• rivkale

Gravidförsäkring vid planerat kejsarsnitt -varför??

Jag har just lagt på luren med en handläggare på Länsförsäkringar. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte riktigt se nyttan av en gravidförsäkring för mig som skall föda med ett planerat kejsarsnitt. Men det är snårigt och svårt att hänga med på exakt vad som ingår, behövs och t.o.m. kan hända med barnet. Handläggaren talade om många risker som finns med vaginal förlossning, t.ex. om barnet får skador såsom syrebrist eller vanprydande ärr till följd av förlossningen. Hon tog också upp risken för mig att spricka. Och jag tycker att det låter som en god idé att teckna en gravidförsäkring, med tanke på just dessa risker, om man har för avsikt att föda vaginalt. Men annars då? Varför ska jag skaffa den? Ngn som vet? Ngn som kommer på ngt? Ngn som har ngn erfarenhet?

väntar på Ester! BF 110530.. =D
  • Svar på tråden Gravidförsäkring vid planerat kejsarsnitt -varför??
  • Kazeer

Även om du har fått ett kejsarsnitt beviljat, så kan det hända att ditt barn kommer tidigare och hamnar på neonatal. Vi har fått ersättning för den tid våra barn har legat på neonatal och även för sjukhusvistelse när andra barnet opererades vid två tillfällen under de första månaderna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • rivkale
    Kazeer skrev 2011-04-05 11:45:05 följande:
    Även om du har fått ett kejsarsnitt beviljat, så kan det hända att ditt barn kommer tidigare och hamnar på neonatal. Vi har fått ersättning för den tid våra barn har legat på neonatal och även för sjukhusvistelse när andra barnet opererades vid två tillfällen under de första månaderna.
    Hoppas dina barn mår bra nu! Vilken vecka födde du i? Jag är nu i v 33, tror att bebisen snart inte ens räknas som prematur längre om hon föds, men skulle hon födas nu skulle hon förstås det. Ja, handläggaren talade om ngt som hette vårdbidrag, som jag inte fattade exakt vad det var. Handlar det om att man behöver vara båda föräldrarna tillgängliga på BB? Det här med operationerna. Kan det vara så att de ersätter enbart om operationerna inte beror på mefödda sjukdomar? Vilken gravidförsäkring hade du? Jag har sett att Länsförsäkringar inte alls ger bäst skydd. Allra bäst verkar If vara, men den får jag inte teckna längre, det vara bara fram t.o.m. v 31.
  • FruG

Vi har Trygg Hansas gravidförsäkring för 1050 kr. Har haft den innan och anledningen till att vi valde just Trygg Hansa var att vi har alla familjemedlemars sjuk o olycksfallsfärsäkringar där och även har våra bilar försäkrade där.

De flesta förlossningar går bra, nästan alla bäbisar o mammor mår bra efter en förlossning. MEN man vet inte om nåt annat händer som gör att det blir en lång sjukhusvistelse. Man vet inte om bäbisen föds frisk.. Ja i princip vad som helst kan hända. Men troligen inte...

Är bäbisen sjuk tex när den föds så får du inte teckna en barnförsäkring tex om du inte haft en gravidförsäkring innan. Och det finns nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå ofärsäkrat.
    Och 1050 kr tex hos Trygg Hansa är inga stora pengar om nåt skulle hända.. Händer det inget vilket det troligtvis inte gör för de flesta så är 1050 kr inte mycket pengar som man "förlorat".

Tycker absolut att du ska skaffa en försäkring, för man vet aldrig när eller om nåt händer.

• Kazeer
    rivkale skrev 2011-04-05 11:54:08 följande:
    Hoppas dina barn mår bra nu! Vilken vecka födde du i? Jag är nu i v 33, tror att bebisen snart inte ens räknas som prematur längre om hon föds, men skulle hon födas nu skulle hon förstås det. Ja, handläggaren talade om ngt som hette vårdbidrag, som jag inte fattade exakt vad det var. Handlar det om att man behöver vara båda föräldrarna tillgängliga på BB? Det här med operationerna. Kan det vara så att de ersätter enbart om operationerna inte beror på mefödda sjukdomar? Vilken gravidförsäkring hade du? Jag har sett att Länsförsäkringar inte alls ger bäst skydd. Allra bäst verkar If vara, men den får jag inte teckna längre, det vara bara fram t.o.m. v 31.
    Ja, mina barn mår bra Mina barn är födda i vecka 36+3 och vecka 35+3 och de var båda tillväxthämmade. Vi fick ersättning med ca 200 kr/dag, som de var inskrivna på neonatal (åtta dygn för första barnet och 33 dygn för andra). Det blir ganska mycket merkostnader, när man är på sjukhus (t ex transporter, parkeringsavgifter, mat), så det var ett bra tillskott i kassan. Under tiden barnen var på neonatal, hade både maken och jag tillfällig föräldrapenning.

