• Mayen

    Hur MYCKET är fri tillgång till hö?

    Hur mycket är egentligen ”fri tillgång” till hö?


    Har 2 marsvin, en vuxen hona och en liten unge.


    På morgonen tar jag 2 nävar med hö ur påsen och lägger i en hög på golvet, högen plattar de till på 5 minuter och de ser på så sätt redan mindre ut.


    På em ger jag 4-5 nävar med gräs och grönsaker och sen på kvällen får de 2 nävar med hö igen.


    Det där med ”nävar” och ”hög” är så relativt tycker jag.


    Kan nån visa med foto hur mycket hö ni ger? Man vill ju inte ge grisarna för lite mat! Inte heller vill jag ge alldeles för mycket eftersom de inte äter höet som de själva ”förstört”


     


    Tack för tips och råd

  • Svar på tråden Hur MYCKET är fri tillgång till hö?
  • Impega

    Finns ju såna där "korgar" man hänger utanför buren som man fyller med hö.. Då kan de inte trampa ner det.

  • Mayen
    Impega skrev 2011-04-05 12:45:10 följande:
    Finns ju såna där "korgar" man hänger utanför buren som man fyller med hö.. Då kan de inte trampa ner det.

    Jo, buren jag har köpt har 2 sk ”höhäckar” som sitter utanför gallret och som marsvinen därför inte kan hoppa upp i.


    Men eftersom den stora honan jag har var väldigt skygg i början (och är det fortfarande) har jag lagt höet direkt på golvet i buren för att vara säker på att hon får mat!


    Den ena höhäcken har jag satt så att de måste sitta uppe på en liten bräda och därför behöver de inte sitta med huvudet vinklat uppåt för att äta (och den lilla har inga problem att komma åt höet)


    Den andra höhäcken sitter på burens våning 2 dit de inte riktigt vågar gå ännu. Den lilla springer upp ibland men är för liten för att nå upp till höhäcken.


     


    Jag hoppas att de ska börja äta från höhäckarna, men än så länge tar de bara det jag lätter på burgolvet....

  • Näbbmusen

    Fri tillgång = Det ska ALLTID finnas fräscht hö. Det får aldrig ta slut.

  • Nala

    Fri tillgång innebär mycket hö. De skall ha hö på golvet och inte i höhäck (höhäckar som sitter på insidan kan vara direkt farliga, de kan fastna med benen och bryta dem), de är skapta att äta från golvet och vill ha mycket hö så de kan välja vilka strån som är godast :) Ett par nävar låter jättelite, lägg in en stor hög och så får du hellre ta bort det de trampar ner och kissar i.....

  • Ekorrmamman

    Jag instämmer med föregående -marsvin sa inte få sitt hö i höhäck.
    Jag tycer att det låter som du ger alldeles för lite hö. Hö ska utgöra basfödan för marsvin. De ska precis som du skriver ha fri tillgång till hö.Du ska alltså servera MYCKET mer hö än gräs och grönsaker.

    Ha det mysigt med dina nya små vänner! 

  • Endroppeihavet

    80% ska vara hö. resterande 20% är grönsaker, gräs, ev frukt och kraftfoder

Svar på tråden Hur MYCKET är fri tillgång till hö?