• Isalel

Era bästa tips för att överleva C-uppsatsen?

Den här veckan ska jag börja skriva C-uppsats i Vårdvetenskap och behöver lite tips och råd på hur jag får dom här veckorna att fungera som dom ska utan större psykbryt :)

Så alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Era bästa tips för att överleva C-uppsatsen?
  • Amelie av Paris

Ett städat skrivbord, böcker i ordning och en diciplinerad arbetsgång. En sak i taget. Struktur i huvudet och i datorn. Sitt 8 timmar om dagen med raster, lunch. Börja tidigt på morgonen efter en rejäl frukost.

• Madeleine 86

Sätt upp delmål och behandla de som riktigt deadlines. Om man har en inlämningsuppgift som ska in en viss dag så ser man oftast till att den är inne då oavsett hur motigt det känns. Genom att till exempel bestämma datum med handledare (Jag lämnar in bakgrund och metod för bedömning och handledning på onsdag om två veckor) så blir det mycket svårare att skjuta upp saker.

I övrigt är inte en c-uppsats särskilt svår om man bara har skrivit lite papers och så tidigare i sin utbildning och har koll på formalian. Har du en färdig struktur och vet vad du ska undersöka så är själva arbetet lindrigt.

• Seven

Sitter oxå och skriver C-uppsats! Lägg upp en tidsplan över vad du ska göra och när under uppsatsperioden. På det sättet vet du hela tiden hur du ligger till i arbetsgången och slipper panikstressen på slutet. Stäm av mot tidsplanen då och då och revidera den vid behov! Glöm inte heller den obligatoriska eftermiddagschokladbiten som ger den där lilla extra behövliga sockerkicken på slutet av dagenGlad Det är oxå bra att ta en paus och gå ut en sväng och rensa tankarna ibland i friska luften - ger lite extra energi!

• Annkris

Har du gjort en undersökningsplan? Om inte, börja med det. Visa för din handledare som direkt kan ge feedback och ev leda dig på rätt spår om det behövs.

• Isalel

Tack för alla bra tips :) Ska försöka strukturera upp en arbetsplan utifrån "dags för uppsats" som jag ska hämta från bibblan idag :)

Annkris skrev 2011-04-04 10:02:34 följande:
    Har du gjort en undersökningsplan? Om inte, börja med det. Visa för din handledare som direkt kan ge feedback och ev leda dig på rätt spår om det behövs.
    Undersökningsplan? Hur menar du då?
    Kanske använder andra begrepp :) Vi har iallafall utformat ett PM i våras, med bakgrund, metod, problemformulering och syfte :) så vi ska börja med att fylla på bakgrunden lite och göra en bättre anknytning till problemformuleringen.
  • Annkris

Precis vad jag menar! Då har du kommit en bra bit på väg. Har du även i pm:et en tidsplan är det ju bara att köra igång med bakgrunden.

• NICU

Var glad att det inte är en D-uppsats? ;) Det kanske hjälper ;) *ironi* ;)

• CallGirl

Lägg ned mycket på att skriva ett bra syfte. Med ett bra syfte som är kart och välformulerat så kommer resten gå mycket lättare att skriva. Syftet är ryggraden i uppsatsen som din uppsats ska bygga på.

• Isalel
    CallGirl skrev 2011-04-12 15:30:48 följande:
    Lägg ned mycket på att skriva ett bra syfte. Med ett bra syfte som är kart och välformulerat så kommer resten gå mycket lättare att skriva. Syftet är ryggraden i uppsatsen som din uppsats ska bygga på.
    Vår handledare sa precis tvärtom :) Hon sa att syftet ändras så mycket under arbetet att det inte är värt att skriva färdigt det förrän det är färdigt :P
    NICU skrev 2011-04-12 15:24:59 följande:
    Var glad att det inte är en D-uppsats? ;) Det kanske hjälper ;) *ironi* ;)
    Haha ja kanske det ;)
    Har börjat kolla igenom gamla c-uppsatser nu och det verkar skilja en hel del på kraven mellan högskolorna/universiteten - förvirrande värre!
Svar på tråden Era bästa tips för att överleva C-uppsatsen?