• Miisen80

Fler som sprutar med Puregon?

Har nu efter flertalet misslyckade försök med Pergotime gått över till Puregon. Har sprutat 50 IE i 7 dagar o var på VUL i dag. Inga sensationer direkt, största äggblåsan var på 8mm. Höjer dosen till 75 IE o nytt VUL på fredag. Vore kul att följas åt med andra i samma sits! För nog måste det finnas fler?

• Svar på tråden Fler som sprutar med Puregon?
  • Lindis87

Hejsan..

Jag har nyss fått reda på att jag har PCO.. Känns som om hela min värld har rasat samman...

jag har suttit och läsa mycket på nätet angående detta.. men hur hr ni fått eran hjälp??

jag fick bara höra att det inte fanns då mycket att göra?

• Miisen80

Klart det finns hjälp att få!!! Jag kontaktade en privat gyn som sedan remitterade oss vidare till kvinnokliniken på Helsingborgs lasarett. Har dock dålig koll på vilka andra vägar man kan gå, men absolut att du kan få hjälp. Lycka till!

• caol79

Jag började med min första injektion igår. Kände mig så modig! Maken stod bakom och höll om mig. Jag börjar också på 50 IE och ska på VUL på måndag. Har ätit Pergo i 6 månader. Blev dock gravid nu senast men fick missfall i söndags. Fast jag skulle haft mensen förra måndagen, så det var jättetidigt missfall. Har en son på 3,5 år och då gick jag endast på akupunktur för att få ägglossning. Han blev till 3 månader efter att jag påbörjade behandlingen. Började med akupunktur denna gång också, men det gick inte lika bra. Både jag och min man är friska förutom min PCO. Hur stark dos Pergo har du tagit tidigare? Hur många ägg fick du? Jag tog en halv tablett och fick oftast två eller tre ägg, men det gick ändå inte. Men nu jäklar!

• Miisen80

Beklagar missfallet. Jag tog upp till tredubbel dos utan att något hände, ena sega rackare dom där äggblåsorna. Vi har inga barn sedan tidigare, men snart så! Min gynläkare tyckte det var lika bra att skicka remiss till IVF direkt. Så nu jäklar e julet satt i rullning.

• caol79

Härligt att ni får göra ivf. Då ska det nog gå superbra! Vet inte hur många gånger man får köra med puregon, men vi gör nog det ett tag om man får. Jag har ju som sagt fått ÄL men haft svårt att bli gravid ändå. Enligt min läkare så kan pergo göra slemhinnan tunnare och göra det svårt för spermierna att simma.

• Miisen80

Jag hoppas ju naturligtvis att slippa IVF, verkar läskigt tycker jag. Men vad gör man inte? Vet inte heller hur länge man får hålla på men säkert ett bra tag, sen finns det ju andra preparat att prova också. Men vi kan ju bestämma att detta blir första o sista gången?! Ska i alla fall bli spännande o höra hur det går för dig, vi verkar ju vara ganska olika. Ang sprutorna så var jag också jättenervös, hatar sprutor! Men det e ju faktiskt inte så farligt.

• Coffy

HejHej.
    Har ätit pergo i ett par månader nu men det har ej funkat. Ska till gyn på fre och diskutera hur vi ska gå vidare. Tippar att vi komemr få börja med sprutor då.  Känns jätteläskigt men ändå bra. Spännande på något sätt.
    När börjar man med sprutorna och hur många tar man under en cykel?

• Miisen80

Spännande! Jag började på dag tre, första VUL på dag 10, så minst 7 dagar, läste om en som sprutat i 28 dagar... Sprutorna vänjer man sig snabbt vid, känns lite när man sticker o svider ev lite sen men absolut inget farligt.

• caol79

Jag började på dag 2 och ska på VUL dag 9.

Tycker också det känns läskigt med IVF. Jag får ju ägg, men blir ju inte gravid. Hur många månader kan man gå på Puregon?

• Renstjärna

Hej, hej! Jag har PCO-S och har just börjat med Puregon. Har en dotter som kom med hjälp av Puregon och nu har vi testat att köra Svensson-metoden sen december, men min mens har varit så oregelbunden att vi går över till sprutor istället.

Känns bra att vara inne i sprut-/vul-träsket igen . Det är ju det som är "normalt" för mig  och jag tyckte det var jättefrustrerande att inte ha koll på äggen, ägglossning och slemhinna när vi försökte på "vanligt" sätt (man är bra hjärntvättad vid det här laget ).

Måste tipsa alla er om Metformin, om ni inte redan äter det. Vid PCO-s kan denna diabetesmedicin dels hjälpa till med viktnedgång (många PCO-S har lätt att bli överviktiga vilket bidrar till sämre förmåga att ägglossa) samt kan också hjälpa med att underlätta ägglossning.

Började spruta dag 6 och tar nu 66 IE Puregon och var på vul idag, två blåsor som ligger runt 10-12 mm. Ska tillbaka på lördag och då har förhoppningsvis bara en bestämt sig för att växa.

Svar på tråden Fler som sprutar med Puregon?