• Anonym (studerar)

Lön, arbetstid och villkor LÄRARE? Snabb hjälp!!

Hej på er!

Jag har nu läst snart mina 3 år på högskolan, men funderar på att komplettera min utbildning för att kunna få jobba som lärare. Detta skulle innebära ca minst 2-3 år till...

MEN jag behöver all info jag kan få om yrket, och 15 april närmar sig (sista dag för ansökningar). Är det ett smart val?

Jag undrar:

1) Vilken utbildning har du, vad jobbar du med och när tog du examen?

2)  Hur många arbetstimmar arbetar du, och varav hur många hemifrån per vecka?

3) Hur ser ledighet/semester ut över året?

4) Vad var ingångslönen och hur hög lön har du idag? (påverkar ålder eller boendeort?)

5) Hur trivs du, bra/dåligt med yrket?

Tacksam för alla råd jag kan få!! :)

• Svar på tråden Lön, arbetstid och villkor LÄRARE? Snabb hjälp!!
  • Hannajo

1. 1-7-lärare, just nu resurslärare, 1999
    2. 35,5h/v arbetsplatsförlagt + 10h/v hemma, vilket blir samma timantal på ett år som en normal 40-timmarsvecka
    3. Ledig alla lov, men kan aldrig ta ledigt med lön när det ex finns billiga resor.
    4. 14800 kr i ingångslön (1999), strax under 25000 idag
    5. Ibland älskar jag det, ibland är det pest. Jobbet med barnen är oftast roligt, men allt runt omkring...

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Anonym (Sv/eng)

1. 1-7-lärare, lärare i svenska och engelska år 4-5, 2000
    2. 35,5h/v arbetsplatsförlagt + 10h/v förtroendetid som jag ofta lägger på min arbetsplats för det är där materialet finns.
    3. Ledig jullov, sportlov, påsklov, 8 veckor på sommaren, 2 dagar av höstlovet
    4. ingångslön 19000, 26100 idag
    5. Det kan vara otroligt roligt och inspirerande, men det administrativa arbetet tar över lite för mycket.

• Anonym (...........)
    Anonym (studerar) skrev 2011-04-04 17:05:53 följande:
    Hej på er!

Jag har nu läst snart mina 3 år på högskolan, men funderar på att komplettera min utbildning för att kunna få jobba som lärare. Detta skulle innebära ca minst 2-3 år till...

MEN jag behöver all info jag kan få om yrket, och 15 april närmar sig (sista dag för ansökningar). Är det ett smart val?

Jag undrar:

4) Vad var ingångslönen och hur hög lön har du idag? (påverkar ålder eller boendeort?)

Tacksam för alla råd jag kan få!! :)
    1) 5 års utbildning, grundskollärare musik/svenska. Tog examen 2006
    2) 35 timmar på jobb, 10 timmar hemma på en heltid
    3) Ledighet är på loven, loven är injobbad tid. Semester utanför loven är obetald tjänstledighet
    4) Min ingångslön var 19 500 (2006) och idag har jag 22700 
    5) Jag trivs jättebra med yrket!
  • En skrutt

1. 5 års utbildning till gymnasielärare i sv/eng examen 2005
    2. 35 timmar på arbetsplatsen, 10 timmar hemma (sk förtroendetid) fast de gör jag oftast på jobbet iaf
    3. Ledig sportlov, påsklov, åtta veckor på sommaren, två dagar på höstlovet och jullovet.
    4.Min ingångslön var 24.200 och idag tjänar jag nästan 30000
    5. Jag trivs jättebra med yrket!

