• Mint

Femhundra tusen kronor. Råd önskas.

Jag kommer att få ca 500 000 kr inom ganska kort. Jag har fått i uppdrag att fundera lite kring hur jag vill ha pengarna, och eftersom jag är totalt nollställd på det här området så tänkte jag fråga lite om råd här.

Pengarna (eller snarare, värdet) kommer att vara uppdelat på aktier och fonder. En intresserad person har underhållit en portfölj och fått den att växa. Alltså kommer en del (okänt hur mycket) att försvinna i reavinstskatt den dag jag bestämmer mig för att omvandla aktierna/fonderna till kontanter.

Lite om min situation:
    Sambo, inga barn, men skulle verkligen vilja ha inom de närmsta åren.
    Inget fast jobb, men jobbar för det mesta. Hoppas såklart på fast tjänst så snart som möjligt. Har högskoleexamen och är inte intresserad av att utbilda mig mer.
    Kommer aldrig bli fet på min lön (detsamma gäller sambon när han är klar med studierna) - kommer att tjäna kring 23000 kr/mån på heltid.

När vi bestämmer oss för att utöka familjen kommer vi ha som mål att flytta till bostadsrätt eller hus. Eventuellt köpa bil om jobbet kräver, eller om vi bosätter oss på landet. Kommer troligen att bo i en liten stad.

Jag har ca 270 000 i studieskuld i nya systemet. Betala av, eller inte? Jag har inga andra skulder - inga avbetalningar eller liknande.

Jag tänker mig att jag inte kommer att behöva komma åt pengar på sekunden, men på max någon vecka eller månads sikt. Jag vill alltså inte binda upp pengarna (åtminstone inte allt, jag är öppen för förslag...) på femårs-konton.

Utöver detta har jag ca 50 000 i en högriskfond, och totalt 30 000 på bankkonto. Jag skulle säkert kunna bli intresserad av aktiehandel med inte med det som är alla mina pengar och som helst ska bli insats för lägenhet/hus och liknande.

Jag har vidrört tanken att boka möte med någon på banken. Kan man göra det för såhär "lite" (allt är ju relativt..) pengar eller kommer de fnysa och fnissa åt mig?

Jag är tacksam för alla råd och tankar. Hur hade ni gjort, hur bör man göra, vad bör man absolut inte göra, och så vidare. 

• Svar på tråden Femhundra tusen kronor. Råd önskas.
  • menilla

Jag kan inget om sånt här och hade bokat en tid hos en rådgivare på banken.
    Men jag hade inte betalat tillbaks på studielånet.

• WimZy

Jag hade betalat tillbaka studielånet för att slippa ha den skulden.

• Suck och suck

De kommer absolut INTE fnysa åt dig på banken. Du har ju ganska mycket pengar. Du kan få en personlig rådgivare. De kommer att tycka att du är lite tät med de där 500.000:- du får.
    Om du inte behöver pengarna på studs så är det klokt att ha kvar de mesta i aktier (tycker jag) och låta de växa. Du får ju räkna mot studielånet, men jag tror att du har chans att låta de växa mer om du inte betalar tillbaka på studs.
    Sen kan du ju ha en del i fonder, eller aktiefonder. Kanske kombinerat med något lättillgängligt alternativ (konto), för du kanske vill "investera" i lite grejer .
    Det är klokt att ha ett blandat sparande. Med risker (litegrand) kombinerat med mindre risker.
    Mer risker kan du ha om du är intresserad av att följa aktiehandeln. Det kan ju vara lite jobbigt att göra.

• Suck och suck

Lyllo dig som får 500.000 kronor snart.

• Mint

Det beror ju helt på om pengarna kan ge mig högre avkastning än räntan på studielånet. Sen känns det ju som en fördel att ha tillgång till pengar när jag behöver köpa bil till exempel, mot att behöva ta ett billån med sämre villkor än studielånet. Eller?

• Suck och suck
    Mint skrev 2011-04-05 08:41:12 följande:
    Det beror ju helt på om pengarna kan ge mig högre avkastning än räntan på studielånet. Sen känns det ju som en fördel att ha tillgång till pengar när jag behöver köpa bil till exempel, mot att behöva ta ett billån med sämre villkor än studielånet. Eller?
    Exakt! Så är det.
  • lillejag2009

jag skulle med betalat lånet sen vet jag att csn inte är omöjliga och man kan förhandla ner lånet några tusen om man säger att man kan betala tillbaka allt på en gång....

sen med resternade pengar skulkle jag talat med bankens rådgivare och så 

älskar min son vincent 2009-11-06
  • Mint
    Suck och suck skrev 2011-04-05 08:39:54 följande:
    Lyllo dig som får 500.000 kronor snart.
    Ja, eller hur. Ibland har man tur. Jag är såklart oerhört tacksam.

Tack för ditt svar (som kom medan jag skrev på mitt eget, som var svar på MrsKnapas #3).
    Mycket tänkvärt, jag har nog tänkt något ditåt men vet inte riktigt var jag ska börja - det är väl där den personliga bankkontakten kommer in.
  • fruchti1

Hej

jag skulle nog oxå avbetala lånet, eftersom om du vill ha kontantpengar av det måste du i alla fall omvandla de och då är det bättre att bli skuldfri först. Annars har ni ingen chans heller att köpa/låna för bostadsrätt eller hus om ni är skuldsatta med 270.000.

Svar på tråden Femhundra tusen kronor. Råd önskas.