• JonnaBurén

Har du barn som varken jobbar eller pluggar?

Hej! 

jag är nyfiken på er som har barn som inte jobbar eller pluggar, vad gör dom? Vad gör ni?

Min brorsa var i den situationen för några år sen och han mådde inte bra alls av det. Han berättar om skrämmande historier när han i början verkligen ville få jobb om folk på arbetsförmedlingen som inte alls var schysta och sånt.

Samtidigt kommer jag ihåg hur min mamma var helt galen på att han inte gjorde nåt.

Måste va fler i samma situation??

• Svar på tråden Har du barn som varken jobbar eller pluggar?
  • RainMan1x7x

Jag hade inte råd att gå i skolan efter jag blev 16-17 och jobba kändes inte så bra. Det skulle i stort sätt betyda vända hamburgare för en tusing i månaden. Jag började sälja kola och cb istället och på den banan låg jag i till för några år sedan. Hade dock en lärare på universitetet som lät mig smygplugga. Det är väldigt lätt att börja tjäna pengar på det viset. Nu bodde jag i ett område där det fanns överallt men jag kan tänka mig att det kan gå snett för vem som helst i den situationen.

• LillaTanten

Nej, mina pluggar eller jobbar - men min grannes son ville inte gå på gymnasiet och har sedan dess inte gjort ett handtag i sitt liv. Kommunens ansvariga (och ingen annan heller)  lyckades inte motivera honom till någon utbildning efter högstadiet.  Han är nu 21 år gammal, är inte anmäld på AF, bor hemma hos pappa och är helt utan inkomst. Pappan står för bostad, mat och nätuppkoppling - mamman står för skatt och försäkring på ett gammalt bilskrälle som han kör när han lyckas tigga sig till lite bensinpengar.

Vad han gör? Spelar tv- och dataspel ungefär dygnet runt. Jag vet att hans pappa inte gillar situationen men tydlgien inte tillräckligt mycket för att kräva förändring. Troligtvis gillar inte grabben heller sitt liv men har väl inte motivation nog att ta tag i det - tyvärr.....

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • JonnaBurén

Alltså, jag vet inte. Jag tycker ofta det finns anledningar bakom till varför de hamnar i det här. Men vems ansvar är det att det går som det går. 

Som sagt, sitta hemma och spela tv-spel och tigga till sig pengar till att köra lite bil, är det något som han vill tro? Men är det hans fel eller föräldrarnas som inte slutar betala skatten, men då kommer han ju inte ut alls? Eller kommunen kanske som inte lyckades motivera honom, nåt måste han ju vilja...?

Nä det är tråkigt.  

• äppelmos

själv skulle jag kräva att de skaffar ett jobb innan de hoppar ab skolan!!
    maken min tog ett år paus i skolan mellan högstadiumet å gymnasiumet.. sen kämpade han på med gymnasiumet och allt löste sig. finnsinte att de skulle bara gå hemma å dra fötterna efter sig! 

Svar på tråden Har du barn som varken jobbar eller pluggar?