva C-uppsats i Vårdvetenskap och behöver lite tips och råd på hur jag får dom här veckorna att fungera som dom ska utan större psykbryt :)
Så alla tips är välkomna!
Ett städat skrivbord, böcker i ordning och en diciplinerad arbetsgång. En sak i taget. Struktur i huvudet och i datorn. Sitt 8 timmar om dagen med raster, lunch. Börja tidigt på morgonen efter en rejäl frukost.
Sätt upp delmål och behandla de som riktigt deadlines. Om man har en inlämningsuppgift som ska in en viss dag så ser man oftast till att den är inne då oavsett hur motigt det känns. Genom att till exempel bestämma datum med handledare (Jag lämnar in bakgrund och metod för bedömning och handledning på onsdag om två veckor) så blir det mycket svårare att skjuta upp saker.
I övrigt är inte en c-uppsats särskilt svår om man bara har skrivit lite papers och så tidigare i sin utbildning och har koll på formalian. Har du en färdig struktur och vet vad du ska undersöka så är själva arbetet lindrigt.
Sitter oxå och skriver C-uppsats! Lägg upp en tidsplan över vad du ska göra och när under uppsatsperioden. På det sättet vet du hela tiden hur du ligger till i arbetsgången och slipper panikstressen på slutet. Stäm av mot tidsplanen då och då och revidera den vid behov! Glöm inte heller den obligatoriska eftermiddagschokladbiten som ger den där lilla extra behövliga sockerkicken på slutet av dagen Det är oxå bra att ta en paus och gå ut en sväng och rensa tankarna ibland i friska luften - ger lite extra energi!
Har du gjort en undersökningsplan? Om inte, börja med det. Visa för din handledare som direkt kan ge feedback och ev leda dig på rätt spår om det behövs.
Tack för alla bra tips :) Ska försöka strukturera upp en arbetsplan utifrån "dags för uppsats" som jag ska hämta från bibblan idag :)
Precis vad jag menar! Då har du kommit en bra bit på väg. Har du även i pm:et en tidsplan är det ju bara att köra igång med bakgrunden.
Var glad att det inte är en D-uppsats? ;) Det kanske hjälper ;) *ironi* ;)
Lägg ned mycket på att skriva ett bra syfte. Med ett bra syfte som är kart och välformulerat så kommer resten gå mycket lättare att skriva. Syftet är ryggraden i uppsatsen som din uppsats ska bygga på.