• tystlängtan

Ta semester utanför loven som lärare?

Jag studerar till gymnasielärare och har förstått att om man vill ta semester utanför loven så blir det tjänstledigt (dvs obetalt). Är det några problem, dvs nekas man tjänstledighet ibland/ofta? Om man tar någon vecka eller två per termin/år?

• Svar på tråden Ta semester utanför loven som lärare?
  • AnnaKatarina

Låter som väldigt mycket att vara borta 1-2 veckor per termin. Man måste tänka lite på eleverna också. De blir väldigt lidande med vikarier mm.

Vi får oftast vara tjänstledig någon dag här eller där. Aldrig någon på jobbet som tar en hel vecka. Det blir ju väldigt dyrt också. Vi blir alltid nekade runt jullov eller på andra dagar när vi har elevfritt dvs planeringsdagar. Då tycker rektorn att vi ska vara på plats.

Jag tycker loven räcker till ganska bra till resor. Dyrare är det självklart men om man ska vara tjänstledig blir resan ännu dyrare.

• redfox

Hos oss är det inga problem att vara ledig en eller två veckor, MEN det är nästintill ingen lärare som har råd att gå utan lön så länge. Du måste komma ihåg att för varje dag som du är borta dras 1,2 -1,4 (mins inte exakt, men man räknar ju med att en lärare arbetar 45h/vecka) dagar från din lön. Det gäller att få tag i en riktigt äckligt billig resa för att detta ska kompensera prishöjningar i samband med lov. Sedan uppkommer så pass mycket extraarbete både före och efter ledigheten då man som ordinarie lärare ska planera undervisningen trots att man är borta så ingen brukar vara ledig mer än ett par dagar.

• Annanym

Mina föräldrar var lärare - vi reste aldrig någonstans utom på sommarlovet och vinterloven.

• EEJ

Jag är lärare och åker nu på tisdag till USA i två veckor, jag sökte föräldrapenning. Fast innan så okejade jag det med resten av mitt arbetslag och rektor.

• tystlängtan

Tack för era svar!