• Ruggugglan

En bit av min kindtand lossnade, bör jag kontakta tandläkare nu eller kan jag avvakta till min tid?

Jag har tid till tandläkare i slutet på månaden men nu för en stund sedan lossnade en liten bit av min ena hörntand. Har aldrig hänt mig förr, så jag vet inte om jag ska kontakta tandläkare nu eller kan avvakta? För biten av tanden försvann förmodligen ner i magen. Äckligt nog.

• Svar på tråden En bit av min kindtand lossnade, bör jag kontakta tandläkare nu eller kan jag avvakta till min tid?
  • She is Me

om du inte har ont eller besvär av det på något vis, kan du nog vänta. Du kan ju ringa och rådfråga tandläkaren. Det kostar ju lite extra om man ska komma in på en akuttid.

Google is my friend ♥
  • 071001

För mig lossnade en hörnbit (tanden var lagad sen tidigare) och biten satt kvar och ströde där så jag besökte tandis fortast möjligt. Har du inget besvär, ilningar el dyl kankse du kan vänta alt försöka tidigarelägga din inbokade tid.

• Analoga
    litenlitenliten skrev 2011-04-04 11:49:44 följande:
    Jag har tid till tandläkare i slutet på månaden men nu för en stund sedan lossnade en liten bit av min ena hörntand. Har aldrig hänt mig förr, så jag vet inte om jag ska kontakta tandläkare nu eller kan avvakta? För biten av tanden försvann förmodligen ner i magen. Äckligt nog.
    Om du inte känner av och besväras av att tanden blev vass, och det dessutom var bara en liten bit så kan du gott avvakta till tandläkarbesöket.

Tandbiten hamnar nog i toaletten så småningom
  • Ruggugglan

Ringde och frågade. Kändes bara dumt eftersom jag bara en liten stund innan ringde och ändrade min tid Men det är ingen brådska så länge jag inte störs utav det. Så jag får väl avvakta och se

• madeleine82

Har en kindtand som tappa en stor del för över ett år sedan och jag har inte lagat den än för jag har inge besvär av det men kanske inte är så bra att gå så länge dock utan att laga=)

• Eleator

Hål i tänderna beror ju på ett kariesangrepp och behöver lags för att annars fortsätter angreppet. Dvs, det skadade området behöver borras bort. En trasig tand som man inte störs av är inte angripen av karies, så där är det ingen panik. Men tappar man en för stor bit kan jag tänka mig att man får obehagliga ilningar, eller så kan det ju som nån skrev bli vasst. Att gå med en trasig tand länge är nog ingen fara så länge det inte utvecklas karies.

Svar på tråden En bit av min kindtand lossnade, bör jag kontakta tandläkare nu eller kan jag avvakta till min tid?