springmask
Hej
Min dotter är 1år och nu har vi börjat fundera på om hon har mask i magen. Hon sitter nämligen och gnider sig väldigt mkt i stolen när hon äter. Kanske kliar det??? Lika så i bilen. Det kan ju även vara ett ticks.... men det har pågått så länge nu. Vet att tjejer kan hålla på så mer eller mindre i olika perioder.
Men jag har fått för mig att hon kliar sig utanpå blöjan, hon vill gärna ner och klia sig när blöjan är av och många gånger när hon vaknar på natten 1-2-3-tiden är hon vaken typ i 1-2 timmar utan att somna om, precis som att ngt stör. Har kollat efter mask både i bajset och i rumpan men ser inget. Ser dock ibland att det är små vita prickar, typ kristaller, eller ngt som er ut som strösocker i blöjan och i rumpan och slidan, men det kan ju lika väl vara från blöjan???
Vet att det inte är ngt farligt med mask men undrar ändå då det är både störande med gnidandet i stolen och att hon är vaken så mkt på nätterna. Hur ser äggen ut från maskarna och kan man säkerställa på ngt vis? jag känner ingen klåda i rumpan men min man säger att han ibland har klåda!!!! Ja jag blir inte klok på vad man ska göra. Har pratat med BVC och där säger de att jag ska vara observant, men ser inget . Tacksam om jag kan få lite mer att gå på?