Omkörning höger sida , vad gäller ?!?
Jag vet inte om det är riktigt rätt "kategori" men samhälle > övrigt bör väl duga =)
Till frågan ... Omkörning höger sida , vad gäller ?!?
Jag tar E4/E20 som sträcker sig en bra bit norr om Sthlm till en bra bit söder om Sthlm . Bor själv i Sthlm, därav exemplet.
Om du kommer söderifrån och skall följa skyltar mot Sthlm ( stora gröna skyltar ovan vägen), det finns 3 oftast t o m 4 körfält, alla skyltade mot Sthlm och högsta hastighet är 70, vad gäller då om jag vill köra om ?
Säg att jag ligger i mittenfältet, det är "fullt" med bilar i vänstra filen och jag har en bil liggandes i 50 km/h framför mig, och det är tomt lr ngn enstaka bil i högra körfältet. Får jag då gå ut till höger, köra om bilen framför mig (som ligger i 50 km/h på 70 väg) och sedan gå tbx till mittenfältet igen ?? Det är så delade meningar om det där.
På essingeleden som är konstant trafikerad, är det täta köer lr normaltrafikerat ( bilar i alla körfält , i olika hastigheter, dock max 70 km/h ). Där kör folk om varandra hit å dit just pga olika hastigheter, allt från 50 - 70, sen finns det ju dom som kör 70 + givetvis. Hur skall man skilja på rätt och fel omkörningsteknik eg ?
Om precis varenda bil skulle ligga i exakt 70 km i timmen så skulle det logiskt sett se ut såhär, alla 4 körfält är trafikerade och alla bilar flyter fram i samma hastighet, INGEN skulle behöva göra en omkörning, lr hur ?
Men eftersom vissa kör lägre än 70 så uppstår omkörningar, mååånga ggr på höger sida.
För mig känns det rätt naturligt att bara "glida förbi" på både vänster å höger sida så länge jag inte kör fortare än hastighetsbegränsingen. Vill jag köra om i högre hastighet skall jag teoretiskt sett köra om på vänster sida, men då bryter jag å andra sidan likförbannat mot reglerna genom att köra för fort (fortare än 70 ).
Så kort sagt, omkörning tillåten på både vänster å höger sida om hastigheten är MAX 70 km/h ?!? Det är väl inte MITT fel om ngn ligger å fiser i 50 på 70 - väg, då får jag ju köra om ifall jag vill. Right ?
Någon som håller med lr har invändningar ???