• skånetös78

Varför lossnar aldrig min sockerkaka från formen?

Jag vet inte vad jag gör för fel men när jag ska lossa kakan från formen så sitter alltid hälften kvar i formen. och den blir helt förstörd. Jag tycker att jag har försökt med alla knep jag kan såsom att vänta 10 min innan jag stjälper upp den, att lägga på en våt handduk på formen osv..
    Tänkte snart ge mig på ett försök att baka igen och vill så gärna få ut en hel kaka ur formen för första gången i mitt liv!

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • Svar på tråden Varför lossnar aldrig min sockerkaka från formen?
  • vi och pyret

Köp en ny form=)
    Har de en med non-stick beläggning? Annars skaffa en sådan. Smöra och bröa ordentligt så borde det lossna om du inte gör något helt galet med smeten.

• Lindreas

Jag antar att du smörjer och bröar som man ska? Jag har märkt att det är lättare att lossa kakan om man använder hårt smör och kletar ut det med hushållspapper än om man använder flytande eller smält. Vad har du för typ av form? Rund eller avlång?

• caroline88

Låt den svalna helt innan du tar bort formen. Kanske funkar?

• Hannah76

Smörjer du formen?
    Har du något i formen?
    Är sockerkakan helt klar när du tar ut den?

• skånetös78

Jag har en vanlig "gammaldags" rund form med hål i mitten, alltså ingen non-stick form. Kanske borde införskaffa det men å andra sidan har ju folk bakat mängder av sockerkakor "förr" utan såna formar. Det måste ju gå på något vis tycker jag.
    Jag smörjer också med kylskåpskallt smör, känns som att det blir en tjockare yta då, och bröar sen med vanligt ströbröd.

• skånetös78
    caroline88 skrev 2011-04-04 14:46:01 följande:
    Låt den svalna helt innan du tar bort formen. Kanske funkar?
    Jag har inte riktigt vågar det,känns som att den borde hinna fastna ännu mer då..
  • Lindreas
    skånetös78 skrev 2011-04-04 14:48:57 följande:
    Jag har en vanlig "gammaldags" rund form med hål i mitten, alltså ingen non-stick form. Kanske borde införskaffa det men å andra sidan har ju folk bakat mängder av sockerkakor "förr" utan såna formar. Det måste ju gå på något vis tycker jag.
    Jag smörjer också med kylskåpskallt smör, känns som att det blir en tjockare yta då, och bröar sen med vanligt ströbröd.
    Sån har ju jag också, och då gör vi på samma sätt. Lite tjockare yta med smör liksom. Jag brukar inte låta kakan svalna innan jag stjälper upp den, det gör jag nästan så fort den kommit ur ugnen. Sen får den svalna med formen på.
  • La Lola

Blöt en handduk o lägg ovanpå formen när du vänt på den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skånetös78
    Hannah76 skrev 2011-04-04 14:51:07 följande:
    Byt recept?

Ja det är en tanke som slagit mig men den jag gör blir ju så himla saftig och god, men det hade ju varit kul att kunna bjuda folk på den också för den är ju inte direkt fager när den ligger i 100 småbitar ocxh man får skrapa hälften ur formen..

Har någon ett bra recept på en saftig god sockerkaka som dessutom vill släppa formen så är det mer än välkommet!

Svar på tråden Varför lossnar aldrig min sockerkaka från formen?