• tystlängtan

Ta semester utanför loven som lärare?

Jag studerar till gymnasielärare och har förstått att om man vill ta semester utanför loven så blir det tjänstledigt (dvs obetalt). Är det några problem, dvs nekas man tjänstledighet ibland/ofta? Om man tar någon vecka eller två per termin/år?

• Svar på tråden Ta semester utanför loven som lärare?
  • AnnaKatarina

Låter som väldigt mycket att vara borta 1-2 veckor per termin. Man måste tänka lite på eleverna också. De blir väldigt lidande med vikarier mm.

Vi får oftast vara tjänstledig någon dag här eller där. Aldrig någon på jobbet som tar en hel vecka. Det blir ju väldigt dyrt också. Vi blir alltid nekade runt jullov eller på andra dagar när vi har elevfritt dvs planeringsdagar. Då tycker rektorn att vi ska vara på plats.

Jag tycker loven räcker till ganska bra till resor. Dyrare är det självklart men om man ska vara tjänstledig blir resan ännu dyrare.

• redfox

Hos oss är det inga problem att vara ledig en eller två veckor, MEN det är nästintill ingen lärare som har råd att gå utan lön så länge. Du måste komma ihåg att för varje dag som du är borta dras 1,2 -1,4 (mins inte exakt, men man räknar ju med att en lärare arbetar 45h/vecka) dagar från din lön. Det gäller att få tag i en riktigt äckligt billig resa för att detta ska kompensera prishöjningar i samband med lov. Sedan uppkommer så pass mycket extraarbete både före och efter ledigheten då man som ordinarie lärare ska planera undervisningen trots att man är borta så ingen brukar vara ledig mer än ett par dagar.

• Annanym

Mina föräldrar var lärare - vi reste aldrig någonstans utom på sommarlovet och vinterloven.

• EEJ

Jag är lärare och åker nu på tisdag till USA i två veckor, jag sökte föräldrapenning. Fast innan så okejade jag det med resten av mitt arbetslag och rektor.

• tystlängtan

Tack för era svar!
    Anledningen till att jag undrar är faktiskt att jag skulle tjäna rent ekonomiskt på det, vill inte gå in på hur, men det kommer inte handla om att åka på semester egentligen. Men vad jag förstår av era svar så brukar det fungera, men jag förstår också att man bör undvika det för elevernas skull.

• älskarlivet81
    tystlängtan skrev 2011-04-05 15:55:40 följande:

Tack för era svar!
    Anledningen till att jag undrar är faktiskt att jag skulle tjäna rent ekonomiskt på det, vill inte gå in på hur, men det kommer inte handla om att åka på semester egentligen. Men vad jag förstår av era svar så brukar det fungera, men jag förstår också att man bör undvika det för elevernas skull.

Du förlorar ungefär 1000 kr/dag som du är tjänstledig på det sättet..
  • tystlängtan
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 15:56:43 följande:
    Du förlorar ungefär 1000 kr/dag som du är tjänstledig på det sättet..
    Fast jag tjänar betydligt mer än 1000 kr/dag på att få ledigt, så...
  • älskarlivet81
    tystlängtan skrev 2011-04-05 16:01:26 följande:
    Fast jag tjänar betydligt mer än 1000 kr/dag på att få ledigt, så...
    Ok, men ska du jobba på annat håll så får du nog inte tjänstledigt heller.. Du måste ju motivera varför du ska få ledigt.. Sen tycker jag inte det är rätt mot eleverna.. Inte konstigt att elevernas resultat sjunker om de har lärare som kommer och går.. (Obs, jag är själv lärare...)
  • tystlängtan
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 16:02:37 följande:
    Ok, men ska du jobba på annat håll så får du nog inte tjänstledigt heller.. Du måste ju motivera varför du ska få ledigt.. Sen tycker jag inte det är rätt mot eleverna.. Inte konstigt att elevernas resultat sjunker om de har lärare som kommer och går.. (Obs, jag är själv lärare...)
    Min plan är inte att "komma och gå", jag ville bara veta om jag har något val när erbjudanden uppstår. Vilket det verkar som att jag har och det var det jag ville veta. Att motivera tjänstledighet kommer inte att vara svårt, men tänker inte gå in mer på det som sagt...
  • älskarlivet81
    tystlängtan skrev 2011-04-05 16:05:44 följande:
    Min plan är inte att "komma och gå", jag ville bara veta om jag har något val när erbjudanden uppstår. Vilket det verkar som att jag har och det var det jag ville veta. Att motivera tjänstledighet kommer inte att vara svårt, men tänker inte gå in mer på det som sagt...
    ok, tycker bara synd om eleverna... Vad gör du om det sammanfaller med nationella prov, betygssättning etc etc?
  • lovebuz

Hm den här var ny. Lärare brukar annars gnälla när elever ska vara ledig för semester utanför lov.

• tystlängtan
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 16:11:35 följande:
    ok, tycker bara synd om eleverna... Vad gör du om det sammanfaller med nationella prov, betygssättning etc etc?
    Som sagt, det är inget jag MÅSTE få tjänstledigt till, men det är något som skulle gynna min ekonomi starkt och samtidigt är roligt. Jag får väl göra en bedömning av fall till fall om det är värt det och sedan ska det godkännas osv. Hur som helst så studerar jag fortfarande och gör det i ett par år till, så har inga elever att ta hänsyn till än... Jag anser dock att jag har fått svar på min fråga, att det finns andra att ta hänsyn till än mig själv klarar jag också av att räkna ut och är inget som behöver diskuteras i den här tråden...
    lovebuz skrev 2011-04-05 16:19:20 följande:
    Hm den här var ny. Lärare brukar annars gnälla när elever ska vara ledig för semester utanför lov.
    Ok, har jag bara varit med om en gång och jag har tagit ledig massor under min skolgång.
  • MariaElionora

Prata med arbetslaget innan. det drabbar ju även de andra lärarna på plats.

• tystlängtan
    MariaElionora skrev 2011-04-05 17:13:53 följande:
    Prata med arbetslaget innan. det drabbar ju även de andra lärarna på plats.
    Ja, självklart! Är som sagt fortfarande student, så frågan är inte aktuell just nu, utan funderar mest på hur framtiden ser ut...
  • Jämna år

Hej!

Jag har nekats ledighet 1 vecka när jag fyller 50 år för att jag behövs i verksamheten. Jag hade tänkt åka med familjen till Sardinien. Jag har aldrig varit ledig utanför loven, bara någon strödag. Är detta verkligen möjligt? Får rektor göra så här? Jag vet många som varit ledig av både det ena och andra skälet. Tycker väl att jag fyller jämnt så ska man väl få åka iväg. Det handlar bara om en vecka. Nu fyller jag när skolan kommit igång till hösten men jag har ju inte valt födelsedag själv. Undrar om jag blir en bra pedagog den veckan??!!!

Carina

• Gladskit

Det är helt upp till rektor eller policys inom kommun/skola hur man hanterar det.
    Ofta refererar man till att lärare har lov och ferier och att detta bör räcka i form av "rekreation" och ledighet.
    Men visst borde det gå att göra undantag. Du har inte varit ledig utanför loven tidigare och det handlar om en specifik händelse. Det är inte så att du fyller jämnt varje år. Så jag förstår din frustration. Skulle du kunna ta det ett steg till och höra efter med personal/HR-avdelningen? Det kanske är värt att ta det vidare?

Svar på tråden Ta semester utanför loven som lärare?