• DreamBear

Katt med diarré - tips?

Behöver lite tips! Vill hitta en lösning innan detta knäcker mig. Är gravid i 13:e veckan och mår illa konstant, och detta gör ju inte saken lättare

Vår innekatt har fått diarré. Hon var på kattlådan och bajsa imorse, då var hon fast och normal. Detta var klockan 8. Två timmar senare var hon på toa igen och var nu riktigt dålig, diarré. Eftersom hon är långhårig måste man duscha henne därbak varje gång detta händer, då det fastnar i pälsen. Hon har nu varit iväg två gånger på 45 minuter och är som sagt riktigt dålig i magen.

Jag har plockat bort hennes mat, bara vattenskålen som står framme.

Men finns det något jag kan ge som är stoppande?

• Svar på tråden Katt med diarré - tips?
  • nemo1

Är hon utekatt? Har du avmaskat isf? Har hon fått nytt foder eller annat att äta? Kokt fisk eller rå köttfärs kan du prova med senare ikväll men jättebra att du har tagit bort maten så att magen får vila. Om det fortsätter så finns receptfria bra medel på apoteket.

• DreamBear
    nemo1 skrev 2011-04-04 10:53:31 följande:
    Är hon utekatt? Har du avmaskat isf? Har hon fått nytt foder eller annat att äta? Kokt fisk eller rå köttfärs kan du prova med senare ikväll men jättebra att du har tagit bort maten så att magen får vila. Om det fortsätter så finns receptfria bra medel på apoteket.
    Hon är 100%innekatt, har inte varit utomhus sedan i somras.
    Inget nytt foder utan har ätit samma i flera månader.

Tack för tipsen om kokt fisk eller rå köttfärs.
  • nemo1

Hör av dig om det inte blir bättre så kan jag tipsa om bra medel på apoteket. Om hon fick tag i någon mus i somras så har hon garanterat fått mask. Vuxna katter behöver inte få symtom med en gång utan det kan dröja. Om du misstänker råtta på matsedeln i somras så ge henne en milbemax. 

• nemo1

Räker med en liten rackare så har hon garanterat mask. Vore jag dig så skulle jag avmaska med Milbemax, en liten tablett som ges vid ett tillfälle bara och smakar kött. 

• Catgodess

När en av mina katter var dålig i magen fick vi tips om att mosa ihop kokt ris och kokt kyckling, det kan ju vara värt att pröva om din katt gillar kyckling.
    Se till att hon dricker och äta kommer hon måsta göra förr eller senare eftersom katter annars utvecklar fettlever, katter kan inte vara utan mat i flera dagar som hundar kan.
    Hade en katt som blev tokdålig eftersom hon matvägrade senast i våras och det slutade med IVAbehandling hos veterinären. 

Svar på tråden Katt med diarré - tips?