Är 33 år, kan jag kräva kub-test?
Ja, som rubriken lyder. Kommer jag att kunna få ett kub-test trots att jag bara är 33 år?
Ja, som rubriken lyder. Kommer jag att kunna få ett kub-test trots att jag bara är 33 år?
Verkar inte så. Jag är "bara" 31, och undrade om man fick göra ändå. Nej var svaret. Kunde inte ens betala dem för att göra det. Ville jag göra det fick jag gå privat.
Man fick KUB innan 35 om man hade kända anlag eller tidigare fött barn med avvikelse.
Jag blev erbjuden att göra det mot att jag betalade självkostnadspris (1500 nu förra veckan och jag är 33 år. Detta var i Uppsala,verkar vara stor skillnad på olika län.
Här disskuterade vi det alldeles för ett tag sen:
www.familjeliv.se/Forum-2-37/m58026228.html
Olika på olika platser i landet. Här i Gbg får man betala om man är under 35 och vill göra det.
Det är olika för olika län. Hallands län har inte KUB överhuvudtaget. Vill du göra det, oavsett ålder så får du göra det privat (I GBG eller Malmö) och betala 1500-2000 kr för det.
i örebro erbjuds alla blivand emammor KUB test oavsett ålder, det var gratis, men man får betala för ev bilder.
ring till sjukvårdsupplysningen i ditt landsting och fråga kanske?
I Linköping är det gratis. Jag gjorde kub fast jag bara är 23! De frågade ifall vi ville göra det.
Störigt att det ska vara så olika!
Jag bor i Stockholms län, nån som vet hur det är här?
Det ska gå bra i stockholm. Vet att vissa vill snåla men ge dig inte. Annars är det bara att byta mottagning! Mama Mia är väldigt tillmötesgående.
jag går hos privat bm i malmö och fick göra det (kostande 150 kr)
när jag väntade dottern fick jag göra nupp-test utan kostnad, då var jag 29 år
I Sundsvall kostar det 1500 om man är under 35, plus att man får åka till Stockholm. Jag är 31 o kommer inte göra det.