• Mammatill2tjejer

För eller emot? "Bollspel" i skolan?

Igår hade vi några vänner här på middagen. En diskution angående gymnastiken i skolan kom då upp.

Vad vi diskuterade var följande; Att barnen behöver röra på sig under skoldagen är nog alla överrens om, särskilt då vi ser att övervikten bland barn/ungdomar ökar. Därför är nog alla för motion i skolan.

Dock är det så att många mobbade barn/ungdomar känner sig särskilt utsatta under just gymnastiken. Detta kan kanske gälla även de som inte är mobbade.

Vi och våra vänner blev under diskutionens gång indelade i två grupper.

Den ena gruppen menar att gymnastiken givetvis är bra, men att olika "bollspel" så som brännboll, fotboll, innebandy m.fl gör att många barn blir extra utsatta. De menar att just dessa "bollspel" ökar risken att "bli vald sist", att få höra nedsättande kommentarer om hur "dålig man är" o.s.v.  I stället bör man ägna sig åt just motion under gymnastiken, exempelvis ta en promenad, hoppa hopprep, styrketräna m.m. "Bollspel" kan de som gillar det ägna sig åt på fritiden.

Den andra gruppen menar tvärtom att "bollspel" är det perfekta sättet att motverka mobbing. Detta eftersom man i just "bollspel" får träna samarbete och laganda. Att man får jobba tillsammans och lära sig att alla behövs för att man ska nå sitt mål.

Nu undrar jag vad ni tycker. Motivera gärna.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 14:03
    Jag har insett - lite sent naturligtvis - att jag missat ett viktigt alternativ.
    Nämligen det att bollsporten bör vara kvar, men kanske minskas på och att andra valmöjligheter kanske bör finnas för de elever som vill det.

Det verkar vara ett alternativ som de flesta - inlusive jag själv - i så fall hade valt att lägga sin röst på.

Med undantag av några få som är helt emot bollsport i skolan, och några få som brinner för just bollsport (varav någon faktiskt tycker att fotboll tillhör allmänbildningen )

Ja, en intressant diskussion är det trots allt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot? "Bollspel" i skolan?
  • AlexB

Tycker att bollsport i skolan är jätte bra. Men det ska inte finnas möjlighet till att välja lag. Det ska läraren stå för.

• Anova

Att läraren gör lag är väl ett sätt att motverka mobbning. Själv blev jag alltid vald bland de sista då det var idrott, men för mig var det okej. Jag gillade inte riktigt all "bollsport". (däremot blev jag alltid vald först då det var frågesport på "roliga timmen", det blev någon slags kompensation).

Jag tror att det är viktigt att man får lära sig att jobba i grupp, både på de "vanliga lektionerna" och på idrottslektionerna. Idag ställs man ofta inför gruppuppgifter i arbetslivet, det är ju bra att man fostras redan då man går i skolan i detta.

• Kazeer

En lärare som gör sitt jobb ordentligt låter inte eleverna välja lag själva.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ExpectoPatronum

Ja, visst kan det hjälpa en del att läraren delar in lagen.
    Men min erfarenhet är att det hjälper föga. Även om läraren delar in lagen så får den stackare som ev. är mobbad ändå höra kommentarer som "å, nej, nu fick vi honom igen!" eller "Jaha, då är det ju inte ens lönt att spela. Med honom i laget så förlorar vi i alla fall".

Min spontana reaktion är att jag inte tycker att bollspel tillför något positivt i skolan.
    Frågan är dock om det skulle hjälpa att ta bort det? Skulle inte de som vill mobba bara hitta något annat sätt att göra det på?

En svår fråga.

• Snooze

Håller med ovanstående men vill tillägga att det är för mycket bollsport även om det till viss del är bra. I mina barns låg-mellanstadieskola var 80 % bollsport förra läsåret och har man barn som jag som verkligen avskyr bollsporter har det istället lett till att hon vägrar vara med på gympan...

• Tummelisa

Fördelarna för bollsport överväger absolut eventuella nackdelar enligt mig. På gympan får man prova på en mängd olika sporter, ena lektionen är det innebandy, andra curling, tredje basket osv. På fritiden är det nog flertalet som börjar en sport och sen håller sig till den och kanske en eller två sporter till. Att ha provat på, på gympan, kan ge en introduktion till något man vill ägna sig åt på fritiden.

Mobbing tror jag inte kommer sig av bollsporten i sig utan isf dåligt ledda lektioner, dåliga lärare osv. De är upp till läraren att se till att det inte uppstår mobbingsituationer, tex vid lagindelning. Även det faktum att en del är bättre och en del sämre på bollsporter måste läraren kunna hantera och även få övriga i klassen att förstå och acceptera. Alla ska få vara med och alla ska kunna uppleva glädje - elitidrottande får man ägna sig åt på fritiden.

• Mammatill2tjejer
    Snooze skrev 2011-04-04 12:56:13 följande:
    Håller med ovanstående men vill tillägga att det är för mycket bollsport även om det till viss del är bra. I mina barns låg-mellanstadieskola var 80 % bollsport förra läsåret och har man barn som jag som verkligen avskyr bollsporter har det istället lett till att hon vägrar vara med på gympan...
    Även i mina barns skola är det väldigt (för att inte säga extremt) mycket bollsport på gymnastiken. Min äldsta dotter hatar verkligen bollsport och - precis som med din dotter - har det lett till att hon inte vill vara med på gympan.

De dagar då de har gymnastik - vilket är 3 dagar i veckan - så har hon ont i magen och vill faktiskt inte gå till skolan överhuvudtaget.
    Har pratat med läraren om problemet, men hon säger att hon inte ser något problem i skolan...
  • KlasKristian

Även om man kör styrketräning eller hopprep finns det ju de som är bra och dåliga på det också. Förstår inte bollspelens särställning i diskussionen, om man bortser från lagväljandet som naturligtvis ska styras helt av läraren och inte av eleverna själva.

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Mammatill2tjejer
    KlasKristian skrev 2011-04-04 13:06:46 följande:
    Även om man kör styrketräning eller hopprep finns det ju de som är bra och dåliga på det också. Förstår inte bollspelens särställning i diskussionen, om man bortser från lagväljandet som naturligtvis ska styras helt av läraren och inte av eleverna själva.
    Nej, det är verkligen en svår och komplex fråga.

Kanske är det så att just bollsporten kan kännas extra jobbig eftersom man då - om man är mobbad och utsatt och hela tiden får höra hur dålig man är - känner att man är en belastning för hela laget. Att man förstör för hela laget genom att vara så usel.

Visst blir man säkerligen utsatt även vid styrketräning eller hopprep, men kanske att man då slipper känslan av att vara en belastning för andra.
Svar på tråden För eller emot? "Bollspel" i skolan?