• Amg1103

Svårt att sova (5 veckor)

Hej

Jag har en son som snart är 5 veckor och den senaste veckan har han haft svårt att somna.
    Vissa dagar sover han knappt någonting på dagen. När vi lägger honom för natten (mellan 19-21) somnar han efter MYCKET mat och sover mellan 2-3 timmar.
    Då får han mat igen men har sedan svårt att somna om. Om han somnar igen vaknar han med ca 30-60 minuters mellanrum.
    På dagen somnar han ibland i bilbarnstolen (om vi kör bil) och i vagnen (när vi är ute o går) men vaknar sedan när vi stannar och kommer hem igen.
    Det verkar som att han har svårt att slappna av.
    Eftersom han inte sover så mycket gnäller/gnyr han även dagarna i ända och har svårt att sitta/ligga själv.
    Jag ammar helt och har även pumpat ut mjölk för att vara säker på att han får i sig tillräckligt.
    Några tips på vad man kan göra? 

• Svar på tråden Svårt att sova (5 veckor)
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att vissa barn kräver mer närhet/kroppskontakt för att kunna sova lugnare. Det är helt naturligt att barn sover djupare de första timmarna på natten. Men att de resterande timmarna sover ganska ytligt, vilket lätt ger orolig sömn och gör att de vaknar till ofta.

Än så länge är han för liten för att få in rutiner och kunna vänja sig vid dem. Även om det kan vara bra med en viss form av rutiner för ens egen skull, så kan man nog inte förvänta sig att barnet kan anpassa sig förrän de är runt tre månader.

Förutom att många barn behöver närhet för att vara lugna, så vet man att barn generellt är besvärade (mer eller mindre) av magknip under de första månaderna. Det brukar vara som värst mellan 4-8 veckor, med en peak vid sex veckor. Under denna period, är min erfarenhet, att spädbarnsmassage är effektivt dels genom att man stimulerar matsmältnigen och dels för att beröringen har positiv inverkan på barnets sömn (förutom alla andra positiva effekter ;).

Prata med er BVC-sköterska och hör om hon kan visa dig massge eller om det finns någonstans dit du kan vända dig.

MVH Christine

Svar på tråden Svårt att sova (5 veckor)