• millan

Mina barn får äta godis varje dag! Vad tycker ni om det??

I vår familj har vi alltid godis, glass eller fikabröd hemma. I en skål ligger det alltid små chokladbitar eller liknande och barnen är fria att ta efter maten om de vill. Saken är den att eftersom de alltid får om de vill så tar de nästan aldrig något, och om de tar så blir det 2-3 bitar. Kommer andra barn hit däremot är skålen tom innan man hinner blinka, eftersom de tar chansen medans den finns då de bara får på lördagar. Det verkar som att föräldrar i allmänhet är hysteriska över vad barnen stoppar i sig. Är det bara jag som tycker att man ska äta vad man vill när man vill?? Ska väl tillägga att barnen är smala och inte har hål i sina tänder :)

• Svar på tråden Mina barn får äta godis varje dag! Vad tycker ni om det??
  • Philippa

Helt upp till dig.... men inget jag skulle använda mig av hemma....

• SilentStar

I min åsikt är det onödigt, ingen behöver få i sig godis och onyttigheter varje dag, men sen är det ju upp till dig själv hur ni gör i er familj. Är du och barnens pappa överviktiga/äter mycket godis?

Bara för att man inte vill ge sina barn godis vare dag är man inte hysterisk över vad de stoppar i sig..

• RebornEve

jag har inte så själv hemma...

men jag struntar faktiskt i hur andra gör...

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Lilla Fjun

Att äta allt på en gång (lördagsgodis) är knappast nyttigare än att dela upp det över flera dagar så valet är ditt

• kokos

Jag har ingen skål framme, men tar jag något gott/fika så får stora på 2 år smaka

• mirre67

Ni gör ju precis som ni vill men jag tycker det är vansinne. Varför har ni alltid en massa onyttigheter hemma överhuvudtaget? Här äts det bara godis på lördagar, jag tycker inte vi är speciellt hysteriska för det. Isåfall är ju större delen av det här landets föräldrar det, och jag tvivlar starkt på att de är det.

• kmp

Jag tycker inte du gör fel.
    Håller med dig helt att det är alldeles för hysteriskt idag med att barn inte skall få äta socker eller godis.

Ingen unge har dött av lite godis då och då.

Vi har inte godis framme, mest för att jag inte är någon godisråtta, och för att min man skulle länsa skålen om den stod framme med godis.... , men däremot får vår dotter 2,5 år lördagsgodis.
    Vi går och handlar och hon får plocka i påsen själv. När hon börjar äta, äter hon kanske fem bitar, och sedan tappar hon intresset.
    Så jag förstår vad du menar... om barn får äta godis då och då är det inte lika intressant.

Normalt bjuds inte heller på kakor eller liknande till vardags, men är det något extra får självklart dottern vara med och smaka.

För övrigt äter även vi nyttigt och varierat, och dottern är normalviktig med fina tänder.

• millan

Middagarna hos oss funkar jättebra för eftersom de aldrig äter något nästan och vill de ha så väntar de tills efter maten. Men anledningen att jag undrar hur strikt det är i andra familjer är att andra barn blir helt rabiata när de ser godis. Nästan på gränsen till äckligt. Nej vi är inte överviktiga någon av oss.

Svar på tråden Mina barn får äta godis varje dag! Vad tycker ni om det??