Operationerna gällde ljumskbråck och det är inte helt ovanligt att prematurer får det. Det var samma ersättning där, 200kr/dag som barnet var inskrivet på sjukhus.

Jag hade Länsförsäkringars Gravid Plus (jag har för mig att den hette så).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    FruG skrev 2011-04-05 12:37:08 följande:
    Är bäbisen sjuk tex när den föds så får du inte teckna en barnförsäkring tex om du inte haft en gravidförsäkring innan. Och det finns nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå ofärsäkrat.
    Och 1050 kr tex hos Trygg Hansa är inga stora pengar om nåt skulle hända.. Händer det inget vilket det troligtvis inte gör för de flesta så är 1050 kr inte mycket pengar som man "förlorat".
    Är ditt barn garanterat en barnförsäkring i Trygg Hansa oavsett när det föds, hur mycket det väger eller om det har en sjukdom?

Våra barn har inte beviljats barnförsäkringar hos Länsförsäkringar, eftersom de har fötts tillväxthämmade. För första barnet gjordes en omprövning efter ett år och då beviljades försäkringen. För andra barnet ska en omprövning göras efter 18 månader. Den gången vände jag mig till If i stället och där beviljades barnförsäkringen omgående.

Så det är nog olika mellan bolagen om de automatiskt beviljar en barnförsäkring om mamman har haft en gravidförsäkring under graviditeten.
  • rivkale
    Kazeer skrev 2011-04-05 13:17:22 följande:
    Är ditt barn garanterat en barnförsäkring i Trygg Hansa oavsett när det föds, hur mycket det väger eller om det har en sjukdom?

Våra barn har inte beviljats barnförsäkringar hos Länsförsäkringar, eftersom de har fötts tillväxthämmade. För första barnet gjordes en omprövning efter ett år och då beviljades försäkringen. För andra barnet ska en omprövning göras efter 18 månader. Den gången vände jag mig till If i stället och där beviljades barnförsäkringen omgående.

Så det är nog olika mellan bolagen om de automatiskt beviljar en barnförsäkring om mamman har haft en gravidförsäkring under graviditeten.
    Jag har samma uppfattning som du. Handläggaren på Länsförsäkringar sa att jag inte skulle kunna teckna barnförsäkringen utan vidare bara för att jaghade gravidförsäkringen. Och det var ju därför jag hade tänkt skaffa den, för att kunna göra det. Jag kanske skulle orka ringa till Trygg hansa och höra ned dem också. Trygg hansas gravidförsäkring är dyrare och täcker mer, likaså Folksam och If. Skandia verkar täcka minst men är ändå inte billigast.
  • FruG

Trygg Hansas gravidförsäkring som man betalar för övergår direkt efter barnets födelse till en barnförsäkring.

• Tjatte

Jag fick ersättning för vård på sjukhus i samband med mitt planerade snitt, tack vare försäkringen. Kändes helt galet, men inget jag tackade nej till.

• rivkale
    Tjatte skrev 2011-04-05 14:58:34 följande:
    Jag fick ersättning för vård på sjukhus i samband med mitt planerade snitt, tack vare försäkringen. Kändes helt galet, men inget jag tackade nej till.
    Wow intressant! Vilken försäkring hade du? Vad fick du för ersättning (200 kr om dagen?) Anmälde du en skada för att få ersättningen, eller?
  • Tjatte
    rivkale skrev 2011-04-05 15:17:17 följande:
    Wow intressant! Vilken försäkring hade du? Vad fick du för ersättning (200 kr om dagen?) Anmälde du en skada för att få ersättningen, eller?
    Trygg-Hansa, men jag minns inte beloppet. Strax efter bebisen var född kom det en försäkringsrådgivare hem till oss och gick igenom våra försäkringar, och det var rådgivaren som berättade hur jag skulle göra. Har för mig att jag anmälde det som sjukdom och att jag vårdats på sjukhus. Det här var 12 år sen så det sitter inte helt färskt i minne .
  • Charlott29

