vad händer om man tar för mycket av citadon??
ja vad händer jag misstänkar att min kära vän har tagit en massa tabletter o även blandat med alkohol...nu la jag det bland droger kanske var fel.
tacksam för svar
tack
ja vad händer jag misstänkar att min kära vän har tagit en massa tabletter o även blandat med alkohol...nu la jag det bland droger kanske var fel.
tacksam för svar
tack
Paracetamol som finns i citodon kan ge leverskador som inte går att behandla! Att dessutom kombinera med alkohol kan göra effekterna av paracetamolet värre. Kodein som finns i citodon omvandlas i kroppen till morfin och man blir "hög" av det. Stora doser kan påverka andningen.
I det här fallet hade jag varit mest orolig för skadorna som levern kan ha fått. Försök få med personen in på sjukhus! Om det är så att levern är skadad måste man få vård innan man kan se att skadorna har uppkommit. När skadorna väl finns där kan de vara så allvarliga att det enda som hjälper är en levertransplantation...
Jag tror att man kräks vid större doser.
Leverskador eller andningsuppehåll, speciellt farligt om du druckit alkohol samma dygn.
Skador på levern av paracetamol kan undvikas om man kommer in för behandling i tid.
Det beror på hur många tabletter hon tagit och hur mycket alkohol hon druckit.Själv tog jag 2 citodon och drack en massa och tog amfetamin och jag mådde bra ändå.Inget farligt hände med mig.
Det beror på hur många tabletter hon tagit och hur mycket alkohol hon druckit.Själv tog jag 2 citodon och drack en massa och tog amfetamin och jag mådde bra ändå.Inget farligt hände med mig.
ALKOHOL
&
VÄRKTABLETTER
Vad är det egentligen som händer i kroppen om vi dricker alkohol
och samtidigt tar smärtstillande läkemedel?
"Det kan räcka med några få tabletter för att andningen ska försämras."
Att ta en vanlig receptfri värktablett en stund innan man går på fest är inte någon fara, men alkohol och värktabletter kan vara en farlig kombination. Alkoholen kan nämligen förstärka läkemedlets biverkningar och det är inte säkert att kroppen klarar av att hantera dessa. Exakt hur vi reagerar beror på två saker; Vilka alkoholvanor vi har och vilken värktablett vi tar.
ANDNINGEN kan påverkas av en del tabletter, om man tar fler än läkaren ordinerar. Det gäller till exempel tabletter med kodein och dextropropoxifen.
Dricker man alkohol samtidigt, är risken större och det kan räcka med några få tabletter för att andningen ska försämras, och ju fler tabletter desto större risk,
i värsta fall kan andningen upphöra helt och hållet, kroppen glömmer helt enkelt bort att andas.
De receptbelagda läkemedlen Ardinex, Citodon, Panocod och Treo comp innehåller kodein.
Dextropropoxifen återfinns i Deodon, Dexofen, Distalgesic, Doleron, Dolotard, Doloxene och Paraflex comp.
Drick aldrig alkohol vid användning av dessa tabletter.
MAGEN och magslemhinnan irriteras av tabletter som innehåller acetylsalicylsyra. Detta ämne ingår i bland annat Magnecyl och Treo, men även i receptbelagda värktabletter som Treo comp och Doleron.
Alkohol irriterar också magslemhinnan. Därför bör man inte dricka alkohol och samtidigt ta läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra.
LEVERN kan skadas om man överdoserar tabletter som innehåller paracetamol. Detta ämne finns i tabletterna Alvedon, Curadon, Panodil och Reliv samt i receptbelagda värktabletter som till exempel Citodon och Panocod.
Följer man rekommendationerna på förpackningen, dvs tar högst två tabletter fyra gånger per dygn, är det ingen fara. Men tas tabletterna oftare eller många fler åt gången, kan man få i sig mer av det verksamma ämnet än vad levern kan bryta ner och sedan avgifta. Om inte motgift sätts in i tid kan resultatet bli en svår leverskada.
Toleransen mot alkohol ökar hos den som dricker ofta. Detta beror bland annat på att levern har lärt sig bryta ner alkoholen snabbare. Även paracetamol bryts då ner snabbare och under denna process bildas ämnen som är giftiga.
Har man druckit mycket alkohol under lång tid kan därför även rekommenderade doser av till exempel
Har du pratat med din kompis om varför han/hon blandar tabletter och sprit? Ökad effekt av spriten, ont eller psykiska skäl? Tala med din kompis innan något allvarligt inträffar!
Paracetamol:
Toxisk dos till vuxna i regel 140 mg/kg. Toxisk dos till barn ca 175 mg/kg.
Svält, dehydrering, medicinering med enzyminducerande läkemedel (antiepileptika, prometazin m fl) samt kronisk hög alkoholkonsumtion är riskfaktorer och redan ringa överdosering kan då ge uttalad leverskada.
Symtom: Ev. buksmärtor, illamående och kräkningar några timmar efter intaget och under 1:a - 2:a dygnet. Från 2:a - 3:e dagen tecken på leverskada med transaminasstegringar, fallande protrombinvärde, koagulopati, ikterus, sjukdomskänsla, hypoglukemi, hypokalemi, hypofosfatemi, metabolisk acidos, disseminerad intravasal koagulation. Manifest leversvikt och leverkoma.
Leverskadan kulminerar efter 4-6 dygn. Njurskada kan förekomma, ensamt eller sekundärt till leverskadan, inom 24-72 timmar efter överdoseringstillfället. Pankreatit och toxisk myokardskada med arytmier och hjärtsvikt är rapporterat.
Behandling: Ev. ventrikeltömning, utan efterföljande kol om antidot skall ges per os. S-paracetamol bestämmes akut.
Behandling med acetylcystein påbörjad inom 8-10 timmar ger fullständigt skydd
mot leverskada, därefter avtar effekten.
--
Acetylcystein är inget konstigt, det finns bl a i en brustablett som annars används mot slem i halsen när man är förkyld-skynda er till läkare och få tag i den om hon har tagit för mycket paracetamol!
Jag tog 8 citadon å drack några folköl en gång, spydde som en gris sen å mådde piss!!!, så bra är det kanske inte!!!!!!Men det beror nog på hur du tycker att din vän reagersr...blir hon jätte slö å svår att få kontakt med bör läkare tillkallas!!!!
JAG RÅDER ALLA FRÅN ATT ALDRIG BLANDa PILLER MED ALKOHOL, JAG VAR UNG Å RUGGUIT DUM... KUNDE LIKA GÄRNA DÖTT!!!!
citadon är ingen tablett som man ska äta bara för att man tycker det är kul, flummeffekten är inte till för att missbrukas!!!!!!