• Sofi 79

Longstay i Thailand med små barn. Önskar erfarenheter och tips om resmål.

Hej!

Vi är två familjer med barn som kommer att vara 5, 3 och 1 år gamla nästa vår. Vi har tänkt att tillbringa åtminstone en månad i Thailand, ungefär i mars.
    Vi skulle vilja bo i ganska direkt anslutning till stranden i varsin lägenhet/bungalow med åtminstone två rum. Kylskåp är ett måste, gärna enklare matlagningsmöjligheter också.

Ni som har erfarenhet av att stanna länge i Thailand får gärna komma med era tips och erfarenheter, allt mottages tacksamt!

Har ni dessutom tips på platser och/eller hotell/uthyrare är vi mer än tacksamma.

Vill också säga att vi inte är låsta till Thailand, men lockas av att det stora utbudet och de någorlunda låga priserna. Kan också tänka oss att hyra en större villa istället för att bo på resort. 

• Svar på tråden Longstay i Thailand med små barn. Önskar erfarenheter och tips om resmål.
  • Lanta

Det man måste tänka på är visumsituationen stannar man 30 dagar behöver man inget visum. Stannar man längre brukar man skaffa ett så kallat "single entry visa" det gör man på Thailändska ambassaden. Visumet gäller 60 dagar + 30 dagar, det innebär att man får stanna 60 dagar sedan måste man besöka migrationsmyndigheterna för att få sina ytterligare 30 dagar(låter kanske krångligt men det är det inte massor med turister gör så här och alla pratar bra engelska). efter dessa 30 dagar måste man lämna landet på en så kallad "visa run" det innebär att man åker över gränsen i någon timme sedan får man en stämpel och 30 nya dagar. När det gäller boende så finns det i massor men när man vill bo längre så kan de bästa ta slut först hus med kök och så vidare är svårare att få tag på än hotell. Det flesta rutinerade ”longstays” bokar sina hus nu i mars/april/maj för nästa säsong. Ju längre man bokar desto bättre pris brukar man få. Om någon vill ha tips så skicka ett PM till mig så bjuder jag på några guldkorn.  

Reseförsäkringar är viktiga ens vanliga hemförsäkring gäller 45 dagar sedan måste man köpa tilläggsförsäkring.  Glöm inte detta särskilt när ni åker med barn! Jag använder Gouda (ja som osten J) dem är bra och prisvärda.  

Lite grejer som jag skulle packa:

Skarvsladd – det saknas ofta vettiga skarvsladdar här (Samma utag som hemma)

Spotify premium – På datorn/Iphone funkar bra här nere och många hus har WiFi nu för tiden.

Ett par extra kuddar från IKEA – Har räddat livet på mig

Osthyvel – Det går att få tag på ost men inte osthyvel

En termometer – bara för att det är kul

Kommer inte på nått mer just nu

• Lanta

Om man stannar längre en 4 veckor så tjänar man på att hyra annars är nog hotell eller resorts alternativet som gäller.  Vill man ha kök vilket ofta föredras när man har småbarn då ska man nog hyra eftersom hotell och resorts sällan har kök i rummen.

Bjuder på en bild här i från Koh Lanta i förgår eftermiddag

• Sofi 79

Tack Lanta!
    Jag har mejlat tillbaka till dig!
    Jättebra tips om skarvsladdar och övrigt! Och visum hade jag faktiskt inte tänkt på, fast det är ju långt kvar.
    Har själv erfarenhet av Gouda och tycker också att de är jättebra!
    //Sofi 

Svar på tråden Longstay i Thailand med små barn. Önskar erfarenheter och tips om resmål.