• EruGoEller

Vad leker era 3 åriga söner med?

Har insett att min son ratat ca 50% av det han har fått av leksaker och ändå köper jag ytterst sparsamt.

Hans favoriter är solklart:

-pussel för 5-6 åringar
    -ABC bok med bokstäver
    -bollar
    -bilar
    -böcker
    -musik
    -sång

Allt annat struntar han i.

-gosedjur rör han inte
    -leksaksspisen är orörd helt
    -lego ointressant
    -tågbana tröttnar han snabbt på.

Ngn som känner igen detta? Hur hittar man leksaker som passar herrn?

Självklart leker jag med honom och involverar honom i vardagssysslor som att duka, städa, vattna blommor ,handla mat. Allt för samvaron och gemenskapen.

Han älskar att klättra och åka rutschbana och gunga.

Kan ngn ge mig tips på vad en sådan 3 årig kille kan tänkas tycka är kul i leksaksväg? dumt köpa fel... 

• Svar på tråden Vad leker era 3 åriga söner med?
  • ullis83

Här hemma var det bilar och tåg som gällde när han var tre, fast mycket pussel och sånt med, men främst bilar

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • EruGoEller
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-05 07:26:05 följande:

Har en pojke som fyllde 3 år i julas. Han är inte heller någon "leksaksnisse" . Hög igenkänningsfaktor på det du skriver . Han är galen i bokstäver, siffror etc.......och sådant här "pill":
    lekmer.se/quercetti/

Springcykel kanske?

tack vilken bra ide med det där Q-grejerna! Skall köpa en sådan. Skall även fråga på dagis vad han gillar att göra där. Men verkar som om han också som din son gillar små-pill! 

Verkar lönlöst att få honom att leka roll-lekar med djur och dockor. Jag har testat. 

Lustigt det där med teknik och bilar sitter så djupt rotat genetiskt. Hemma hos oss finns inte ens en pappa att ta efter, men sonen är väldigt typiskt kill-ig ändå.

Hmm...jag försöker vara mer könsneutral vi klädval iallafall. Men leksakerna bestämmer han ju själv va han tycker är roligt.

• Flickan och kråkan
    EruGoEller skrev 2011-04-05 09:57:35 följande:
    tack vilken bra ide med det där Q-grejerna! Skall köpa en sådan. Skall även fråga på dagis vad han gillar att göra där. Men verkar som om han också som din son gillar små-pill! 

Verkar lönlöst att få honom att leka roll-lekar med djur och dockor. Jag har testat. 

Lustigt det där med teknik och bilar sitter så djupt rotat genetiskt. Hemma hos oss finns inte ens en pappa att ta efter, men sonen är väldigt typiskt kill-ig ändå.

Hmm...jag försöker vara mer könsneutral vi klädval iallafall. Men leksakerna bestämmer han ju själv va han tycker är roligt.

Tja, jag vet inte. Jag upplever faktiskt inte honom som särskilt "killig" . Han gillar helt enkelt pilliga saker att göra....och det spelar ingen roll om det är att plocka isär en mobiltelefon eller att trä pärlhalsband . Det kanske din pojke också gillar om han är "pilligt" lagd - pärlor...kan man ju göra mycket olika saker med.....flörtkulor och sådant pyssel. Vanliga spelkulor i glas gillar min 3-åring också. Han gillar att samla, sortera, se hur saker fungerar helt enkelt. För tillfället har han snöat in på färger.....hur man blandar för att få olika färger och nyanser närmare bestämt. Älskar hjärtan, fjärilar, blommor, lila och annat "tjejigt" . Såpbubblor har fått en renässans här nu också i vårvädret .

Lillebror som snat fyller 2 år är tvärtom. Han har inget större intresse för att se hur saker fungerar, han roll-leker däremot....med allt - bilar, djur, dockor, verktyg etc.
  • Annaïck

Min son gillar allt som är fordon - både som leksaker och riktiga. Han gillar att cykla, springa, gunga - allt som är aktivt. Inne tycker han om att lyssna på böcker och lägga pussel.

Han har svårt för att rita, måla, klippa, playdoh osv det gör han i högst fem minuter..

• augustisten

Utklädningskläder är min killes grej. Pippi, sjörövare, spindelmannen, prinsessa, vampyr, doktor... och så har han en hel del fina hattar, västar, kjolar och väskor. Det är nästan det enda han leker med. Och så gillar han sina böcker mycket.

• baffe

Ett tips är att handla leksaker på loppis, det brukar jag göra till min 3,5 åring eftersom jag inte riktigt vet vad som går hem, förutom lastbilar o grävmaskiner.. Billigt och så gör det inte så mkt om det inte blir poppis. Brukar vara många loppisar vår o höst. 

• Catti41

Bilar tåg och duplo. Han bygger stora världar ivardagsrummet och så går duplofigurerna runt och gör saker. Jag ska handla ettdockskåp på blocket, för det tror jag han gillar.
    Sen leker han mkt med spisen och lagar massa mat.
    Och sen allt pill och pysslande och tejpande och limmande är kul.

• made in USA

Son fyller 3 snart här i april

- pussel för 5/6 åringar
    - små lego ( kan sitta i timmar)
    - Ikea köket
    - bilmattan + bilar
    - verktygslådan
    Det här är han favoriter nu inne.

• Maria222

Min blir visserligen 4 år i sommar, men han har länge lekt med sina dinosaurier, det är hans favoriter.
    Sen tycker han väldigt mycket om att brottas, jaga och fäktas med diverse pinnar och "spjut".
    Han har ett pippihus som han tycker om också.
    Att leka affär är också poppis, kassa apparaten i plast som piper när man registrerar varorna tycker han är rolig.
    Sen har han en "pyssellåda" som jag lagt i lite olika pysselsaker i och denna kan han sitta länge med och pilla.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Nape

Min son gillar smågubbar, typ McDonaldsgrejer. Han "leker" nog inte så mycket med dem, men sorterar och plockar med dem. Har gärna med sig en i handen om vi ska nånstans.

Småbilar och ett garage är ganska poppis. Mest för att garaget har en "rutchkana" så bilarna kan krascha ner.

Det bästa han vet är när han får låna sin storasysters Nintendo DS. Då leker han med inspelningsmekanismen, spelar in sig själv med "monsterröst" och lyssnar på det om och om och om och om igen. *s*

• Miang

Vi köpte en målarställning på IKEA när sonen fyllde tre, med papper, whiteboard och svart tavla. Den gjorde stor succe, han gillar att ha ritsakerna lättillgängliga. Annars är han mest förtjust i att vara ute.

Svar på tråden Vad leker era 3 åriga söner med?