För mig är det en självklarhet med gravidförsäkring, jag har trygg-hansas som kostar strax över tusenlappen. När min son föddes (med akut kejsarsnitt) förlorade jag mycket blod och sonen hade en infektion och fick ligga 10 dagar på neo, vips hade vi fått ersättning för allt det där.
    Sedan täcker ju i vart fall den gravidförsäkring man betalar för (vet inte hur det är med gratisvarianten) vissa sjukdomar hos bebis, som kan finnas där även vid planerat kejsarsnitt.
    Jag kommer att snittas med planerat kejsarsnitt denna graviditet och jag har inte ens tänkt tanken att strunta i försäkringen...

Det som dock jag tycker är fin-fint är att man har försäkring även till dess bebisen är 6 månader gammal, man behöver således inte stressa med att skaffa barnförsäkring det första man gör. Jag vill att mina barn ska vara försäkrade från det att vi åker från sjukhuset. Med en gravidförsäkring behöver man inte stressa med den delen vilket jag tycker känns jätteskönt

Jag tecknade gravidförsäkringen redan i v 20 denna gången, men fick inbetalningskortet och betalade när jag var i v 26 eftersom försäkringen inte gäller förrän dess.

• rivkale
    Charlott29 skrev 2011-04-05 20:42:07 följande:
    För mig är det en självklarhet med gravidförsäkring, jag har trygg-hansas som kostar strax över tusenlappen. När min son föddes (med akut kejsarsnitt) förlorade jag mycket blod och sonen hade en infektion och fick ligga 10 dagar på neo, vips hade vi fått ersättning för allt det där.
    Sedan täcker ju i vart fall den gravidförsäkring man betalar för (vet inte hur det är med gratisvarianten) vissa sjukdomar hos bebis, som kan finnas där även vid planerat kejsarsnitt.
    Jag kommer att snittas med planerat kejsarsnitt denna graviditet och jag har inte ens tänkt tanken att strunta i försäkringen...

Det som dock jag tycker är fin-fint är att man har försäkring även till dess bebisen är 6 månader gammal, man behöver således inte stressa med att skaffa barnförsäkring det första man gör. Jag vill att mina barn ska vara försäkrade från det att vi åker från sjukhuset. Med en gravidförsäkring behöver man inte stressa med den delen vilket jag tycker känns jätteskönt

Jag tecknade gravidförsäkringen redan i v 20 denna gången, men fick inbetalningskortet och betalade när jag var i v 26 eftersom försäkringen inte gäller förrän dess.
    Jag var med om ngt liknande som du när min son föddes, och vill nu skydda mesta möjliga förstås. Det var därför jag blev så paff när jag under samtalet insåg att gravidförsäkringen Länsförsäkringar har nästan inte täcker någonting som jag kan råka ut för nu med ett planerat kejsarsnitt. Jag hörde också mig för ang deras barnförsäkringar och de har inte samma skydd om man tecknar dem efter sex månader, vilket vi tyvärr gjorde med vår son. Men det är helt klart olika med olika försäkringar.
  • j 3 n N y

Jag födde med planerat snitt och förlorade mycket blod (2,5 liter enl journalen) då de var tvungna att snitta genom moderkakan. Ersätts av Länsförsäkringar med 1500 kronor.

• Charlott29
    rivkale skrev 2011-04-05 21:46:32 följande:
    Jag var med om ngt liknande som du när min son föddes, och vill nu skydda mesta möjliga förstås. Det var därför jag blev så paff när jag under samtalet insåg att gravidförsäkringen Länsförsäkringar har nästan inte täcker någonting som jag kan råka ut för nu med ett planerat kejsarsnitt. Jag hörde också mig för ang deras barnförsäkringar och de har inte samma skydd om man tecknar dem efter sex månader, vilket vi tyvärr gjorde med vår son. Men det är helt klart olika med olika försäkringar.
    Då tycker jag du ska undersöka andra försäkringar.

Försäkringar ska ju kännas dyra - tanken är ju inte att man ska behöva använda dem, men OM det händer något kan det i vart fall vara skönt att slippa tänka på det ekonomiska och istället kunna koncentrera sig på det som är...
Svar på tråden Gravidförsäkring vid planerat kejsarsnitt -varför??