• Carrie

Rätt till semester vid vikariat????

Min sambo har sökt ett vikariat på 6 månader inom kommunen. Om han skulle få det hur funkar det då med semester? Det blir ju ca 12 semesterdagar. Han/vi har planerat för semester (v. 29-31) på hans ordinarie jobb eftersom vi vill ha semster tillsammans samt att det är stängt på förskolan. Kan min sambo begära att få ta ut de 12 dagarna han får under dessa veckorna (Han kommer att komplettera med 9 föräldradagar)??? I vanliga fall brukar man ju få semesterersättningen som en klumpsumma då vikariatet upphör. 

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Svar på tråden Rätt till semester vid vikariat????
  • Hannah76

Vad sår det på kontraktet? Det varierar stort hur det är med semester vid vikariat. Vissa får ut semesterersättningen på lönen, andra får ut ersättnignen i en klumpsumma, medans andra har betald semester.

• Baryk

När vår kommun anställer någon på så pass "kort" tid och dessutom över sommaren brukar det vara med överenskommelsen att ingen sommarsemester får/kan tas ut. Men det är säkert olika från kommun till kommun, och det viktigaste i det här fallet är vad man kommit överens om. :)

• Carrie

Det är ett vikariat som skolvaktmästare så jag hoppas att det finns möjlighet att vara ledig på sommaren om min sambo får jobbet. Det enklaste kanske är att försöka göra en överenskommelse med tillsättande chef om sambon erbjuds jobbet.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • jassikan

Han kan inte kräva det, men fråga kan man alltid göra.
    Då handlar det egentligen om obetalda semesterdagar, eftersom han inte har arbetat in några dagar under det så kallade intjänandeåret. Det innebär i sin tur att han troligen inte får semesterersättningen utbetald förrän efter avslutat vikariat.

Svar på tråden Rätt till semester vid vikariat????