• Sashimi

Åkpåse eller inte? Hur länge används åkpåse?

Jag ska köpa en sulky (mountain buggy swift) och funderar på om jag ska köpa en åkpåse till den eller inte? 
    Hur länge används åkpåse?
    Alternativet är ju att jag klär på henne lager på lager och har en filt över, men filten kanske trillar av när hon sparkar och har sig (jag har en rörlig liten 8-månaders som inte vill vara still ).
    Finns det en tunnare åkpåse att köpa, som typ en filt som är sydd som en påse med dragkedja?

• Svar på tråden Åkpåse eller inte? Hur länge används åkpåse?
  • Dixie

vi använde åkpåse tills barnen var ca 2,5 år, jag funderar på att köpa en lodger bunker till vår 3a - den kan man ta ut "innerfleecen" och anpassa efter väder!

• RockaBillyKid

Beror på vad du menar med "hur länge?" '
    Menar du med ålder på barnet så har jag en vinteråkpåse som jag fortfarande använder till min 4 åring. Vi har den i vagn, sparklåda, skoter och som sovsäck. SUPER TILL ALLT!

Menar du hur länge på året så brukar jag använda min vinteråkpåse även på svala sommarkvällar. Då behöver man inte pälsa på barnen så mycket kläder under.

Med utbud så tycker jag att det är oändligt. Finns flera varianter har jag sett av filtkombinationer. Bland annat en bunker lodger som ovanstående rekomenderar.

• twinkies

Vi använde våra åkpåsar tills dem började dagis. Nu är det overaller som håller dem varma.

• alvide

Fördelen med åkpåse är att du har även under rumpa och rygg. Köper du filt så behöver man komplettera med någon typ av sittdyna. Nackdelen med åkpåse är om du har smutsiga skor inuti.

• alvide

Vi använde vår sovsäck tills dottern slutade sova middag dvs 2 år. Sen blev det smidigare med filt då hon hoppade ur och i hela tiden.

• RockaBillyKid
    alvide skrev 2011-04-05 09:04:51 följande:
    Fördelen med åkpåse är att du har även under rumpa och rygg. Köper du filt så behöver man komplettera med någon typ av sittdyna. Nackdelen med åkpåse är om du har smutsiga skor inuti.
    Åkpåsen jag har är fleeceklädd inuti förutom nere vid fötterna där det är ett avtorkbart tyg. Man kan även öppna nederdelen för att "släppa ut" skorna om dom är mycket blöta eller smutsiga. Är som ett lock nertill man öppnar med dragkedjor.
  • Sashimi
    alvide skrev 2011-04-05 09:04:51 följande:
    Bra sammanfattning! Enkelt och konkret! 
  • missteddy

så länge de åker vagn min son var omkring 3 år dottern blir två i sommar och ha åkpåsen än

• Sashimi

Tack för era svar! Jag har nu beställt en åkpåse!

När åkpåsen är för varm så vet jag ännu inte hur jag ska klä dottern i vagnen, men det visar sig.. Kanske overall, lager på lager och filt? Tänker alltså på våren, innan sommarvärmen har kommit. 

• missteddy

jag har åkpåse och sedan sover hon i tunnare kläder under om vi bara ska åka vagn så har hon ytterkläder och en filt

Svar på tråden Åkpåse eller inte? Hur länge används åkpåse?