• stockholmstjej86

Omkörning höger sida , vad gäller ?!?

Jag vet inte om det är riktigt rätt "kategori" men samhälle > övrigt bör väl duga =)

Till frågan ... Omkörning höger sida , vad gäller ?!?

Jag tar E4/E20  som sträcker sig en bra bit norr om Sthlm till en bra bit söder om Sthlm . Bor själv i Sthlm, därav exemplet.

Om du kommer söderifrån och skall följa skyltar mot Sthlm ( stora gröna skyltar ovan vägen), det finns 3 oftast t o m 4 körfält, alla skyltade mot Sthlm och högsta hastighet är 70, vad gäller då om jag vill köra om ?

Säg att jag ligger i mittenfältet, det är "fullt" med bilar i vänstra filen och jag har en bil liggandes i 50 km/h framför mig, och det är tomt lr ngn enstaka bil i högra körfältet. Får jag då gå ut till höger, köra om bilen framför mig (som ligger i 50 km/h på 70 väg) och sedan gå tbx till mittenfältet igen ?? Det är så delade meningar om det där.

På essingeleden som är konstant trafikerad,  är det täta köer lr normaltrafikerat ( bilar i alla körfält , i olika hastigheter, dock max 70 km/h ). Där kör folk om varandra hit å dit just pga olika hastigheter, allt från 50 - 70, sen finns det ju dom som kör 70 + givetvis. Hur skall man skilja på rätt och fel omkörningsteknik eg ?
    Om precis varenda bil skulle ligga i exakt 70 km i timmen så skulle det logiskt sett se ut såhär, alla 4 körfält är trafikerade och alla bilar flyter fram i samma hastighet, INGEN skulle behöva göra en omkörning, lr hur ?
    Men eftersom vissa kör lägre än 70 så uppstår omkörningar, mååånga ggr på höger sida.

För mig känns det rätt naturligt att bara "glida förbi" på både vänster å höger sida så länge jag inte kör fortare än hastighetsbegränsingen. Vill jag köra om i högre hastighet skall jag teoretiskt sett köra om på vänster sida, men då bryter jag å andra sidan likförbannat mot reglerna genom att köra för fort (fortare än 70 ).

Så kort sagt, omkörning tillåten på både vänster å höger sida om hastigheten är MAX 70 km/h ?!? Det är väl inte MITT fel om ngn ligger å fiser i 50 på 70 - väg, då får jag ju köra om ifall jag vill. Right ?

Någon som håller med lr har invändningar ???

• Svar på tråden Omkörning höger sida , vad gäller ?!?
  • Lindreas

Jag är inte säker på reglerna, men nog sjutton tror jag att du får köra om på höger sida om du kör där! Säkert någon annan som har bättre koll, men om du inte överskrider hastighetsgränsen så tror jag att det är okej.

• Lena

Du får köra om på höger sida om något av följande gäller:

det är tät köbildning i alla körfält
    det finns körfältsvisare med olika färdmål
    fordonen är i skilda körfält vid en korsning

Detta enligt min körkortsbok

• Tow2Mater

Om det så fanns 10 körfält, så kommer 10 bilar att ligga bredvid varann och fisa fram. Jag kör om där jag kan, lagligt eller olagligt. :)

• stockholmstjej86

Skall tillägga att nog har jag kört alldeles för fort många ggr, vilket ibland resulterat i en omkörning på höger sida(om jag för tillfället ligger längst till höger där det finns totalt 3 filer i samma riktning. Inte har jag bytt till längst till vänster för å köra om då . Jag är nog inte ensam om detta heller.

Men ligger jag i mittenfilen å vill köra om oavsett vilken hastighet jag håller, så går jag ju i första hand ut till vänster och kör om. Dumt vore det ju annars.

Vet jag att jag kommer norrifrån, och ska till väg 73/222 så brukar jag ibland lägga mig längst till vänster just för att jag inte ska behöva byta flera körfält när det är som mest köer/trafik. Vägen delar sig nämligen längre fram där 2 av 4 filer fortsätter söderut längs E4/E20. Planerad körning skulle jag säga.

Skall jag däremot fortsätta söderut längs E4/E20 så kan jag ligga i körfältet längst till höger alt näst längst till höger. Då passerar jag troligtvis både en, två, och 10 bilar som håller lägre hastighet än 70, vilket resulterar i en s k omkörning på höger sida. Skulle polisen ta mig då, så skulle man ju undra ... Faktiskt....
    Då skulle jag ifrågasätta och fråga " Skall jag ist börja med att göra 1 alt 2 filbyten till vänster, köra om bilen/bilarna framför, och sen gå tbx till höger (min ursprungliga fil ). Det skulle bara uppstå ondöiga störningar anser jag.

• Lena

Eftersom man ska hålla sig till den högraste filen till sitt resmål som standard bör omkörningar till höger vara ovanliga.

• stockholmstjej86
    Lena skrev 2011-04-04 20:45:14 följande:
    Du får köra om på höger sida om något av följande gäller:

det är tät köbildning i alla körfält
    det finns körfältsvisare med olika färdmål
    fordonen är i skilda körfält vid en korsning

Detta enligt min körkortsbok
    Vissa tider på dygnet är det tät köbildning på hela E4, då uppstår alla dessa omkörningar. Oftast kör folk fortare än 70 då alla vill hem till middagen, dagis, träning lr vad det nu kan vara. Men då bryter dom ju mot hastigheten , vilket är fel.
     Det där ang körfältsvisare med olika färdmål, som jag nämde i min trådstart så finns 3 ibland 4 körfält mot samma mål, dvs Sthlm, vad gäller då? Där gäller ju inte "olika färdmål" då alla går mot samma mål.
    Korsningar finns inte längs E4, där finns avfarter däremot. Men jag förstår principen vad gäller korsningar. Man kör ju inte om en bil på vänster sida som ska svänga vänster, lr hur ? :P
    Man blir inte klok alltså...
  • Redbit

Som jag minns det från när jag tog körkort (iofs snart 20 år sedan) så var det så att man mycket väl får köra om på höger sida. Vad man INTE får göra är att pendla fram och tillbaka mellan två körfält för att omväxlande köra om på höger och vänster sida. Har för mig att vi t o m tittade på trafiklagtexten för detta...

• Lellebror

50 o 70 väg är det tillåtet att köra om på höger sida, du får dock ej köra sicksack körning.
    90 och över så får du köra om till höger endast vid kökörning då det underlättar trafikrytmen.

• guinevere

Trafikforordningen säger:
    31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

7§ fjärde stycket säger:
    På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Jag visste faktiskt inte att man kan köra om till höger vid lägre hastigheter. Å andra sidan finns inga sådana vägar här heller...

• Clotilda

Men alltså, vaddå omkörning? Om det är flerfiligt så kör man väl inte ens om, i ordens rätta betydelse. Du byter fil, sen kör du i (förhoppningsvis) laglig hastighet tills du kan och vill byta fil. Om du då råkar hamna framför en bil som du tidigare låg bakom spelar väl ingen som helst roll. En omkörning blir det väl först när du hamnar i motsatt körfält eller i väggrenen (om det är omkörning på höger sida vi pratar om).

Svar på tråden Omkörning höger sida , vad gäller ?!?