• Anonym

Bada vid mens?

Jag har klantat mig lite så kommer åka till grekland precis när min mens börjar! 
    Men inte mycket att göra åt saken, hoppas på att första dygnet hinner komma innan avresa för då är det femjävligt och gör så ont.

Men tillsaken hur gör ni när ni har mens, kan man bada i pool om man har tampong eller är det ofrächt?  TIPS snälla, vill inte känna att de förstör hela semestern

• Svar på tråden Bada vid mens?
  • Nea92

Jag har badat med tampong i ända sen jag fick min mens  både i pool och sjöar..
    Men vet däremot inte hur farligt det är jag kan ju tänka mig att det kanske e risk för infektion ?
    Men jag har iallafall inte fått något..

• Anonym (klart du kan!)

Klart du kan bada med tampong när du har mens! Inga problem. Ligger du länge i badet så bör du byta tampong när du gått upp ur poolen.

Äter du p-piller så är det ju bara att påbörja en ny karta istället för att ha uppehåll en vecka som man brukar så får du ju ingen mens alls. Det brukade jag göra när jag åt p-piller.

• Anonym (katta)

Så länge du inte blöder så rikligt att du blöder igenom tampongen direkt så är det väl inga problem. Om du vet med dig att du har riklig mens får du byta lite oftare bara. Jag har badat med tampong på semestrar (fast iofs i havet och inte i pool). Hoppas att mensen är över fort så att du kan bada utan skydd mot slutet av semestern i alla fall.

• Busbellan

Använd menskopp så är det absolut ingen fara, inte för att det ska läcka eller för infektioner

Mamma till Nora, August och Ella
  • Madick

Menskopp!!! Mycket fräshare än tampong och helt lugnt att bada med. Den kan ta några mensperioder innan man lärt sig insättning osv så köp en nu och börja på en gång.

• Anonym

Tack för snabba svar, menskopp hinner jag nog inte fixa då min mens kom idag och vi åker om 1 månad ganska exakt.

Menffår köpa tamponger som är lite större så man inte behöver oroa sig för att det ska läcka, vilket det egentligen inte brukar göra. Men så typiskt för egentligen hade vi kunnat åkt en vecka senare, men ibland tänker man inte riktigt till. Det slog mig först idag när värken kom =) 

• Anonym

TS, det finns tabletter som man kan äta som skjuter på mensen en eller två veckor.. men då måste du ringa din läkare via vårdcentralen.

• mape81

Som anonym oxå säger, kontakta vårdcentralen, MVC eller ungdomsmottagningen beroende på hur gammal du är, det finns tabletter att få som man börjar ta typ 1v innan beräknad mens och som sen kan användas för att skjuta upp den i 1-2v. Vad det gäller att bada så är det inga problem. Det är rekommenderat att byta tampong efter bad i pool för att minska risken för infektion men det är absolut inga problem att bada.

Svar på tråden Bada vid mens?