• Mamman02

Är 33 år, kan jag kräva kub-test?

Ja, som rubriken lyder. Kommer jag att kunna få ett kub-test trots att jag bara är 33 år?

• Svar på tråden Är 33 år, kan jag kräva kub-test?
  • Lowika

Verkar inte så. Jag är "bara" 31, och undrade om man fick göra ändå. Nej var svaret. Kunde inte ens betala dem för att göra det. Ville jag göra det fick jag gå privat.

Man fick KUB innan 35 om man hade kända anlag eller tidigare fött barn med avvikelse.

• Mamman02
    Lowika skrev 2011-04-04 12:41:29 följande:
    Verkar inte så. Jag är "bara" 31, och undrade om man fick göra ändå. Nej var svaret. Kunde inte ens betala dem för att göra det. Ville jag göra det fick jag gå privat.

Man fick KUB innan 35 om man hade kända anlag eller tidigare fött barn med avvikelse.
    Ok. Är inte gravid än, så har inte kunnat frågat bm. Får se vad de säger.
  • Snooze

Jag blev erbjuden att göra det mot att jag betalade självkostnadspris (1500 nu förra veckan och jag är 33 år. Detta var i Uppsala,verkar vara stor skillnad på olika län.

Här disskuterade vi det alldeles för ett tag sen:

www.familjeliv.se/Forum-2-37/m58026228.html

• JBx2
    Mamman02 skrev 2011-04-04 12:39:26 följande:
    Ja, som rubriken lyder. Kommer jag att kunna få ett kub-test trots att jag bara är 33 år?
    Men KUB-testet är ju gratis? Jag fick göra det gratis utan några problem alls. Det är ju ett erbjudande som man får välja om man vill ta eller inte. Så är det iallafall här där jag bor i Örebro län.
  • tarrrap

Olika på olika platser i landet. Här i Gbg får man betala om man är under 35 och vill göra det.

• sydney

Det är olika för olika län. Hallands län har inte KUB överhuvudtaget. Vill du göra det, oavsett ålder så får du göra det privat (I GBG eller Malmö) och betala 1500-2000 kr för det.

• Hoppfull84

i örebro erbjuds alla blivand emammor KUB test oavsett ålder, det var gratis, men man får betala för ev bilder.
    ring till sjukvårdsupplysningen i ditt landsting och fråga kanske?

• emha

I Linköping är det gratis. Jag gjorde kub fast jag bara är 23! De frågade ifall vi ville göra det.

• caral

Det ska gå bra i stockholm. Vet att vissa vill snåla men ge dig inte. Annars är det bara att byta mottagning! Mama Mia är väldigt tillmötesgående.

• Dixie

jag går hos privat bm i malmö och fick göra det (kostande 150 kr)
    när jag väntade dottern fick jag göra nupp-test utan kostnad, då var jag 29 år

• Anna4

I Sundsvall kostar det 1500 om man är under 35, plus att man får åka till Stockholm. Jag är 31 o kommer inte göra det.

• vivexa
    Mamman02 skrev 2011-04-04 15:20:15 följande:
    Jag bor i Stockholms län, nån som vet hur det är här?
    Här gör väl alla det? Alla som vill menar jag. Om inte din mvc gör det kan du vända dig till någon av alla privata barnmorskemottagningar och göra det mot betalning.
Svar på tråden Är 33 år, kan jag kräva kub-test?