• Mini Pantern

Kan man tvätta Kavatstövlar i maskin?

Ja som rubriken lyder, kan man tvätta kavatstövlar i maskinen? Och isof på 40 eller 60 grader? Hur får man dom torra sedan?

Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • Svar på tråden Kan man tvätta Kavatstövlar i maskin?
  • Suneboll

Är det vinterstövlar du menar??? De hade jag nog inte tvättat i maskin.
    Jag har däremot kört Kavatsandaler i maskin i 40 grader o de överlevde det....man får återfetta dem efteråt.
    Stövlar hade jag nog tvättat av med tvållösning o sen smort in om det inte är så att du fått in ngt jätteäckligt i dem.
    Skulle tro att det går, borde vara samma kvalitet på lädert som sandalerna

• Mini Pantern

Ja det är vinterstövlarna jag menar.
    Sonen ramlade i ett diket i går och nu idag luktar de avskyvärt och jag har för mig att jag hört att man kan tvätta dem i maskinen men jag kanske bara ska försöka tvätta av dem med duschen då?

• Mini Pantern

Alltså han fick in dikesvatten i stövlarna ungefär halva stöveln var vattenfylld så de luktar invändigt.

• alvide

Fylll kängorna med lite tvättmedel och vatten. Låt det stå ett bra tag. Sen kan du tvätta dom max 30 grader i fintvätt i tvättmaskinen. Det bör räcka. Eller för att vara på den säkra sidan att duscha och skölja ur kängorna istället när tvättmedlet och det har dragit sig ordentligt i kängorna.

• Suneboll
    Mini Pantern skrev 2011-04-05 08:49:05 följande:
    Alltså han fick in dikesvatten i stövlarna ungefär halva stöveln var vattenfylld så de luktar invändigt.
    Då hade jag kört dem i maskinen :0) Kanske testa med 30 grader bara
  • Muffins i magen

Jag har tvättat kavat allvädersstövlar i 40 grader och de blev fina och rena. Men impregnera efteråt.

Svar på tråden Kan man tvätta Kavatstövlar i maskin?