• Anonym (sfinkter ruptur)

Hur blir nästa förlossning?

Min första förlossning gick väldigt fort och resulterade i en total sfinkterruptur grad 4.
    Jag syddes ordentligt efteråt och har idag inga direkta problem med det. På återkollen vet jag att läkaren pratade om att man inför en kommande graviditet får se om det är möjligt med vaginal förlossning, men att det vanligaste är att man snittas efter att ha fått en så djup ruptur som jag fick.

Nu är jag gravid igen och tankarna är genast igång.
    Vad är det som påverkar om jag kan föda vaginalt igen eller om jag tvingas till snitt?
    Jag vill verkligen föda den vanliga vägen, men är samtidigt livrädd för att spricka igen och bli analinkontinent resten av mitt liv. Jag har ju trots allt haft tur som klarat mig så bra efter min första ruptur.
    Ett snitt känns ju onekligen som "den enkla och säkra" vägen, men någonstans inom mig känns det så fel. Jag vill föda fram mitt barn. Det var en så fantastisk upplevelse när hon kom ut och lades på min mage.

Finns det något man kan göra för att minska risken för att det händer igen? Kan jag begära att få bli igångsatt innan, så att bebis inte hunnit bli så stor? (födde på bf+2 förra gången, ca 4500 gram) 

• Svar på tråden Hur blir nästa förlossning?
  • lena2012

Hej!
    Det man gör att  bedömma hur du läkt och hur  anatomin ser ut efter din första förlossning.
    Sen kan man samtala kring möjligheterna och vilket förlossningssätt man rekommenderar.
    Ingen kommer säga att du inte får föda .
    Det är en riskbedömning  och utan att undersöka dig  och läsa operationsberättelsen  från förra gången är det svårt att säga något egentligen .
    Hälsningar

Lena

Svar på tråden Hur blir nästa förlossning?