• Bebis2010

Dagsov för 7-8 månaders

Vår dotter är 7 månader, alldeles snart 8.
    Hon sover ca tre timmar dagtid. En halvtimme fm + em (9-9,30 och 16-16,30) och så två timmar efter lunch (12-14). Fm+em sover hon inne och vaknar av sig själv, efter lunch sover hon ute och då får vi väcka henne. Innan vi la till den tredje sovstunden sov hon tre timmar efter lunch (12-15), men vi märkte att det blev för länge för henne att orka till kl 19, då hon lägger sig för natten. Därför kortade vi till två timmar och la till sovstunden innan middan. Då hålls humöret uppe till läggdags :)  

Kruxet är att hon inte alltid somnar sista passet. Hon har överhuvudtaget svårt att somna inomhus på em. Resultatet av det är att hon blir övertrött på kvällen och får svårt att komma till ro inför natten. Nu funderar vi på att istället låta henne sova så länge hon vill efter lunch och helt ta bort sista sovstunden. Är bara rädd för att hon drar iväg för länge, så att hennes nattsömn påverkas. Eller att hon sover för kort, så att vi ändå sitter där med en övertrött tjej på kvällen.

Jag jobbar på förskola, och där låter vi barnen sova tills dom själva vaknar. Har alltid upplevt att barn reglerar rätt bra hur stort sömnbehov dom behöver på dagarna. Och det sägs ju att barn sover det dom behöver.

Stämmer det? Hur gör ni andra med barn i ungefär samma ålder? Vid vilken tid har era barn sin sista sovstund innan natten?

• Svar på tråden Dagsov för 7-8 månaders
  • Flickan och kråkan

Båda mina sov bara 2 gånger på dagen i den åldern och cirka 2-2½ timme totalt. Här sov de inte efter 15-tiden för då somnade de inte på kvällen, men barn är ju så olika .

• Trillian80

Jag tror att min son sov ungefär som Frösöblomsters barn vid den åldern.
    Det är ju en jobbig period när man ska minska på lurarna, och ett litet tag kan det bli lite extra kinkigt på kvällen. Men efter ett stund så brukar det bli bättre, när man fått in de nya rutinerna =)

• Loriyana

Med min dotter var det så att ju mer hon sov på dagen dessto bättre sov hon på natten. Hon gick över till en tupplur när hon var 1 år gammal och kunde lätt sova 3 timmar. Aldrig att det störde hennes nattsömn utan jag har alltid lagt henne 18.30-19-00 utan problem.

• Bebis2010

Men har ni då plockat upp barnen efter bestämd tid eller har dom själva reglerat sovtiden? Alltså längden på sovstunden.

• Flickan och kråkan
    Bebis2010 skrev 2011-04-05 14:59:28 följande:

Men har ni då plockat upp barnen efter bestämd tid eller har dom själva reglerat sovtiden? Alltså längden på sovstunden.

Vi har huvudsakligen reglerat sömnen ibland just när det blivit "knepigt" på något vis så som du beskriver (svårsomnat vid något tillfälle) genom att skjuta på en vila = hade kunnat somna vid 9, men vi vilar vid 10 istället exempelvis.....sedan har de fått sova så länge de velat.

Min yngsta är snart 2 år och det händer numera att vi vissa gånger väcker honom från vilan.
  • Bebis2010

Ok. Hade som fått för mig att alla andra låter sina barn sova tills dom själva vaknar...  Tycker det är så klurigt det här med att veta när man ska korta ner den totala sovtiden. Kanske är hon så pass stor nu att vara vaken från kl 15...det är ett par månader sedan vi provade sist.

• Zawina

Min 7 månaders vaknar vid 8-8.30 och sover oftast mellan 10.30-11.30 och även från ca 15.30-16.30. Därefter läggs han för natten runt 19-19.30. Dock vaknar han ofta vid 22 och får välling. Därefter sover han hela natten.

• Yn84

Min son som är 7 månader sover bara 3x45min under dagen, ca 10-10.45, 13.15-14 & 16.30-17.15. Vill han sova längre så får han det under de två första lurarna, sista luren väcker vi honom senast 17.45. Sen sover han 20-08. Var orolig för att det skule bli för lite men han har själv "bestämt" att sova bara 45min åt gången o det går riktigt bra! Så småningom får vi försöka ändra till bara två lurar, och jag tror som du att det kan bli lite struligt ett tag men det går säkert bra när de vant sig!

• vittra

Vår dotter är 7½ månad och har nyligen börjat sova två pass per dag bara (ibland räcker det med en om hon har tagit sovmorgon) och då max 45 min per gång. Sista sovstunden är lite olika, beror på hur trött hon är helt enkelt. Men oftast kring 15-16, men inte ovanligt heller att det blir tidigare än så och det brukar gå bra ändå.

Hon har helt själv reglerat sömnen, och vill helt enkelt inte sova mer på dagarna.

Däremot har jag försökt påverka nattsömnen lite genom att inte gå upp med henne om hon vaknar så tidigt som vid 5-6 utan då ligger vi kvar tills hon somnar om. Vill inte ha så tidig morgon och det vill egentligen inte hon heller vilket märks då hon bara är grinig så tidigt, men ibland vet hon inte sitt eget bästa

Tycker det låter vettigt att sluta väcka och helt ta bort sista vilan istället, så länge hon sover bra på nätterna dvs. Här skulle dottern aldrig kunna sova ett pass på 2-3 timmar oavsett när det må bli för då är hon vaken halva natten, men det beror ju på hur mycket sömn de behöver helt enkelt.

• Bebis2010

Det är alltid intressant att höra hur andra gör och få lite tips och nya ideer!

Hon har alltid varit bra att sova på nätterna. Från födseln har hon bara vaknat en gång per natt, vid fyra -iden, för att äta. När hon var sju veckor flyttade vi in henne i eget rum, sedan dess har hon sovit i ett sträck från 19 till 07-08. Gör så fortfarande. Och den nattsömnen är vi rädd om! =)

Igår efter lunch fick hon sova tills hon vaknade, men sov bara till 14.20. Det gick hyfsat ändå på kvällen. Så vi provar det ett tag till =)

Svar på tråden Dagsov för 7-8 månaders