• Hannajo
    Hannajo skrev 2011-04-04 17:32:50 följande:
    1. 1-7-lärare, just nu resurslärare, 1999
    2. 35,5h/v arbetsplatsförlagt + 10h/v hemma, vilket blir samma timantal på ett år som en normal 40-timmarsvecka
    3. Ledig alla lov, men kan aldrig ta ledigt med lön när det ex finns billiga resor.
    4. 14800 kr i ingångslön (1999), strax under 25000 idag
    5. Ibland älskar jag det, ibland är det pest. Jobbet med barnen är oftast roligt, men allt runt omkring...
    Alla lov stämmer ju inte nej, är bara ledig två dagar på höstlovet.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Anonym (studerar)

Inlägg 3 och 4, hur kan lönerna skilja så mkt? Vad mer påverkar lönen? 30' låter ju ovanligt mkt? Eller är jag ute och cyklar...

Sen detta med lov, hur många lediga veckor blir det då sammanlagt per år, 9 veckor? Det är väldigt bra....men innebär det att man jobbar 45tim/v resten av året?

• En skrutt

Ja, varför lönerna varierar vet jag inte..Jag arbetar ganska nära stockholm och där är väl snittlönen efter så många år som jag arbetat (började jobba redan under tiden jag pluggade) högre än den jag har. Lediga veckor per år blir ju 1 vecka sportlov+1 vecka påsklov+ 8veckor sommarlov+2 veckor jullov+ 2 dagar höstlov= 12 veckor..Av dessa är ju då fem veckor semester och resten är tid man arbetat in under resten av året då man har förhöjd arbetstid..så ja..Under hela läsårets skolveckor arbetar man 45timmars vecka..Men då vanligen fördelat på 35 arbetsplatsförlagt och 10 timmar förtroendetid

• Anonym (studerar)
    En skrutt skrev 2011-04-04 19:13:00 följande:

Ja, varför lönerna varierar vet jag inte..Jag arbetar ganska nära stockholm och där är väl snittlönen efter så många år som jag arbetat (började jobba redan under tiden jag pluggade) högre än den jag har. Lediga veckor per år blir ju 1 vecka sportlov+1 vecka påsklov+ 8veckor sommarlov+2 veckor jullov+ 2 dagar höstlov= 12 veckor..Av dessa är ju då fem veckor semester och resten är tid man arbetat in under resten av året då man har förhöjd arbetstid..så ja..Under hela läsårets skolveckor arbetar man 45timmars vecka..Men då vanligen fördelat på 35 arbetsplatsförlagt och 10 timmar förtroendetid

Tack, skrutt! Det låter intressant. De 45 timmarna per vecka, känns de som 45 timmar? Kanske beror lite på, men jag jobbade inom finans några år och där kändes 40 timmar som 50 timmar pga att man aldrig kunde dra sig undan och "hämta luft". Men hur upplever du den "långa" arbetsveckan? Eller förenklar det lite att man kan förlägga viss tid i hemmet?

Hur ser arbetstider ut förresten?
  • Anonym (...........)

Ang lön så är det också så att som gymnasielärare får man högre lön än som grundskollärare.

• Anonym (Gymnasielärare)

Universitetsutbildning i fem år till gymnasielärare i svenska och historia. Jobbar som gymnasielärare. Tog examen 2009. 

Jag jobbar 40 timmar i veckan vara 0 hemifrån. Vi får inte arbeta hemma. 

Sex veckor semester som jag får ta när jag vill (eller söka när jag vill iallafall). I realiteten jobbar jag över så mycket att jag tjänar in timmar så att jag kan vara ledig mer. Vi har vanlig arbetstid på loven men ofta kan man vara ledig delar av loven. 

Hade 24 000 som ingångslön och tjänar ungefär samma fortfarande (jobbar bara mitt andra år). 

Jag trivs oerhört bra med mitt yrke när jag får göra det jag älskar. Det är när jag får undervisa, stötta, hjälpa och umgås med eleverna. Jag trodde dock när jag pluggade att det skulle vara mindre runtomkring. Jag tycker att arbetet är allt för stressigt och man får väldigt lite uppskattning för det man gör. Det finns stunder när jag har funderat över om jag ska byta yrke men i slutändan vet jag ändå att det är det här jag vill göra. 
Svar på tråden Lön, arbetstid och villkor LÄRARE? Snabb hjälp!!