För eller emot? "Bollspel" i skolan?
Igår hade vi några vänner här på middagen. En diskution angående gymnastiken i skolan kom då upp.
Vad vi diskuterade var följande; Att barnen behöver röra på sig under skoldagen är nog alla överrens om, särskilt då vi ser att övervikten bland barn/ungdomar ökar. Därför är nog alla för motion i skolan.
Dock är det så att många mobbade barn/ungdomar känner sig särskilt utsatta under just gymnastiken. Detta kan kanske gälla även de som inte är mobbade.
Vi och våra vänner blev under diskutionens gång indelade i två grupper.
Den ena gruppen menar att gymnastiken givetvis är bra, men att olika "bollspel" så som brännboll, fotboll, innebandy m.fl gör att många barn blir extra utsatta. De menar att just dessa "bollspel" ökar risken att "bli vald sist", att få höra nedsättande kommentarer om hur "dålig man är" o.s.v. I stället bör man ägna sig åt just motion under gymnastiken, exempelvis ta en promenad, hoppa hopprep, styrketräna m.m. "Bollspel" kan de som gillar det ägna sig åt på fritiden.
Den andra gruppen menar tvärtom att "bollspel" är det perfekta sättet att motverka mobbing. Detta eftersom man i just "bollspel" får träna samarbete och laganda. Att man får jobba tillsammans och lära sig att alla behövs för att man ska nå sitt mål.
Nu undrar jag vad ni tycker. Motivera gärna.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 14:03
Jag har insett - lite sent naturligtvis - att jag missat ett viktigt alternativ.
Nämligen det att bollsporten bör vara kvar, men kanske minskas på och att andra valmöjligheter kanske bör finnas för de elever som vill det.
Det verkar vara ett alternativ som de flesta - inlusive jag själv - i så fall hade valt att lägga sin röst på.
Med undantag av några få som är helt emot bollsport i skolan, och några få som brinner för just bollsport (varav någon faktiskt tycker att fotboll tillhör allmänbildningen

Ja, en intressant diskussion är det trots allt.